לשכת הספנות: העומסים בנמל אשדוד גורמים נזק לספנות

יורם הופמן: בין 10 ל-20 אניות ממתינות על עוגן בכדי להיכנס לרציפים, קיים מחסור חמור בשטחי אחסנה והמצב לא צפוי להשתפר עד סוף 2016. חברת נמל אשדוד: בשנה האחרונה קלטנו כ-150 עובדים חדשים


14:12 ,20.06.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

יורם הופמן, יו"ר ועדת תפעול בלשכת הספנות הישראלית, הוציא לאחרונה חוזר לחברי הלשכה בו הוא מעדכן את חברי הלשכה בדבר הפעולות הננקטות על ידה בכל הקשור לעומסים בנמל אשדוד אשר הפכו קשים מנשוא. עותקים מהחוזר הועברו לאיציק בלומנטל, מנכ"ל חברת נמל אשדוד, וכן לסמנכ"ל התפעול של הנמל, איציק כהן, וכן לסמנכ"ל לקוחות של חברת הנמל, אלי בר יוסף. הופמן מציין בחוזר לחברי לשכת הספנות כי על כל סוכני האנייה להיערך למצב בהתאם על מנת למזער את הנזקים הצפויים להם.

 

בחוזר מציין הופמן נמל אשדוד מתקשה מזה זמן רב להתמודד עם עומסי העבודה הן בקו המים והן בשטחי האחסנה. "בקו המים לא נפתחות מספיק ידיים בכדי לענות על הביקושים בכל סוגי המטענים, כולל מכולות ומטען כללי. כתוצאה מכך, שהיית האניות ברציפים היא ארוכה מהרגיל וכמעט באופן קבוע ממתינות על עוגן בין 10 ל-20 אניות בכדי להיכנס לרציפים".

הופמן מדגיש בעיה חמורה נוספת והיא מחסור חמור בשטחי אחסנה, וזאת כתוצאה מאחסון מכוניות ובמחיר מוזל בהרבה מהתעריף בשטח הנמל. לדברי הופמן, בימים הקרובים מספר המכוניות המאוחסנות בנמל אשדוד יגיע לכ-40 אלף מכוניות.

 

יו"ר ועדת תפעול בלשכת הספנות הישראלית מציין כי לשכת הספנות מתריעה על המצב מזה זמן רב – הן בנושא כוח האדם והן בנושא המכוניות – "אולם המצב רק הולך ומחמיר, כאשר סקטורים אחרים בספנות ניזוקים קשות".

הופמן כותב בחוזר לחברי לשכת הספנות כי "מצב זה אינו מקובל על חברי הלשכה", וכי "העברתי את המסר להנהלת נמל אשדוד. הנמל מצדו אינו צופה הקלה בתקופה הקרובה, קרי סוף שנת 2016, בוודאי שלא בנושא האחסנה בשטח הנמל".

הופמן מציין בעיה נוספת שנוצרה כתוצאה מהיעדר מקומות אחסון בשטח הנמל והיא מצב שבו נמל אשדוד מתקשה לקלוט מכולות ריקות המיועדות לפינוי מהארץ.

לדברי הופמן, הנמל גורם באופן יזום סגירת שערים בכניסה לנמל לפרקי זמן של שעה עד 3 שעות, כך שלא מאפשרים למשאיות להיכנס לשטח הנמל – בעיה שהפכה לשגרה יומיומית. "כרגע רוב הדפואים מלאים במכולות ריקות שממתינות לפינוי מנמל אשדוד וכבר נוצרו בעיות צפיפות גם שם".

 

חברת נמל אשדוד הגיבה לנושא כוח האדם וציינה כי "חברת נמל אשדוד קלטה 30 עובדים שהשלימו קליטה של כ-150 עובדים בשנה האחרונה. מצבת העובדים בחברת נמל אשדוד מתאימה לצפי המטענים השנתי. הנמלים חווים לאחרונה תקופת שיא נקודתית בשינוע מטענים  ובכולם יש המתנות ממושכות מהרגיל. ככל חברה עסקית אחרת חברת הנמל אינה בונה תכניות עבודה על בסיס תקופת שיא נקודתית. ככל שיתברר בעתיד שמגמת הצמיחה בפעילות תמשך תערך הערכה מחודשת לגבי קליטת עובדים."