לוגיסטיקר: מיליון טון גרעיני תבואה נפרקו השנה בנמל אשדוד

זאב מנצור, מנכ״ל לוגיסטיקר ממגורות: ״היעד שנקבע ל-2024 הוא שינוע של לפחות 1.2 מיליון טון גרעינים דרך הממגורה המהווה כרבע מסך יבוא הגרעינים בנמלי ישראל ועד סוף 2025 להגיע ל-40% מנתח השוק״


09:13 ,28.12.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת לוגיסטיקר ממגורות, מקבוצת ממן, בעלת הזיכיון להפעלת הממגורות בנמל אשדוד, מסכמת את שנת הפעילות הראשונה של המסוע האוטומטי, שנמסר לידיה - לתפעול ותחזוקה - בראשון לינואר 2023 על ידי חברת נמלי ישראל. 

 

במהלך השנה האחרונה נפרקו בנמל אשדוד והועברו במסוע לממגורה כ-1 מיליון טון גרעיני תבואה, גידול של פי 3.5 בהשוואה לשנה הקודמת, אז נפרקו בממגורה באמצעות משאיות בלבד כמות של 285,000 אלף טון גרעיני תבואה.

 

בשנת 2023 נפרקו בנמל אשדוד 48 אוניות של גרעיני תבואה, לעומת 21 אוניות ב- 2022. קצב הפריקה הממוצע של אוניית תבואה ב- 2023 עמד על כ- 4,600 אלף טון גרעינים ביום עבודה לעומת קצב פריקה של כ- 2,400 טון ליום עבודה בשנת 2022 לפני הפעלת המסוע.

 

זאב מנצור, מנכ״ל לוגיסטיקר ממגורות מקבוצת ממן: ״הנתונים של שנת הפעילות הראשונה של מסוע התבואה  מעידים הלכה למעשה שיעילות המערכת והישגיה בכל הקשור לפריקת גרעיני התבואה בנמל אשדוד והעברתם לממגורה השתנו לחלוטין – ולטובה״. לדבריו, ״אם ב-2022 נפרקה באשדוד כמות גרעינים שהיוותה כ-8% מכלל יבוא הגרעינים לישראל, הרי שהשנה נפרקה בממגורה באשדוד באמצעות המסוע כ-24% מהיבוא השנתי לישראל והיעד לשנת 2025 הוא לפרוק באשדוד 40% מיבוא הגרעינים השנתי״.

 

עוד מציין מנצור כי ״השנה פעלנו בקדחתנות אל מול הרגולטור, מול נמל אשדוד ומול יבואני התבואה על מנת להשלים את ההתאמות הנדרשות לאופטימיזציה של תהליך קליטת אוניות ופריקת התבואה בנמל אשדוד״.

 

בין המהלכים שבוצעו, מציין מנצור, הגדלת השימוש בנמל של צוותים מתמחים, שינוי כללי נוהל התור התפעולי לצורך מתן עדיפות לכניסת אוניות גרעינים לפריקה בנמל אשדוד - הגדרת רציף 21 כרציף ייעודי לפריקת גרעינים במדלים ייעודיים, הפעלת המסוע בשתי משמרות לפחות כדרך קבע והצגת חלופות להרחבת הממגורה הקיימת.

 

ומה התוכניות לגבי 2024? מנצור צופה כי בשנת הפעילות השנייה של מסוע הגרעינים נערכת חברת לוגיסטיקר ממגורות ליעד פעילות של 1.2-1.4 מיליון טון. זאת לצד הכשרת פסי הרכבת שישפרו משמעותית את יכולת המסירה, השמשת המדלה השלישי הגדול ברציף 21 לצורך הגדלת כושר הפריקה הנמלי הנומינלי ל-1,800 טון לשעה ושדרוג מערכות התפעול, השליטה והבקרה של הממגורה.

 

מסוע הגרעינים החדש בנמל אשדוד הוא פרויקט אסטרטגי שקודם על ידי חנ״י בהשקעה של כרבע מיליארד שקל והחליף את שיטת הפריקה הקודמת, שהתבססה על מאות משאיות, שהעמיסו את התבואה ברציף העגינה 21 ושינעו אותה דרך צירי התנועה בנמל אשדוד לממגורת התבואה, המרוחקת כ- 2 ק״מ ממנו.