סכסוך עבודה חדש באשדוד: ״שכונת מגורים בצמוד לנמל תפגע בפעילות״

ההסתדרות הכריזה הבוקר על סכסוך עבודה בשל חשש לפגיעה בפעילות הנמל עקב הכוונה לאשר בניית שכונת מגורים בסמוך לנמל. אבי אבן חיים: ״שכונה ניתן להקים במקומות אחרים, אבל לנמל אין מקום אחר״. אורנה הוזמן בכור: ״כשרוצים לשבור את הכלים זה לא משנה על מה״


21:30 ,29.05.2018 מאת: מירב רונן

אבי אבן חיים, מ״מ יו״ר ועד עובדי נמל אשדוד, הסביר הערב בפוסט שהעלה בפייסבוק מדוע ההסתדרות הכריזה  הבוקר על סכסוך עבודה בנמל בעקבות הכוונה להקים שכונת מגורים בשם ״רובע לכיש״ בצמוד לנמל אשדוד. משמעות הצעד היא כי החל מה-12 ביוני יוכלו עובדי הנמל לנקוט בצעדים ארגוניים בנמל כולל השבתה מלאה של פעילות הנמל.

 

בהכרזה על סכסוך העבודה כתבה ההסתדרות הבוקר כי ״תוכנית זו הנה בעלת השלכות הרסניות על נתח משמעותי מפעילות הנמל השוטפת, ומכאן שהיא תביא לפגיעה בתנאי העבודה, בזכויות העובדים ובבטחונם התעסוקתי. החלטה זו תביא בין היתר גם לפגיעה בתחרותיות הנמל״.

 

נציין כי הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה למתחמים מועדפים לדיור במשרד האוצר (ותמ״ל) צפויה לאשר מחרתיים הקמת שכונה חדשה סמוך לנמל אשדוד - זאת בניגוד לעמדת הנהלת הנמל וחברת נמלי ישראל. על פי התכנית, שכונת המגורים החדשה תשתרע על פני שטח של 612 דונם ותאכלס כ-15 אלף תושבים כמו גם את איצטדיון הכדורגל החדש של העיר אשדוד. 

 

אורנה הוזמן בכור, יו״ר דירקטורין חברת נמל אשדוד, התבטאה הבוקר בנושא במסגרת השתתפותה בכנס הגרעינים ה-11 של קוראל שירותי ים, ואמרה: ״הממשלה קיבלה החלטה לבנות שכונת מגורים. אנחנו הגשנו הסתייגויות על מנת שלא יפריעו לפעולות הנמל, אבל איך חברת הנמל יכולה לעצור את זה? כשרוצים לשבור את הכלים זה לא משנה על מה״. 

 

נציין כי מנכ״לית משרד התחבורה, קרן טרנר, אמרה בדיון בבית הדין הארצי לעבודה בתגובה לדברי ההסתדרות כי הנושא נדון אצל שר התחבורה והוסכם כי רשות מקרקעי ישראל תממן את כל ההתאמות הנדרשות כדי לאפשר לנמל להמשיך ולפעול.

 

אבן חיים כתב בפוסט שהעלה הערב בפייסבוק כי ״צוות של יועצים שבדק את איכות האוויר, רעש, וחומרים מסוכנים הגיעו למסקנה שהמיקום של השכונה הוא לא סביר שכן הוא ייצור מפגעים לא סבירים עבור תושבי השכונה ויגרום להגבלת פעילות הפוספטים והאשלג בנמל אשדוד״.

 

לטענת אבן חיים, אישור של התכנית לבניית השכונה יגרום לסגירת יצוא הפוספטים והאשלג דרך נמל אשדוד, ויגרום לפגיעה קשה בכי״ל ולפיטורים של אלפי עובדים. ״אנחנו לא רוצים להתעורר יום אחד ולגלות שמדינת ישראל הרוויחה 3000 יחידות דיור אבל הפסידה מהצד השני נמל ואלפי מקומות עבודה.

 

אבן חיים הוסיף כי ״התכנית הזו יוצרת שני אינטרסים ציבוריים שמנוגדים אחד לשני. הרעיון היה להקים עוד נמלים כדי שתהיה תחרות וכדי לפתח את המשק. כולנו יודעים שעוד 10 שנים מהיום אם תהיה שם שכונה יהיה לחץ ציבורי להפסיק את פעילות הנמל בתואנות של בריאות הציבור ועם זה אף פוליטיקאי לא יתווכח״.

 

לדברי אבן חיים לנמל אשדוד יש חשיבות לאומית, והוא אף הזכיר כי מדי שנה קיימת עלייה משמעותית בהיקף הפעילות הנמלית וכי סחר החוץ של מדינת ישראל תלוי כמעט כולו בנמלים.


לדבריו, ״בשנת 2011 אף אחד לא חלם על רובע כזה בצמוד לנמל. שכונה בצמידות רבה כל כך תפגע בפעילות הנמל עצמו, בחברות הפועלות בעורף הנמל ובשטחים הסמוכים לנמל, וכמובן באפשרות של המשק לפתח את הפעילות הנמלית. 


״שכונה ניתן להקים במקומות אחרים ואפשר ללכת לפתרונות נוספים כפינוי בינוי באיזורים הישנים של אשדוד. אבל לנמל אשדוד אין מקום אחר, ולכן ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה בנושא ואם יהיה צורך נפנה לבג״ץ״.