"יש גבול לכמה לשכת הספנות יכולה להגן על הנמלים"

צפיפות בנמלי אשדוד וחיפה בגלל תפוקות הנתבים בנמל אשדוד, עם למעלה מ-30 אוניות שמחכות על עוגן. ד"ר יורם זבה: "זה מצב בלתי נסבל. ניכר בעליל שאין מבוגר אחראי, כשהדגש הוא על האחראי"


00:00 ,18.04.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

צפיפות בנמלי חיפה ואשדוד לאור חזרת נתבי נמל אשדוד לתפוקות של 15 פעולות ניתוב ביממה החל מתחילת השבוע.

בדוח היומי שהוציא היום יו"ר ועדת התפעול של לשכת הספנות יורם הופמן לחברי הלשכה, צוין שהבוקר חיכו על עוגן מחוץ לנמל אשדוד 22 אוניות, בעוד ש-11 אוניות היו על עוגן מחוץ לנמל חיפה, לאור מחסור בכוח אדם

בתחילת השבוע המליץ הופמן לכל סוכני האונייה להיערך בהתאם לקראת המצב החדש-ישן בנמל אשדוד. " יש לפעול ולהיערך בהתאם בכדי לצמצם אפשרות של נזקרים כספיים ותפעולים לחברות הספנות", כתב.

"יש גבול לכמה שהלשכה יכולה לשבת בשקט ולהגן על הנמלים הישראלים", אמר נשיא הלשכה, ד"ר יורם זבה, "חברות הספנות, שהפקידה בישראל היא רק פקידה אחת בסבב שלהם - והגדולות שבהן, שמורידות כאן פחות מ-10% של תפוסתן - לא יכולות לשלם עבור הקלקולים הרציניים בלוחות זמנים וכן את ההוצאות אדירות בגלל המצב בנמלי ישראל.

"לא חשוב אם המצב באשדוד הוא קטסטרופלי בגלל השירות של הנתבים, או שהמצב בחיפה מראה על יציבות גדולה עקב בריחת אוניות מאשדוד לחיפה. בשורה התחתונה, נמלי ישראל היום אינם מספקים אפילו את השירות המינימלי לסחר החוץ הישראלי ולשירותי הספנות שמשרתים אותו.

"בעלי האוניות ניהלו משא ומתן עם הנמלים. הבטיחו להם אמות מידה מסוימות לשירות של פקידה ישירה של אוניות גדולות. אותם בעלי אוניות גם עשו את הכל על מנת לתת שירות למטענים כלליים וצובר, שהם במידה מסוימת המזון של התעשייה ושל בני האדם. המצב כרגע הוא שהסכמים כאלה לא מקוימים, וזה כאשר הנמלים מנוהלים על ידי מנכ"ל ויו"ר וחברי דירקטוריון, שקיבלו את כל הסמכויות לכך מהממשלה.

"מתעורר הרושם, שבמסגרת הסבב הבא, כשבעלי האוניות יצטרכו לנהל עם הנמלים משא ומתן להבטחת השירותים שלהם, צריך יהיה לצרף לדיונים את הממונה על השכר באוצר ואת ראשי הוועדים. וזה כמובן מצב בלתי נסבל. ניכר בעליל שאין מבוגר אחראי, והדגש הוא לאו דווקא על מבוגר, אבל בוודאי על האחראי.

