ממשבר לצמיחה

שנת 2010 השאירה את חותמה לא רק על חברת נמל אשדוד שהגיעה להישגים חסרי תקדים במגוון תחומים, אלא גם על יו"ר הדירקטוריון, ניצב (בדימ') יעקב רז, שניצח במאבק אישי עיקש ומוצלח נגד מחלת הסרטן. בראיון מיוחד ל-PORT2PORT מספר רז על השנה הכי טובה בתולדות הנמל ועל התכ


00:00 ,17.03.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת נמל אשדוד נכנסה לשנת 2011 ברגל ימין ובאמונה מלאה כי נמל אשדוד הוא הנמל המוביל של מדינת ישראל. השיאים שקבע הנמל בשנה האחרונה בשלל השירותים שהחברה מספקת, הפכו את שנת 2010 למשמעותית ביותר גם עבור ההנהלה וגם עבור העובדים בנמל. ניצב (בדימ') יעקב רז, יו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד, גאה בהישגים אליהם הגיעה החברה. בשנה בה נאבק הנמל בכדי לצאת מהמשבר הכלכלי ורשם ניצחונות בשלל תחומים, ניהל רז מאבק אישי נגד מחלת הסרטן. עם זאת, הוא כמעט ולא הפסיד ימי עבודה, שמר על אופטימיות וניצח.

כשהוא מתאר את שלוש השנים בתפקיד, נראה כי הוא חווה לא מעט תהפוכות, יחד עם החברה, וכל הצלחה שאליה הגיע נמל אשדוד הוא רשם גם כהצלחה אישית שלו. "אני מסכם קרוב לשלוש שנים אינטנסיביות בתפקיד שהוא אחד המאתגרים והמעניינים במשק הישראלי" אומר רז. אך השנה האחרונה הייתה זו שהותירה עליו חותם "בשנה זו נאלצתי להתמודד לא רק עם נמל שבאוקטובר 2010 צריך היה להיכנס לרפורמה בתעריפים, לא רק עם תהליך מורכב של הנפקה, אלא התמודדתי גם עם מחלת הסרטן. זו הייתה התנסות מאוד מיוחדת ומאתגרת" אומר רז.

לא במקרה מכנה רז את שנת 2010 כשנה בלתי נשכחת בתולדות הנמל. "לראשונה חצה נמל אשדוד את רף מיליון המכולות (במונחי TEU). בסיכום שנת 2010 מחזיקה חברת נמל אשדוד בנתח שוק של 44.4% מתוך סך המכולות בנמלי אשדוד וחיפה במונחי TEU, לעומת נתח שוק של 34.6% בלבד בשנת 2005, עם תחילת יישום הרפורמה בנמלים והקמת חברת נמל אשדוד בע"מ. בשנת 2010 חל גידול של כ-24% בסך תנועת המטענים בנמל לעומת שנת 2009, ובסך הכל, נפרקו ונטענו בנמל 18,536 טון מטענים, לעומת 14,915 טון בשנת 2009". אומר רז.

 

בסיכום שנת 2010, מחזיקה חברת נמל אשדוד בנתח שוק של 78.2% מסך היקף המטען הכללי בנמלי ישראל. גם בתחום כלי הרכב והתפזורת חל גידול בתקופה זו. "תחום הנוסעים כמעט ולא היה בכלל בנמל אשדוד עד 2005, ופתאום צמח ל-284 אלף נוסעים כאשר גדל ב-68% בשנת 2010 לבדה, ובתפוקת מכולות לשעה אנחנו די דומים לנמלים מתקדמים בעולם. אנו מגדילים את נתח השוק של החברה בכל תחומי הפעילות, מציגים נתוני התייעלות ורווחיות, ומבססים את מקומה של החברה כמובילה מבין הנמלים בישראל וכחברה משפיעה ומשמעותית עבור כלכלת ישראל." מוסיף רז.

