נשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה מתריע על הידרדרות מסוכנת בתפקוד נמל אשדוד, במכתב ששלח לשרי האוצר, התחבורה והכלכלה.
זבה פותח את מכתבו בציינו שמכתב קודם ששלח לשלושת השרים בסוף חודש אפריל לא זכה למענה, ושלשכת הספנות מוחה בכל תוקף על חוסר ההתייחסות ומבינה שעליה למצוא את הפתרונות על הנזקים הכבדים שנגרמים למשק כתוצאה מהמחסור המתמשך בכוח אדם בנמל אשדוד.
כתב זבה: "יחד עם אומדן הנזקים העקיפים, מדובר בסכום העולה בהרבה על הדיווידנדים שהנמל חילק לממשלה לאחרונה ביד נדיבה. כל זאת, כאשר הנמל עובד כביכול כשורה. אין לנו אפשרות לכמת את הנזקים העקיפים, כמו שיבושים בתהליכי המשלוחים, הוצאות נוספות להתגבר על התקלות והפסד עסקות שלא עמדו בתנאי החוזים שלהם".
זבה קובל על העובדה שההזנחה בכוח אדם מתרחשת כבר שנים ולמרות העובדה שהנהלת הנמל מבצעת גיוס של כוח אדם, ההליך נכשל ו"התוצאות של כישלון הגיוס הן קטסטרופליות". "כיום", כתב זבה, הנמל הוא צל חוור לעומת ימים טובים יותר. בעלי האניות וסוכניהם נלחמים בייאוש על כל יד המוקצית לפריקה או לטעינה... השעון מתקתק והמשק משלם בצורות שונות ומשונות את מלוא התעריפים והתקנות הדרקוניים".
זבה מעלה בפני השרים לפיד, כץ ובנט מספר נקודות להבהרת הנזקים ולהקטנתם: הצאת הידיים המקסימלית האפשרית, על פי הערכות הלשכה, ובהתחשב בציוד, היא 60 ידיים ליום, כשכיום ההקצאה הממוצעת היא כ-35 ידיים; ההוצאה השנתית העודפת, רק בגין ימי אנייה מיותרים, מהווה את רוב הנזק הישיר. המשולם ישירות על ידי היבואנים והיצואנים וחלקו על ידי בעלי האניות; זמני ההמתנה הממוצעים של אניות הורעו ברבעון הראשון של 2014 בצורה ניכרת.
לדברי זבה, הממשלה, האחראית על תעריפי הנמלים ותקנותיהם, יכולה בקלות להקל על ההוצאות הישירות הנגרמות עקב מחדלי חוסר כוח אדם על ידי: הקלה משמעותית בדמי העגינה היומיים; גידול משמעותי בהנחות הניתנות לאניות המחכות ימים ארוכים על עוגן; ביטול ה"עונש" של 40% תוספת לדמי הניטול במוצאי שבת למקרה שהעבודה נגררת עקב חוסר ידיים; הפעלת סעיף 19 בנוהל התור התפעולי, על מנת שמנכ"ל חברת הנמל יוכל להתגמש בהכנסת אניות ממתינות לרציפים; להקפיד על השימוש ברציפים למטרתם המוצהרת בלבד. אחסנת כלי רכב על קו המים, לדוגמא, מהווה הכנסה נאה נוספת לנמל: גם לא מגייסים, גם חוסכים משכורות וגם מנצלים רציפים לאחסנה.
זבה הוסיף: "ברצוננו לציין, שבעוד אנו נושאים בעשרות מיליונים של דולרים נזקים לשנה, הבעלים של חברת נמל אשדוד זוכים בדיווידנדים שמנים. דיווידנדים אלו צריכים להיות מיועדים בראש ובראשונה ללקוחות שעל חשבונם הם מחולקים.
זבה מציין שהנהלת נמל אשדוד נוקטת לאחרונה בפעולות מסוימות בכדי לגייס עובדים במהירות מרבית. הוא מסיים את מכתבו באומרו ש"הממשלה אינה רק בעלים המלקט דיווידנדים באמצעות תעריפי חברות ריכוז; תפקידה כריבון חייב לקבל ביטוי הולם הרבה יותר".