נתבי נמל אשדוד: המוסד לבוררות יצר סכסוך יש מאין

בית הדין לעבודה באשדוד מתח ביקורת קשה על המוסד לבוררות, שדן ופסק בנושא שכלל לא התבקש לדון בו, לאור בקשת הממונה על השכר באוצר


00:00 ,10.06.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

נתב אחד יהיה נוכח בנמל אשדוד, בעוד הנתב השני, הכונן, יוכל לשהות בביתו. כך פסקה נשיאת בית הדין לעבודה באשדוד, השופטת אורלי סלע, בבטלה את פסיקת הבוררות שגרמה לעיצומים מצד הנתבים ולהאטה בטיפול בהכנסת ובהוצאת אוניות.
 
סלע מתחה ביקורת קשה על המוסד לבוררות, שבחר להתערב בהסכם קיבוצי בין הנהלת הנמל לבין העובדים, שהתקבל לאחר הליך גישור, למרות שכלל לא התבקש לעשות כן.

מי שדרש מהמוסד לבוררות להתעמק בנושא ההסכם היה הממונע על השכר באוצר קובי אמסלם, שגם הוא קיבל ביקורת מבית המשפט. זאת למרות שלמוסד לבוררות לא היתה סמכות לדון בהסכם אליו הגיעו הצדדים.

זאת מאחר והמוסד לבוררות אמור לדון בכל מקרה בו קיים סכסוך, ובמקרה זה הגיעו חברת נמל אשדוד והנתבים להסכם משותף וכן מאחר והצדדים לא ביקשו ולא הסמיכו את המוסד לבוררות לפסוק את חוות דעתו על ההסכם הקיבוצי, אלא כל שביקשו ממנו היה לתקן את הסכם הבוררות.

"המוסד", כתבה השופטת סלע בפסק הדין, "הכריע בעניין שכלל לא נמסר להכרעתו ולא הכריע בשאלה שבה כן נתבקש להכריע... מכאן, כשפעל המוסד שלא כמצוות הצדדים ויצר סכסוך יש מאין – דינו של הפסק בטלות".

בית הדין דחה גם את בקשת ההסתדרות לבטל את פסק הבוררות בעילה שלא ניתנה לה הזכות לייצג את עמדותיה.