את הסיבה להצלחות שרושם נמל אשדוד תולה רז בראש ובראשונה ביציאה מהמשבר הכלכלי ב-2009, וכן בשיווק ובשירות. "גם בשנה החולפת המשכנו לשים לנגד עינינו את תחום שירות הלקוחות, המהווה לב ליבה של פעילות החברה. כחלק ממערך שיפור השירות ושימת הלקוח במרכז, מינינו בחודש מרץ האחרון את אלי בר יוסף לסמנכ"ל הלקוחות הראשון של החברה. תפקיד אותו הוא מבצע נאמנה, לאחר שנים רבות של ניסיון בתחום. ההחלטה על הקמת מערך חטיבת הלקוחות נבעה מתוך ההבנה שאנו מעונינים בגורם ספציפי שיהיה אמון על ביסוס, ניהול וחיזוק הקשר בין החברה לבין קהל לקוחותיה הנאמן, בארץ ובחו"ל, במגוון התחומים". מציין רז.

 

"בסוף 2009 ערכנו בקרב חלק מסוכני האוניה וסוכני המכס, סקר שנועד לבחון את שביעות הרצון מהשירות הניתן על ידי יחידות שונות בתוך ומחוץ לנמל. ממצאיו העידו על עלייה חדה בשביעות הרצון הכללית של קהלים אלה, ביחס לסקר הלקוחות הקודם, שנערך לפני כארבע שנים (ציון 3.7 בסולם של 1-5 בשנת 2009 לעומת 2.9 בשנת 2006). באופן כללי משקף הסקר מגמה של שיפור בהערכת שירותי חטיבת התפעול ובתרבות השירות בנמל, ביחס לסקר הקודם. רמת הנאמנות של הלקוחות לחברה זכתה לציון המרשים 4.0. הלקוחות שהשתתפו בסקר ציינו לטובה את מחלקת חישובים בחטיבת כספים שזכתה לציון 4.4, מדור תכנון בתפעול שזכה לציון 4.5, מרכז תמיכת לקוחות שזכה לציון 4.2 והנהלת התפעול שזכתה לציון 4.0".

הישג משמעותי נוסף התרחש בחודש יוני האחרון, עת פורסם דירוג "50 החברות שהכי טוב לעבוד בהן" של BDI ו- TheMarker. לראשונה, נכנסה חברת נמל אשדוד לדירוג, ודורגה במקום ה-42 המכובד. "חברת נמל אשדוד הינה חברת הנמל היחידה שנכנסה לדירוג, אחת מתוך שלוש חברות ממשלתיות שהצליחו להיכנס לרשימה. "מדובר באינדיקציה נוספת לכך שהנמל הפך להיות שם דבר בתעשייה הישראלית, ואין לי ספק כי מדובר רק ביריית הפתיחה" אומר רז ומוסיף "חברת נמל אשדוד מתבלטת בשנים האחרונות גם בדירוגים נוספים. במסגרת דירוג נותני השירותים השנתי של ה-BDI Code, דורגה החברה במקום השביעי מבין כלל חברות התשתית בישראל, ובמקום ה-49 בדירוג 100 החברות המובילות במסחר ושירותים של Dun's 100, שהינו הדירוג השנתי של חברת דן אנד ברדסטריט ישראל (D&B)".

נמל אשדוד רושם הישגים גם כלפי פנים וגם כלפי חוץ. "אני חושב שגם עבדנו הרבה בנושא של שינוי תדמית של מקום עבודה אחראי, ומתקדם. כראיה לכך חברות מהארץ ומחו"ל, דוגמת אוורגרין, יאנג מינג, צים שעד עתה לא נכנס מעולם לנמל אשדוד ופתאום הנמל הוא חלק מהקווים שהיא מפעילה. וזה מוכיח שאכן יש תחרות" אומר רז.

להסתגל למציאות חדשה

הישג נוסף שמדגיש רז הוא הגעה להסכמה מלאה עם גורמי ממשלה לגבי הרפורמה בתעריפים בשנת 2010. "מאז קום המדינה אנחנו היינו בעצם בתמחיר מנדטורי. למעשה, נמל אשדוד היה הראשון להגיע להסכמה בעניין זה". לגבי הביקורת הקיימת בענף על כך שישנם כשלים ברפורמה והוצאתה לפועל נעשתה בפזיזות אומר רז כי "פעם הייתה אופנה לחלק למנהלים (זוטרים ובכירים) את ספרו של ספנסר ג'ונסון "מי הזיז את הגבינה שלי?". וכל מנהל זוטר ידע לדקלם שאנשים מטבעם לא אוהבים שינוי. אני חושב שמטרות הרפורמה הן חשובות. לאחר שנים רבות של דיונים נעשה מאמץ אמיתי לקשור את האגרות שמשלמים המשתמשים בשירותי הנמל לעלויות האמיתיות של הנמלים. בנוסף הופחתו משמעותית התשלומים של הלקוחות על שירותי נמל ובמקביל הופחתו דמי השימוש (השכירות) שמשלמת חברת הנמל למדינה לרמות המקובלות בנמלים אחרים בעולם.