"לדעתנו, הגירעון התקציבי וכל הצעדים לייעול המשק הם כאין וכאפס לעומת הבזבוז המשווע בשינוע סחר החוץ של ישראל. מדי כמה חודשים משנים את כללי המשחק, החל מהבוררות מלפני שנתיים, הסכם העבודה הקיבוצי מלפני שנה - שאגב נתמך על ידי כל המשתמשים פה אחד - וכלה בבוררות המוסכמת השנייה, שהחזירה אותנו להסכם הבוררות הראשון. בין עם הבוררות, בין עם הסכם העבודה הקיבוצי, ובין עם כללים אחרים הם הנכונים לניהול נמלים - הדרך שכרגע בה נוקטים, כאשר הצעד השלישי מוכה עד זוב דם, היא בוודאי לא הדרך הנכונה. אפשר לערער על הבוררות המוסכמת ואפשר לעשות משא ומתן ולשפר את הסכם העבודה הקיבוצי, ואולי יש דרכים נוספות, בלי כיפוף הידיים הנוכחי, שנעשה כנראה גם ללא הפגנת ידע מקצועי רציני. המצב הוא בלתי נסבל וחייב להיפסק, לפני שאנחנו נעמוד במצב של שיתוק מוחלט של הסחר הימי הישראלי ועם השלכות ארוכות טווח".

הופמן: "נמל חיפה הוא לא פתרון לבעיות של אשדוד. אם הבעיה באשדוד לא תיפטר, יהיו לזה כל מיני השלכות. אני משוכנע שהספנות לא תשב בשקט. אני חושב שהיא תצטרך לקבל החלטות ולבצע צעדי די מהירים. הספנות היום גם לא עובדת על שולי רווח מעניינים, אלא להיפך. אני אישית לא רואה לזה פתרון".

בתגובה מסר יו"ר איגוד קצינח הים אבי לוי: "הצפיפות בנמל לא קשורה לנתבים. הם עובדים לפי החוק ולפי הסכמים. לפני 11 חודש נעשה הסכם התייעלות בינינו לבין הנהלת הנמל, שמדבר על כך שהנתבים יעבדו בתפוקה הגדולה משמעותית מיחס למה שעבדו בעבר. ההסכם דיבר גם על זה שהאונייה מסיימת תמרון, נתבים ירדו מדופן האונייה. ואכן פעלנו על פי ההסכם. לצערנו, הממונה על השכר באוצר נתן לנו ולמגשר להבין שאין לו בעיה עם ההסכם ושרק צריכים ללכת למוסד לבוררות שיאשר את ההסכם. מדובר בהסכם לגיטימי ביותר, במסגרתו היו אמורים הנתבים להגדיל את התפוקות בצורה משמעותית. ואם בנקודה מסוימת נתב סיים עבודה ואין צורך בשני נתבים, יכול אדם אחד להיות כונן מחוץ לנמל. ואם חייבים את הנתב השני, הוא חייב להגיע בתוך זמן קצר.

"לאחר שהממונה על השכר שלח אותנו לבוררות – הוא רימה והטעה את הנמל ואת האיגוד, וזאת בלשון המעטה. והוא הטעה את המגשר, לאחר שאמר בצורה הכי ברורה שהבוררות תאשר את ההסכם. בבוררות הוא כתב לבוררים למה אסור לאשר את ההסכם. אם הבוררים קיבלו ואמרו שההסכם אינו תקף, מה למשתמשים להלין שאנחנו עובדים על פי הסכמים קיבוציים קיימים?

"אין לנו שום חובה לרדת מהדופן. אנחנו עובדים בדיוק על פי התפוקות לפי ההסכם, כמו קודם. הצטברו פה נסיבות, כולל מזג אוויר, לפיהן חוזרים לעבוד לפי ההסכם. הסכמים צריך לדעת לכבד, כולל והיה וביטלת הסכם, אתה צפוי לדעת שהתפוקות חוזרות להיות כמו קודם. אם יש מלינים, שיילכו לממונה על השכר".

מנמל אשדוד לא נמסרה תגובה לדברים.

מדוברות משרד האוצר נמסר: "במבחן התוצאה, התפוקה ירדה בכ-40%. לא הגיוני שעכשיו, כשיש שני עובדים במשמרת (קודם היה פחות), התפוקה יורדת בכ-40%". במשרד האוצר לא התייחסו לדברים של לוי בנוגע להחלטות הממונה על האוצר.