יו״ר נמל אשדוד: על פי ההסכם - תוספת השכר לא מגיעה לעובדים

שאול שניידר הגיב לשאלתו של ח״כ דוד ביטן בנוגע לתוספת התשלום של עובדי הנמל ואמר כי ״לפי סעיף 35 התוספת לעובדים תשולם רק אם לחברת הנמל יש רווח וזאת על פי דוח מבוקר״. המנכ״ל אלי בר יוסף: מש׳ התחבורה הציע לנו השקעה ברציפים לטווח ארוך, אך האוצר בולם את ההצעה


13:43 ,04.06.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה בכנסת דנה אתמול בנושא אסדרת הפעילות בנמל ישראל. בדיון השתתפו נציגי כל הנמלים, נציגי רספ״ן, משרד התחבורה ומשרד האוצר. שאול שניידר יו״ר דירקטוריון נמל אשדוד ואלי בר יוסף, מנכ״ל בפועל נמל אשדוד, השתתפו בוועדת הכלכלה בכנסת אשר עסקה בנושא אסדרת הפעילות בנמלי ישראל.

 

כאשר רשות הדיבור בדיון ניתנה ליו״ר חברת נמל אשדוד, שאול שניידר, שהתבקש לדבר על המתווה ואסדרת הפעילות הנמלית שאל אותו לפתע ח״כ ביטון ״למה אתה לא מסיים את העניין העובדים? הממונה על השכר מסכים לשלם ועכשיו אתה לא רוצה לשלם?״.

 

נציין כי שאלתו של ביטון, יו״ר ועדת הכלכלה, לא היתה קשורה לנושא הדיון בכנסת אך שניידר התייחס לדברים ואמר כי ״במקום מסודר כל הצדדים צריכים לעמוד בהסכמים עליהם הם חתומים. אין דרך אחרת. לא פרשנויות, ולא סיפורים ולא עניינים מאחורי הקלעים בחדרים חשוכים. יש הסכם מסגרת חתום ולפי סעיף 35 המפורסם כתוב שהתוספת לעובדים תשולם רק אם לחברת הנמל יש רווח וזאת על פי דוח רווח והפסד מבוקר. אין שום קונץ חשבונאי שיכול להפוך את המצב הקיים ל׳רווח מפעולות׳״.

 

״אבל״, היקשה היו״ר ביטון שהפגין בקיאות בנושא, ״אם הממונה על השכר הסכים אז אפשר לשלם?״  

 

שניידר טען בתגובה כי הממונה על השכר שלח לו מייל ב-11 בלילה שלפני הדיון וטען בו כי לא יתנגד לתשלום במסגרת סעיף הוצאות חד פעמיות. שניידר אמר ״לא יישמע כדבר הזה. לא ייתכן שאותו ממונה שנלחם בחברת הנמל ולא הסכים לשלם 60 אלף שקל למשפחות של שניים מעובדי הנמל שנהרגו ב-7 באוקטובר בתור סיוע, מסכים לשלם 60 מיליון שקל כתוספת שכר לעובדים - תוספת שכר שלא מגיעה להם על פי ההסכמים, וזה בגלל שהוא עשה כל מיני הסכמים בחדרים חשוכים עם ההסתדרות על נושאים אחרים ו׳מכר אותנו׳. זה דבר שלא יעבור במדינה מתוקנת. יש הסכם ואנחנו מכבדים אותו״. 

 

שניידר הוסיף כי ביום השני שלו בתפקיד היו״ר הוא הסכים לשלם לעובדים מקדמה של 7 מיליון שקל על חשבון התוספת המדוברת, אבל עשה זאת מכיוון שלא הבין בזמנו את ההשלכות ולא ידע כיצד ייראו הדוחות הכספיים של החברה. ״אבל ברגע שהדוח הכספי מראה הפסד תפעולי לא יכול לבוא אף אחד ולהגיד ׳יש הפסד תפעולי אבל תשלמו 60 מיליון שקלים כי ככה בא לנו׳״. 

 

ח״כ קלנר ביקש כי שניידר ירחיב בנושא, ולא הבין מדוע שניידר מדבר כלל על הנושא, שאלה שעליה השיב שניידר ״היו״ר שאל״. 

 

נציין כי נייר אייזנברג, נציג ההסתדרות הכללית, שהיה בדיון, הגיב לדבריו של שניידר אותם  כינה ״אמירות קשות״, ואמר כי נציגי הנהלת נמל אשדוד חתמו על ההסכם ביודעין לפיו הדוחות הכספיים של חברת נמל אשדוד עבור השנים 2020 עד 2023 ייחשבו שנים רווחיות שכן הם אינם מחשבים את עלויות הפרישה - עלויות שהיו ידועות בעת החתימה על הסכם הרפורמה.


 

שניידר: משרד התחבורה מציע לנו רציפים לחמש שנים בלבד 

 

לבסוף שניידר התייחס לנושא הדיון שהינו כזכור אסדרת פעילות נמלי ישראל, ואמר כי: ״נושא אסדרת התחרות הינו חשוב ומשרד התחבורה מקדם את האסדרה כדי ליצור תחרות בריאה. נמל אשדוד בעד תחרות ואף מתמודד מול 5 נמלים פרטיים, אך כנמל ממשלתי אנו כפופים להסכמים רבים בהם גם הסכמי שכר. העברת רציפים 24 ו-25 לא יכולה להיות לתקופה של חמש שנים בלבד. זהו זמן קצר ונדרשת השקעה של מאות מיליוני שקלים, ויש לוודא שכחברה עסקית וממשלתית יהיה החזר השקעה צפוי והכסף הציבורי לא ייזרק לים״.

 

שניידר הוסיף כי ״על פניו המתווה מנסה לייצר פתרונות אבל בסופו של דבר נראה כי הפתרונות האלו יעשו רק רע לכולם״.  

 

אלי בר יוסף, מנכ״ל בפועל נמל אשדוד, אמר באותו הנושא, כי: ״משרד התחבורה הציע לנו השקעה ברציפים לטווח ארוך, אך משרד האוצר בולם את ההצעה. האוצר הגיב להצעה בהגבלת זמן שהופכת את הנושא ללא כדאית כלכלית לכן, הסכמה שתאפשר השקעה כספית משמעותית תשרת את המשק ואת התחרות באופן מיטבי״.