"כמו כן, הופסק העיקרון שבו הנמל גובה אחוז מסוים מערך הסחורה הנפרקת בדומה למקובל בעולם המערבי. לטעמי מדובר בשינויים מבורכים. תמיד יש מקום לבחינה ושיפור. אינני רואה כשלים, יש אתגרים. יש למצוא עם השותפים פתרונות. תמיד ישנם דברים שמתגלים לאחר שיוצאים לדרך ולכן אין לחשוש ממקצה שיפורים שייעשה בין כל הצדדים בהסכמה. אני מאמין שהיה זה נכון להפעיל מיידית את הרפורמה, שדיוניה נמשכו תקופה ארוכה כל כך ולא להמתין עוד. לכן, יש טעם להמתין ולראות את השפעות הרפורמה על כלל בעלי העניין ולבחון שינויים שייעשו בהסכמה". עוד מציין רז כי בחברת הנמל עשו מאמץ גדול בכדי להבטיח את האיתנות הפיננסית של החברה בעקבות הרפורמה. "נערכה עבודת מטה בחברה ודיונים אינסופיים מול צוותי הרפורמה. ברור שכעת זה מוקדם בכדי לשפוט את התוצאות. משימת הליבה של דירקטוריון החברה היא לשמור על האיתנות הפיננסית ואני מאמין שהרפורמה מבטיחה איתנות זו".

לשאלתנו האם היה נכון שגם העובדים יתחייבו לתפוקות מסוימות, לפי דרישת המשתמשים ליצור קשר בין תעריפים לתפוקות, עונה רז כי "אני לא רוצה להיכנס לפרטי הרפורמה היות ומדובר בעניין מסובך ומורכב. מניסיוני כדאי תמיד לשמוע רעיונות חדשים ולבחון תוספות ושיפורים. הסכמי העבודה בנמל קושרים בין התפוקות לתגמול והם בוצעו בהסכמה עם העובדים. אני מאמין שהכל אפשרי, צריך לבחון ולראות האם מדובר באמת ברעיון טוב ומהפכני והאם מדובר בעסקה הוגנת לכולם. אם התשובה היא חיובית בשתי השאלות הללו אני מאמין שניתן יהיה לגייס גם את העובדים לרעיון. העובדים יודעים שחלק מהשכר הוא פרמיה ופרמיה מבוססת על תפוקה. לטעמי הם יעשו הכל בכדי לייעל ולקדם וזה יקדם את האינטרס של החברה וגם את האינטרס האישי שלהם".

את יחסי העבודה בנמל מגדיר רז כיציבים, וזאת תודות לשותפות אינטרסים וראייה כלכלית משותפת של ההנהלה והעובדים. "אין ספק כי יישום החלק הראשון של הרפורמה בנמלים בשנת 2005 לווה בחבלי לידה בכל הקשור ליחסי העבודה בנמל" אומר רז "גם העובדים וגם ההנהלה היו צריכים להכיר את אחד השני ולהסתגל למציאות חדשה בנמל. מאז יחסי העבודה בנמל השתפרו מאוד. כיום יש הידברות על הנושאים הבוערים. לפני עיצומים יש הידברות". רז עצמו דוגל בשיתוף פעולה עם העובדים. "נכון שמדי פעם עולים חילוקי דעות, אך אני בהחלט מרגיש כי יש שינוי מהותי בתרבות הארגונית. יש נכונות להתפשרות. העובדים מבינים כי הצלחת החברה היא הצלחתם. אם החברה תצליח להביא עוד קווי ספנות, לתת שירות לקוחות יעיל ומהיר וכו', העובדים ירוויחו מכך".

רז מסביר כי מניסיונו לאורך השנים, גם כדירקטור ב"אשטרום נכסים" וכנשיא ויו"ר הדירקטוריון של חברת קרנות השוטרים, למד כי בין אם מדובר בחברה פרטית או ציבורית, כל חברה מושתתת בראש ובראשונה על היחסים הניהוליים השוררים בתוכה וכי חשובה במיוחד הדינאמיקה ומערכת היחסים הטובה בין הדירקטוריון להנהלה. "המטרה שלי כיו"ר דירקטוריון, וכך גם מטרת חברי הדירקטוריון הנוספים, לסייע ככל הניתן ולאפשר למנהלים, בין אם בדרג הבכיר ביותר של מנכ"ל וסמנכ"לים, ובין אם מדובר בהנהלה רחבה, לבצע את תפקידם על הצד הטוב ביותר".

