לראשונה: נמל המפרץ פרק רכבים מאניית מכולות

בסוף השבוע הגיע לנמל המפרץ בחיפה משלוח ראשון של כ-400 כלי רכב מדגם EHS של המותג MG של חברת SAIC הסינית. זה משלוח ראשון מתוך שלושה משלוחים. יואב צוקרמן, סגן נשיא נמל המפרץ: מציאות חדשה בענף הרכב הישראלי


08:49 ,05.12.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

בסוף השבוע הגיע לנמל המפרץ בחיפה משלוח ראשון של כ-400 כלי רכב מדגם EHS של המותג MG של חברת SAIC הסינית. המכוניות הגיעו לראשונה במכולות, על גבי אניית מכולה, ולא באמצעות אניית גלנוע ייעודית. שינויים אלה תרמו לשיפור זמני האספקה ולקיצור זמני ההמתנה לרוכשי כלי רכב חדשים.

 

זה משלוח ראשון מתוך שלושה משלוחים אשר יכללו כאלף כלי רכב אשר ייתנו מענה לביקוש לדגם זה בישראל. נציין כי זהו המשלוח הגדול ביותר של כלי רכב שנשלחו מסין במכולות ליעד כלשהו בעולם, וזו גם הפעם הראשונה שבה נפרקים בנמל המפרץ החדש מכוניות חדשות.

 

המשלוח, כאמור, הגיע על גבי אניית מכולה - OOCL KOBE - אניית מכולה בת 15 שנה עם יכולה נשיאה של 4,500 TEU. האנייה, באורך 260 מטר ויש לה שוקע של 9.7 מטרים. האנייה הפליגה לאחר שפרקה את המכוניות בנמל המפרץ לנמל מרסין בטורקיה. 

 

שיטת הובלת הרכבים במכולות פותחה על ידי יצרנית הרכב SAIC וחברת הספנות הסינית קוסקו וביקשה לתת מענה למחסור החמור באניות גלנוע אשר משנעות באופן מסורתי משלוחי רכב – מחסור זה, לצד הביקוש הרב למכוניות חדשות מסין – הביא לפתרון החדש המאפשר שינוע רכבים בתוך מכולות ואף מגן על הרכבים המאוחסנים במכולה מפני לחות ומלח. צירופו של נמל המפרץ לפאזל הזה נראה רק טבעי, שכן בנמל הפרטי הראשון במפרץ חיפה – המנוהל על ידי חברת SIPG הסינית גם היא - יש את כל התשתיות והטכנולוגיות המתקדמות בעולם לשינוע מכולות וזוהי המטרה העיקרית של פעילותו.

 

מחברת לובינסקי, יבואנית הרכב הסיני בישראל, נמסר כי ״שדרוג חשוב זה נוצר הודות לגמישות התפעולית ושיתוף פעולה קריטי בין היצרן, חברת הספנות ונמל היעד ומטרתו לייצר ערך ממשי בהגברת היעילות התפעולית של שרשרת האספקה. לנוכח קשיי תקופת הקורונה והביקוש הגובר מסביב לעולם. כל אלו צפויים להטיב עם לקוחות כלי הרכב החדשים בקיצור זמני ההמתנה וצמצום התייקרויות שמקורן בשרשרת האספקה״.

 

נציין כי יצוין כי במהלך החודש צפוי לנחות בישראל גם משלוח של מאות כלי רכב חשמליים מתוצרת חברת GEELY הסינית, שגם הם יגיעו במכולות. השיטה החדשה מהווה איום על הנמלים המסורתיים, שמתייחסים לפריקת מכוניות מאוניות גלנוע כאל אחת הפעילויות הרווחיות ביותר שלהן. על פי הערכות, השוק לפריקת ואחסון כלי רכב מכניס לנמלים כרבע מיליארד שקל בשנה.

 

יואב צוקרמן, סגן נשיא נמל המפרץ, אמר כי ״נמל המפרץ גאה להיות פורץ דרך גם בפרויקט פריקת רכבים ממכולות. החדשנות והיצירתיות של נמל המפרץ, קבוצת לובינסקי וחברות הספנות Cosco ו-OOCL הובילה לביצוע מושלם של הפרויקט וליצור מציאות חדשה בענף הרכב בישראל. שיטת הפריקה החדשה תחסוך זמני המתנה ארוכים ללקוחות ותקטין עלויות פריקה ואחסון ליבואנים. אין ספק כי התחרות בענף הנמלים נמצאת בשיאה, והמרוויחים העיקריים ממנה הם הצרכן והמשק הישראלי״.