לשכת הספנות מתריעה: התנהלות לא תקינה בנמל אשדוד

לשכת הספנות: כ-40% מהסוורים נמצאים בחופשת מחלה תקופה ארוכה מאד, והמחסור בידיים עובדות מורגש מאד. חברת נמל אשדוד: ההישגים הבלתי נתפסים שלנו הם רווחיות עקבית, חלוקת דיווידנדים רציפה ושירות ללא תחרות מול חמשת הנמלים הפרטיים בישראל


13:17 ,19.07.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

לשכת הספנות הישראלית מתריעה על תפקוד לקוי של חברת נמל אשדוד מזה תקופה ארוכה. לשכת הספנות הישראלית טוענת כי טענות קשות עולות מחברות ספנות מקומיות ובינלאומיות על התנהלות לא תקינה של הנהלת נמל אשדוד. לטענת לשכת הספנות, קיימות מספר נקודות עיקריות שמצביעות על המצב בנמל כאשר הנקודה המשותפת לכולם היא כי כל חברות הספנות חוות את אותן הבעיות: מחסור בכח אדם, ציוד נמלי תקול לעיתים קרובות, תפוקות נמוכות פר אנייה וניהול לקוי בכל הרמות.

 

לדברי ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות, המצב בנמל אשדוד מחמיר והולך והמחסור העצום בידיים עובדות ממשיך. ״יחד עם זאת, מבחינת הנהלת נמל אשדוד אין כל בעיה. הכל תקין ובכלל מבחינתם מדובר באחד הנמלים הטובים בעולם - אין המתנות ואין בעיות. אבל המציאות והעובדות מלמדות שנמל אשדוד נמצא במקומות האחרונים בדירוג העולמי של השירות בנמלים - מדד המבוסס על זמן השהייה הכולל בתחום הנמל״.

 

לשכת הספנות מזכירה כי מדדי השירות של רשות הספנות והנמלים בקשר לנמל אשדוד מראים מספרים  גרועים בכל פרמטר, וכמובן לעומת נמלים אחרים. כמו כן, הקנסות שהמשק משלם על עיכובים בנמל אשדוד בתחום אניות הגרעינים מסתכם בכ-400 מיליון שקל בשנה.

 

עוד נמסר מלשכת הספנות כי ממידע שהגיע לרשותה כ-40% מהסוורים נמצאים בחופשת מחלה כבר תקופה ארוכה מאד, וההנהלה לא מצליחה להתמודד עם התופעה. לטענת הלשכה, זו בוודאי אחת הסיבות שמוציאים השנה 35 -40 צוותים בממוצע ביממה לעומת 55 צוותים בשנה שעברה. כמו כן טוענת לשכת הספנות כי קיימות הפרות מצד הנהלת הנמל של הסכמים תפעוליים, והבטחות ללקוחות מובילי המכולות, וזאת על בסיס קבוע.

 

ד״ר יורם זבה: ״נמל אשדוד טוען שאין תור של אניות. למרות שבפועל - היום למשל - יש 12 אניות בתור, למרות שאניות רבות ׳בורחות׳ לחיפה בכל יום נתון יש תור של אניות בנמל אשדוד. אבל זה לא הכל, גם אחרי שאניות מוכנסות לרציפים הן לא תמיד מתחילות פריקה וטעינה ובפועל הן שוהות זמן רב ללא עבודה ברציף״.

 

לשכת הספנות מציינת כי בנמל אשדוד לא מעמיסים מכולות ריקות לאניות ובכך מונעים את שימושן החוזר וגם מאחסנים את המכולות בעורף הנמל שמלא בעשרות אלפי מכולות ריקות, שגורמות נזקים ישירים ועקיפים ללקוחות הנמל.

 

ד״ר יורם זבה מציין כי האבסורד הוא שהנתונים מראים שבמקרים רבים ככל שהנמל פחות יעיל כך הוא מרוויח יותר. כמו כן, חברות ספנות גובות מהלקוחות בישראל היטלים גבוהים כתוצאה מהניהול הלקוי בנמל אשדוד.

 

ד״ר זבה הביא דוגמה למקרה שגרתי שממחישה את המציאות היומיומית בנמל אשדוד: האנייה MV CHUMERNA הגיעה לנמל אשדוד ב- 04.05.2023. האנייה המתינה בעוגן עד 01.06.2023 ונקשרה, קרי 29 ימי המתנה על עוגן. באנייה היו כ-40,000 טון גופרית לפריקה. במצב רגיל האנייה צריכה ׳יד׳ אחת בכל משמרת ואם זה קורה אז ב-5 ימים מסיימים את הפריקה. במציאות, בנמל אשדוד לרוב העבודה על האנייה מתבצעת במשמרת א׳ בלבד וזאת בשל חוסר בכוח אדם, כלומר מקבלים יד אחת ביום במקום יד אחת בכל משמרת, קרי, ב-2 משמרות בכל יום לא עובדים בכלל. כתוצאה מכך זמן הפריקה מתארך פי 3 מהרגיל כ-17 ימים ונוסיף לזה את  29 ימי המתנה על עוגן = סה״כ 46 ימים, ורק נזכיר שזה במקום 5 ימים.

 

חברת נמל אשדוד: למרות התחרות העזה, חברות הספנות ממשיכות לפקוד את נמל אשדוד

 

מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה: ״נמל אשדוד - הנמל הגדול בישראל ואחד הפעילים בעולם, מתמודד בהצלחה מרובה עם אתגרים עולמיים ומקומיים. לשכת הספנות מציגה מידע שגוי שאין לו קשר למציאות היום יומית שלנו בנמל וההישגים הבלתי נתפסים שלנו והן רווחיות עקבית, חלוקת דיווידנדים רציפה ושירות ללא תחרות מול חמשת הנמלים הפרטיים בישראל. העובדות הן שלמרות התחרות העזה, חברות הספנות ממשיכות לפקוד את נמל אשדוד ומעדיפות אותו על פני הנמלים האחרים. חברת נמל אשדוד פועלת כל הזמן להמשיך ולהשתפר בכל פרמטר. מספר האניות הממתינות הינו בין 4-9 וזמן ההמתנה התקצר משמעותית.


״אנו נמשיך לשרת את כלכלת ישראל בנאמנות ובהצלחה, כפי שעשינו במשבר הקורונה וגם תחת מתקפות הטילים מעזה המכוונות לשיתוק פעילותו של נמל אשדוד- הנמל של ישראל.

 

״לשכת הספנות פועלת באופן עקבי בשירות גורמים אינטרסנטיים הפועלים להסיט את השיח לנמל. הכלכלנית הראשית של האוצר הגדירה בספטמבר 2021 את עלות השהייה בנמל כ-0.1% ליוקר המחייה, מאז הקורונה חלפה, התחרות גברה וגם עלות זו ירדה בלמעלה מ-50%״.