ד"ר זבה: "הנזקים באשדוד מתחילים להיערם בצורה מבהילה"

נשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה חרד לאן יוביל הסכסוך העכשווי בנמל אשדוד וקורא לצדדים להיכנס מיד לעובי הקורה לפני שתהיה פגיעה אנושה בסחר הישראלי


00:00 ,14.01.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה מבהיר שבעלי וסוכני האוניות לא יוכלו להמשיך ולספוג הפסדים לאורך זמן לאור העיצומים בהם נוקטים עובדי מינהל התפעול בנמל אשדוד מאז יום חמישי האחרון.

היום (ב') אמר זבה ל"PORT2PORT": "צריך לזכור שזה (העיצומים) מגיע אחרי סנקציות שהיו עם בתי המלאכה, כשאחרי זה בא מזג אוויר גרוע וסערות לא נורמליות, וכאילו שזה לא הספיק, הגיעה התאונה עם ה'צים קונסטנזה'.

"הנמל לא היה במצב עבודה כרגיל. עכשיו הכניסו את העיצומים, שגרמו לזה שעובדים בנמל בתפוקה הרבה יותר נמוכה מהרגיל ולא מאפשרים עבודה נורמלית, מעכבים מסירה וקבלה של מכולות. עם הרקע הזה עוד היינו יכולים לחיות יום יומיים, אבל עם כל ההפרעות האלה לא נוכל להמשיך. הנזקים מתחילים להצטבר ולהיערם בצורה מבהילה. המצב הוא רע מנשוא.

"אני לא נותן עצות לאף אחד, אבל אני יודע מהניסיון, שתוך זמן קצר חברות הספנות יתחילו להצביע ברגליים: אוניות תפסחנה על הנמל, כי לא תהיה אפשרות להיכנס; כבר עכשיו יש 15 אוניות שעומדות בחוץ. אנחנו מתחילים להגיע למצבים מאוד לא נעימים.

צריך להבין שכל קווי הספנות שמגיעים לישראל, הם קווים שרק עוברים פה; הם לא מגיעים ישירות ובמיוחד לישראל. אז הם ימשיכו הלאה, לנמל אחר באזור, ויורידו את המכולות. עכשיו לך תדאג שהמכולות האלה יגיעו בסופו של דבר לארץ.

"אפשר גם לבטא את הנזקים הללו באמצעות כסף. למישהו - לבעלי וסוכני האוניות - זה עולה כסף רב ומישהו יצטרך לשלם עבור הנזקים. לדברים האלה יש השלכות מרחיקות לכת מאוד. יבואנים ויצואנים לא יכולים לעשות כלום באופן מסודר והם מפסידים שווקים; מובילים לא יכולים לתפקד ומבזבזים זמן וכסף על המתנות ונסיעות לא רצוניות. עוד יום יומיים והדברים האלה יצטברו באופן דפרנציאלי.

"עם כל הכבוד והקירבה לבחירות, אנחנו חושבים בצורה הכי ברורה בעלם – הממשלה צריכה להפסיק את ההתעללות בקליינטים של הנמל. זה דבר בלתי נסבל לחלוטין. הדברים האלה צריכים להיפתר כמה שיותר מהר על ידי הצדדים. אנחנו לא נכנסים למהות הסכסוך, כי אנחנו לא יודעים את כל הדברים שעומדים מאחור.

"במדינת ישראל - שתלויה תלות חיונית בסחר החוץ שלה, כל הכלכלה תלויה בסחר חוץ - אי אפשר להתנהג בצורה כזו, מה גם שאנו לא מבינים את מהות הסכסוך ומה גם שאף אחד לא הכריז על סכסוך עבודה. בשביל זה המחוקק קבע כללים - איך עושים שביתות ועיצומים. מבחינתנו, לא קיבלנו מספיק זמן בכדי להתגונן ולהיערך לצונאמי הזה.

"באיזה שהוא מצב, נצטרך לנקוט בצעד כלשהו, אבל את זה יעשו הבעלים והסוכנים.

"דבר נוסף: רוב האוניות שבאות לארץ הן בבעלות זרה. הספנות הזו צריכה הסברים. הם צריכים לדעת, שיגידו להם משהו - לאיפה להפנות את האונייה, כי אם היא מתעכבת, היא מאחרת להגיע לנמל הבא. זה מחזה עיוותים, שבא באופן פתאומי, כשאף אחד לא ידוע בדיוק על מה הסכסוך.

"הדבר הזה פוגע לא רק באוניות המכולה, אלא גם באוניות הגרעינים, אוניות שמייבאות מתכת ועצים לישראל, ויפגע בוודאי בכלכלה הישראלית.

"אם מדבר על העברת אוניות לנמל חיפה, למשל, ברור שהוא לא יכול למלא את התפקיד של שני הנמלים. ככל שעובר הזמן, הדבר הזה נהיה יותר ויותר גרוע".