חברי ועדת הכלכלה של הכנסת סיירו בנמל אשדוד

חברי הוועדה אמרו בביקור שהם מצרים על התבטאויות שונות כלפי העובדים, אולם הוסיפו שההסתדרות עושה שימוש שלא לטובת העובדים


00:00 ,10.06.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

חברי ועדת הכלכלה של הכנסת סיירה ביום חמישי האחרון בנמל אשדוד.

בפתח הסקירה, שהעבירו לחברי הוועדה יו"ר הדירקטוריון גדעון סיטרמן והמנכ"ל שוקי סגיס, יו"ר הוועדה ח"כ הפרופ' אבישי ברוורמן, כי הנמל הוא המקום הראשון בו מבקרת הוועדה בכנסת הנוכחית. לדבריו, הצורך בתחרותיות לא סותר את השמירה על העבודה המאורגנת.

ברוורמן: "לא ראוי להתבטא נגד עובדים ולהשתמש באמירות כמו נמלים". בנוסף הוא הביע התנגדות להגביל את זכות השביתה ואמר כי הוועדה באה בעיקר כדי ללמוד את הנושא בטרם תידרש לקבל הכרעות. בסיור השתתפו גם חברי הכנסת מיכל רוזין, עומר בר לב, דוד צור ואריאל אטיאס.

סיטרמן אמר כי הוא תומך בהרחבת התחרותיות, תוך הקפדה על תחרות הוגנת ושוות הזדמנויות, וכן שהדירקטוריון וההנהלה נערכים לכל החלטה שתתקבל על ידי הממשלה. סגיס אמר כי התחרות בנמלים היא עזה כבר כיום וציין כי בשנת 2007 העלות של הובלת מכולה מהמזרח הרחוק לאירופה עמדה על 1,700 דולר והיום היא עומדת על 700 דולר בלבד. הוא הוסיף כי בעולם קיימת תחרות בתוך הנמלים, כאשר כל רציף מנוהל על ידי חברה אחרת, אולם העובדים של כל הרציפים מאוגדים באותו איגוד מקצועי, כך שהתחרות למעשה היא בין ההנהלות.

סגיס הוסיף כי הבעיה בנמל נובעת בקונפליקט שבין התקנות של רשות החברות לבין הדרישות של הממונה על השכר באוצר. התייחס לפרשת הסטיקים ואמר כי המטרה היתה לתת תמריץ לעובדים שעברו את תקרת התפוקה והדבר הצליח מעל למצופה, כאשר העובדים היו מוותרים על הפסקות בכדי לזכות בהטבה. בתשובה לשאלת ח"כ אטיאס הסביר סגיס שהעלות שמוסיף הנמל לסחורות היא פחות מ0.5% מהמחיר שבו קנה היבואן את המוצר. המשמעות, הסביר סגיס, היא תוספת עלות של 2.5 אגורות, למשל, לקילו סוכר.

חברי הוועדה סיירו במרכז המבקרים שבנמל וכן ערכו סיור רכוב בנמל, במהלכו עמדו על תפעול הנמל, טעינה ופריקה של אניות, עבודת הנתבים, הצוותים ועוד. צור וברוורמן התייחסו לשכר הנתבים ואמרו כי גודל האחריות עליהם מצדיק את השכר שהם מקבלים.

חברי הכנסת נפגשו גם עם נציגי ועד העובדים, הפגישה ממנה נעדר יו"ר הוועד אלון חסן. נציגי העובדים אמרו כי הם מודעים לכך שיש גורמים שעושים להם נזק תדמיתי, אך ציינו כי ביטויים כמו ריסוס נמלים מצד שר הכלכלה נפתלי בנט אינם ראויים. הם אמרו עוד כי העובדים מוכנים להידברות באמצעות יו"ר ההסתדרות עפר עיני.

ח"כ רוזין אמרה כי היא מצרה על הדמוניזציה שעשו לעובדי הנמל, אך מצד שני הוסיפה כי היא מצרה על כך שההסתדרות עושה בהם שימוש ולא לטובת העובדים המוחלשים יותר במשק.

ברוורמן סיכם את הפגישה ואמר כי הוא מתרשם שבקרוב תיפול הכרעה בנושא וכי יזמין את הצדדים גם לדיונים בכנסת בנושא.