שביתת פתע בנמלי חיפה ואשדוד

וזאת במחאה על חוסר ההתקדמות במו"מ בנושא מעמדם של עובדי דור ב'. חברת נמל אשדוד: השביתה הלא חוקית גורמת לשיבושים קשים בעבודת הנמל, נפעל באמצעים משפטיים. ההסתדרות: המציאות היא תוצאה של סחבת בלתי נגמרת שעליה מנצח שר התחבורה


10:20 ,21.03.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

ברגעים אלו מושבתת העבודה בנמלי חיפה ואשדוד, וזאת לאחר שכל העובדים נטשו את עבודתם, וזאת במחאה על חוסר ההתקדמות במו"מ בנושא מעמדם של עובדי דור ב' לאחר הפעלת הנמלים הפרטיים בחיפה ובאשדוד. העובדים מבקשים להגן על מעמדם בפני פיטורים לאחר הפעלת הנמלים הפרטיים אך הממשלה מסרבת להבטיח הבטחות בנושא זה, עובדה שמדאיגה אף יותר את העובדים.

 

נציין כי עובדי דור א' כן הצליחו להשיג לעצמם הגנה במקרה של פיטורים, וגם עובדי דור ב' שואפים לקבל הגנה דומה על מקום עבודתם בנמל.

 

השביתה, שהתרחשה במפתיעה ובתיאום של ועדי שני הנמלים הגדולים בישראל – מתקיימת למרות צו מניעה שהוציא בית הדין לעבודה. נציין כי ועדי העובדים אשר אחראים לשביתה שייכים להסתדרות העובדים הכללית.

 

מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה כי "חלק מהוועדים בנמל אשדוד פתחו בשעה האחרונה בשביתה פראית ולא חוקית בנמל והם משבשים את פעילותו. הנהלת הנמל רואה בחומרה רבה את ההשבתה, שהיא הפרה בוטה של ההסכמים והצווים, והיא מתכוונת לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להחזיר את הנמל לפעילות מלאה במהלך השעות הקרובות".

 

מהנהלת נמל אשדוד נמסר: ״ההחלטה על פתיחת שביתה מהווה פגיעה בשמם של עובדי הנמל. צר לנו שישנם גורמים שעושים דין לעצמם זהו שימוש ציני ופוגעני בעובדי הנמל. אנחנו נדרוש מבית הדין לעבודה להפסיק את השביתה באופן מיידי".

 

עוד נמסר מחברת נמל אשדוד כי "השביתה הלא חוקית הזו גורמת לשיבושים קשים בעבודת הנמל אשר רציפיו עמוסים בימים אלו לקראת חג הפסח. הנהלת הנמל לא מתכוונת לאפשר את הפגיעה בשירות ללקוחות ואנו נפעל באמצעים משפטיים ובדרכים נוספות כדי לסיים את השביתה בהקדם״.

 

נשיא לשכת הספנות, ד"ר יורם זבה, הגיב הבוקר לשביתה בנמלים, וציין: "השביתה הפראית גורמת לנזקים, ללא תועלת כלשהי, לכל הצדדים המעורבים. אין תחליף למו"מ המתנהל כרגע. בעולם שבו אניות מפליגות במשך שבועות בדרכן בין הנמלים, זהו נזק אדיר, גם אם היתה ניתנת התראה של 14 יום. לצערנו, השביתה פרצה ללא התראה, אפילו של חמש דקות מראש ובניגוד לצו ביה"ד הארצי לעבודה. אנו מגנים את השביתה וקוראים לעובדים לשוב לעבודה".

 

מההסתדרות הכללית נמסר בתגובה כי "המציאות שאנו רואים היום בנמלים היא תוצאה של סחבת בלתי נגמרת שעליה מנצח מלמעלה שר התחבורה ישראל כ"ץ. למעלה משלוש שנים העובדים מטורטרים ונמצאים באי-ודאות תעסוקתית לגבי עתידם, רק בגלל הסירוב העיקש של השר לעגן את זכויותיהם בהסכם. שר התחבורה שמשקיע מאמצים כבירים כדי לדאוג לנמלים הפרטיים ולהפקידם בידי הטייקונים, נוהג בדרך כוחנית, תוך זריעת ייאוש וניסיון לשסות את העובדים אחד בשני במטרה להתסיס את השטח. ההסתדרות תמשיך לגבות את העובדים במאבקם, אך הכל כמובן תוך שמירה על הוראות החוק".

 

נזכיר כי בתחילת פברואר, על רקע המתיחות שנגרמה בנמל אשדוד בנושא הארגון המייצג את עובדי הנמל, כינס שר התחבורה ישראל כ"ץ מסיבת עיתונאים בה אמר כי הוא נשאר מחויב לרפורמה בנמלים וכי לא ניתן לעצור לא את בניית הנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד ולא את התחרות שהיא תביא עמה.

 

השר כ"ץ ציין באותה מסיבת עיתונאים כי "בשנת 2013 הוצאתי לדרך, בגיבוי רוה״מ בנימין נתניהו ושר האוצר דאז יאיר לפיד, את הרפורמה בנמלים, שבמרכזה בניית שני נמלי ים חדשים בחיפה ובאשדוד שיתחרו בנמלים הקיימים ויביאו לשיפור השרות והוזלת יוקר המחייה ויהפכו את ישראל למרכז בין לאומי של תובלה ימית.

 

השר כ"ץ הוסיף כי "״אם ההסתדרות תנהג באופן ציני ותדחוף לשביתה מיותרת בנמלים בשל שיקולים פוליטיים פנימיים, תוך פגיעה חמורה במשק - אנחנו נגיב בהתאם. מי שישבור את כללי העבודה יקבל תשובה הולמת״, הוסיף כ"ץ והתייחס לחוק בוררות חובה בשירותים חיוניים אשר הונח בכנסת על ידי ח״כ שרן השכל".

 

דבריו של שר התחבורה ממסיבת העיתונאים בתחילת פברואר: