במסגרת כנס שהתקיים אתמול ועסק בשרשרת האספקה נערך פאנל בהנחיית אמיר שני, סגן נשיא לשכת המסחר, שעסק באתגרי התובלה, שילוח והשינוע באוויר והים. לקחו חלק בפאנל בכירים מגופים שונים הנוגעים בחסינות שרשרת האספקה למגמות עולמיות וכן השפעתן על השוק המקומי והגלובאלי.
במסגרת הפאנל דנו בשאלת ההשפעה הגלובאלית של העומסים בנמלים. שיקו ז׳אנה, מנכ״ל נמל אשדוד, ענה כי אכן קיים משבר גלובאלי ולצד העומסים בנמלים ירצה להתמקד בתפקודו של נמל אשדוד: ״ברגע זה בנמל אשדוד ממתינות 2 אניות בלבד מספר ימים בודדים בניגוד למה שקורה בעולם, ויש לנו זכות שלא לעכב אף אנייה״.
ז׳אנה המשיך ואמר: ״במרץ 2020 הקורונה תקפה את כולנו והשתלטנו על האירוע על מנת לבחון איך אנו מסיימים אותו תוך פגיעה מינימלית. העומסים היו בלתי סבירים ויצרו תור תפעולי מתמשך״.
ז׳אנה תיאר כיצד חברת נמל אשדוד התגייסה, החלה בתהליכים מול ההסתדרות תוך מעורבותה של שרת התחבורה, מרב מיכאלי, ומשרד התחבורה עד אשר הגיעו להסכם. ״בשורה התחתונה אין פקקים בנמל אשדוד, ואניות ממתינות מספר ימים בודדים״. לדבריו, התור התפעולי צומצם משמעותית בזכות העובדות והעובדים המקצועיים תוך אחריות וערבות הדדית שהביאה להצלחה במשימה.
בשאלה על התחרות הקרבה ענה ז׳אנה: ״תחרות זו הזדמנות פנטסטית לשפר, היא מאתגרת אותנו ואנו מאמינים כי הדבר ישתקף במספר פרמטרים. התחרות צריכה לבוא לידי ביטוי בשירות – אנייה צריכה להגיע כאשר הרציף ממתין להן ולא להפך, וזו השאיפה שלנו, על מנת לפרוק אותן מהר ככל הניתן. דבר שני הוא המחיר שיפחת בעקבות התחרות. בנוסף, הטכנולוגיה שהכנסנו והסטארט-אפים השונים ייעלו אותנו ויהפכו את נמל אשדוד לנמל ירוק, חדשני שייתן פייט לכל המתחרים, אין ספק שהתחרות תתבטא גם במחיר. פרמטר שלישי הוא לייצר רציפות תפעולית כי מדינת ישראל תלויה בנמלים באופן קריטי״.
ז׳אנה הרחיב ואמר כי חדשנות היא חלק ממנוע הצמיחה והתאמת הנמל לאתגרים החדשים. הוא הזכיר כי בשבוע הבא יתקיים כנס חדשנות וקיימות הכולל אורחים מחו״ל, והצגת חלק מתוך 40 סטארט-אפים שמכניסים טכנולוגיה לנמל: ״מנופים יהיו נשלטים מרחוק, חלקם אוטונומיים והכוונה שלנו לשמור על כדור הארץ ולהכניס פעילות ירוקה. הפריקה הגרעינית שלנו תהיה מהמתקדמות בעולם כך שלא ייווצר אבק שיכול לזהם״.
עוד ציין כי נמל אשדוד פועל להכניס את עולם הסייבר לנמלים. ״ראינו לאחרונה מתקפות על חברות שונות בארץ ואנו נכניס את הטכנולוגיה כחלק מהגנה משמעותית עלינו לצד יכולת לעניין גם לקוחות״, אמר ז׳אנה.
עדני סימקין, מנכ״ל MSC ישראל, ענה בתשובה לשאלה לגבי העלאת המחירים בתקופה הקרובה כי מפת התחרות השתנתה בצורה קריטית מאז הקורונה. חברות ספנות רבות הפסידו לאורך תקופת הקורונה מיליארדים, חברות מסוימות אף נסגרו, חלקן התמזגו או נמכרו עד אשר נשארו שלוש חברות בלבד. הענף הפך ריכוזי כאשר שלוש החברות שולטות בקווים המרכזיים בעולם.