תם ולא נשלם: עובדים לא מפוטרים, עיצומים נפסקים והסוחרים כועסים

בהחלטת בית הדין הארצי לעבודה נקבע שעובדי נמל אשדוד ישובו לעבודה סדירה תמורת ניהול משא ומתן עם ההנהלה במשך 90 יום. נשיא איגוד לשכות המסחר תקף את ההחלטה: "פתח לסחטנות ולגיטימציה לפגוע במשק ובכלכלה"


00:00 ,17.01.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

עובדי נמל אשדוד יפסיקו מיידית את העיצומים וההאטה בעבודות. מנגד ייכנסו העובדים למשא ומתן שיימשך שלושה חודשים עם ההנהלה, בניסיון להגיע להסכם על העסקת עובדים בנמל.

כך עולה מהסכם שאליו הגיעו הצדדים אתמול (ד'). ההסכם קיבל תוקף של פסק דין על ידי נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופטת נילי ארד.

בעקבות ההחלטה העביר נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין, ביקורת קשה על ההליך וכינה אותה "החלטה כושלת, שכן בית הדין היה צריך לתת החלטה ברורה, שהעובדים חוזרים לעבודה סדורה ללא תנאים".

לין הוסיף שהחלטת בית הדין שולחת מסר, לפיו "תמיד צריך לדבר עם העובדים כדי להפיס את דעתם, גם כשאין כל הצדקה למעשיהם. זהו פתח לסחטנות ושימוש ציני של העובדים בבית הדין, על מנת לסחוט תנאים וזכויות בשל הכוח האדיר שיש להם להזיק לציבור"

מדובר בתיק בו הגישה התאחדות התעשיינים בקשה מבית הדין להורות לעובדים לחזור לאלתר לעבודה. המשיבות בתיק היו ההסתדרות (המייצגת את ועד עובדי התפעול ו-ועד עובדי הציוד המכני בנמל) , מדינת ישראל וחברת נמל אשדוד.

על פי ההחלטה, חברת נמל אשדוד, לאחר שהתקבל לדבר אישור דירקטוריון, מודיעה על פסק זמן למשך 90 יום למטרת ניהול הידברות עם העובדים במגמה להגיע להחלטה בנוגע להחלטת הדירקטוריון על העסקת קרובי משפחה באחת מארבע הלשכות בנמל. במהלך תקופת המשא ומתן לא ייעשה שינוי במצב הקיים.

פירוש הדבר הוא שהעוזרת האישית של מנכ"ל הנמל שוקי סגיס תישאר בתפקידה, לפחות לשלושה חודשים נוספים, כמו גם בעלה, העובד כמנהל עבודה בנמל.

פסד הדין של השופטת ארד מייתר גם את החלטת דירקטוריון חברת הנמך מתחילת השבוע, שהורה לסגיס לבצע את ההחלטה על פיטורי/הזזת עובדים קרובי משפחה עד ליום 1 במרץ.

עוד קבעה ארד, שאם ההידברות עם העובדים לא תעלה בטוב במהלך 90 יום, יקבלו הצדדים ארכה נוספת, של 30 יום, לפני שתיושם החלטת הדירקטוריון.

עוד פסקה השופטת ארד, שבמהלך התקופה התחייבו העובדים שהעבודה בנמל תתבצע באופן סדיר, ללא שיבושים או ההאטה.

לאור פסק הדין חזרה בה התאחדות התעשיינים וביקשה לבטל את הבקשה שהגישה לבין הדין.

אמר לין: "מדובר בהחלטה כושלת של בית הדין הארצי, שהיה צריך לתת החלטה ברורה - שעובדי הנמל חוזרים לעבודה סדורה ותקינה ללא כל תנאים. החזרה לעבודה לא צריכה להיות מותנית בקיום משא ומתן, שהעקרונות לגביו ברורים לחלוטין.

"אי אפשר לנהל משא ומתן על העסקת קרובי משפחה בלשכות מנהלים, במיוחד בגוף ממלכתי, שאמור במיוחד לשמור על הנראות ועל טוהר המידות, מה גם שהנושא של העסקת קרובי משפחה כבר נדון בבית הדין בבאר שבע. לא ייתכן שנושא זה ירחף כחרב דמוקלס על המשך העבודה התקינה בנמלים.

"בהחלטתו, בית הדין כאילו העניק לגיטימיות לכך שאם הצדדים לא יגיעו להסכמה, מוצדק יהיה לשבש מחדש את העבודה בנמל. לא היתה עילה אמיתית לפרוץ השביתה בנמל.

"על העקרונות אין כל ויכוח. מה שהניע את השביתה, או השיבושים, היו זוטות, סיפור של עובדים ברמה האישית. בית הדין כבר קבע בעבר, שלא ניתן לתת עדיפות להעסקת עובדים קרובי משפחה בגופים ממלכתיים, וברור לכל שלא ייתכן להעסיק עובדים קרובי משפחה בלשכות מנהלים. זהו עיקרון בסיסי בניהול נכון בגופים ציבוריים".

עוד סבור לין, שהחלטת בית הדין הארצי נעדרת מידתיות ולא נערכו בה האיזונים הנכונים: "נראה שבית הדין לא השכיל לשים את המשקלות הנכונים לנזקים שנגרמים למשק, למגזר העסקי ולציבור כולו כתוצאה משיבושי העבודה בנמל. לא כל מה שהעובדים מציגים כבעיה, אכן מהווה עילה משפטית לגיטימית לפגיעה כה אנושה במשק".

לין התריע מפני הידרדרות נוספת במערכת יחסי העבודה במשק כתוצאה מהגיבוי של בית הדין: "על פי מה שעולה מההחלטה, כל אימת שהעובדים יעלו בעיות וישבשו את העבודה בנמלים, תינתן להם לגיטימציה לפגוע בכלכלת ישראל. המסר העולה הוא שתמיד צריך לדבר עם העובדים כדי להפיס את דעתם, גם כשאין כל הצדקה למעשיהם. זהו פתח לסחטנות ושימוש ציני של העובדים בבית הדין, על מנת לסחוט תנאים וזכויות בשל הכוח האדיר שיש להם להזיק לציבור אם לא ימולאו כל דרישותיהם".