המוסד לבוררות לנתבי נמל אשדוד: אין תשלום עבודה בעד "אי עבודה"

הדיינים השאירו על כנו פסק בורר קודם, קיבלו את עמדת הממונה על השכר באוצר וקבעו ששני נתבים יהיו נוכחים בנמל לאורך כל המשמרת, תוך מתיחת ביקורת חריפה: "העיצומים שנקטו הנתבים סמוך למתן פסק הבוררות שהוצאנו הם פגיעה גסה בסדר הציבורי ובמוסר הציבורי"


00:00 ,13.03.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

שניים מנתבי נמל אשדוד נדרשים להישאר בנמל לאורך כל שעות המשמרת, בהתאם לפסק הדין המקורי שניתן בחודש יוני 2011. כך פסק המוסד לבוררות מוסכמות בשירות הציבורי בסכסוך שבין ההסתדרות וועד הנתבים בנמל לבין לחברת הנמל והממונה על השכר במשרד האוצר.

הבוררים ציינו שלפניהם מונחת בקשה בלתי רגילה, שהוגשה במשותף על ידי שני הצדדים ומהותה לתקן את פסק הבוררות מחודש יוני 2011. עוד צוין, שפסק הבוררות הוא סופי, מחייב ומהווה פסק דין של בית משפט, וכן ש"בכל תולדות המוסד לבוררות מוסכמת לא אירע שצד לא ציית לפסק בוררות, כרוחו וכלשונו".

הבוררים ציינו שהכרעתם בדבר חובת נוכחותם של שני נתבים בנמל לאורך כל משמרתם נשענה על ערכי יסוד של משפט העבודה, בין השאר על דאגה לבטיחות ולתקינות התפעול של הנמל. "כל פגיעה בערכים אלה אינה פגיעה בסדרי עבודה בלבד, כי אם פגיעה בערכים יסודיים", כתבו והוסיפו ש"הסכם קיבוצי אכן מאפשר לצדדים לסטות מפסק בוררות (שהוא הסכם קיבוצי) כל עוד שאין בו פגיעה בתקנת הציבור".

עוד נכתב: "לדעתנו, חברה ממשלתית אינה רשאית לשלם מקופתה, שהיא קופה ציבורית, שכר עבודה בעד אי-עבודה של הנתבים; שלא לדבר על תשלום פרמיה, אף אם הנתב היה נוכח בנמל
שש שעות, שהם מחצית המשמרת. העיצומים שנקטו הנתבים סמוך למתן פסק הבוררות שהוצאנו הם פגיעה גסה בסדר הציבורי ובמוסר הציבורי.

"קשה להבין במה קשורים סדרי הנוכחות המצומצמים בהסכם להגדלת העומס על הנמל. היפוכו של דבר, הדעת נותנת שהעומס הגדל מחייב ביתר שאת את נוכחותם המלאה של שני הנתבים בנמל במשמרתם".

הבוררים סיכמו ואמר ש"אשר על כן, אנו סומכים ידינו על גישתו של הממונה על השכר, שלפיה 'אין מקום לשנות או לתקן את פסק הבוררות הקודם".