בהתמודדות של הנהלת הנמל עם הפרת השקט התעשייתי מצד העובדים מעת לעת, אומר רז כי "עם השנים, נמשיך לחזק את יחסי העבודה בחברה ונמשיך לפעול על מנת למנוע הידרדרות ביחסי העבודה, אולם יש לזכור שבשורה התחתונה השפעתנו מוגבלת משום שמי שבסופו של דבר קובע בנושא שכר זה הממונה על השכר".

חברת נמל אשדוד רואה במעורבות העובדים בתהליכי העבודה נדבך חשוב ומבורך בהתקדמות החברה, מציין רז, מתוך תפישה כי הידע והיכולת להצעדת הארגון קדימה אל מול התחרות נמצא אצל כל אחד מעובדי החברה, "לכן החלטנו לתגמל עובדים התורמים משמעותית לשיפור וייעול תהליכי העבודה בנמל. עובדים שמציעים הצעות ייעול התורמות תרומה ממשית לשיפור וייעול תהליכים בארגון, תוגמלו בפרסים כספיים ובתעודות הוקרה. כל ההצעות הזוכות הוטמעו בתהליכים העסקיים של החברה ותרמו משמעותית להעלאת תפוקות הנמל, כמו גם לשיפור השירות מול לקוחות החברה, ואנו בהחלט מתכוונים להמשיך עם נוהל זה גם בעתיד".

מתחרות לרווחיות

גם יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד שותף לדעתו של מנכ"ל נמל חיפה, מנדי זלצמן, כי שיתוף העובדים בבעלות על הנמל היא פתרון בטוח למניעת השביתות. "אני חושב שנכון ובריא שלעובדים בנמלים יהיה חלק בבעלות. אני מבחין בין מניות בעלים לבין מניות בניהול. אינני רואה את העובדים כמנהלים, אבל אני חושב ורואה אותם כחלק מהבעלים וכבעלי ייצוג בחלק שלהם בדירקטוריון. הם יודעים שהנמל זה הבית שלהם ולכן הם יעשו הכל כדי לקדם עניינים בשותפות ושקיפות מלאה"

רז מצפה למימוש החלק הראשון של הרפורמה, שהיא הנפקת 15% ממניות הנמל, והוא מאמין כי יש להשלים את הפרטת הנמלים עד לשנת 2015 "אני ממליץ להקדים את יתר שלבי ההפרטה ולא להמתין עד 2020 היות ואין שום סיבה להמתין. ניהול של חברות עסקיות הוכיח את עצמו כיעיל יותר כשהוא נמצא בידיים פרטיות. אז למה לבזבז עוד חמש שנים? אני פועל יחד עם הנהלת החברה וחברי הדירקטוריון מזה תקופה ארוכה על מנת להכין את החברה לשינוי זה, ולעזור למדינה להוביל את התהליך בצורה חלקה ובטוחה ככל שניתן" אומר רז.

לדעתו, ההפרטה נחוצה לתחרות בין הנמלים. "ההפרטה תבטיח תחרות אמיתית ומלאה בתחום, ומכך יצאו כולם מורווחים. התנהלות כחברה עסקית, המונעת משיקולי רווחיות ותפוקה תיטיב את מצבם של לקוחות הנמל ומכיוון שכולנו, כצרכנים, מהווים לקוחות עקיפים של הנמל, התרומה תהיה של כל המשק הישראלי. כמובן שלהנפקה יש גם השפעה ישירה על העובדים, ואני כמובן מאמין בלב שלם שהצלחת ההנפקה תיטיב גם עם העובדים. ככל שהחברה תתחזק ותתפתח, יושפעו לטובה גם העובדים".

רז דוחה את הצעת המשתמשים להכריז על הנמלים כ"מונופול אזורי" בטיעון שאין תחרות ביניהם ולכל נמל לקוחות לפי מיקום גיאוגרפי. "זוהי התנסחות קנטרנית" טוען רז "נתחי השוק שהשתנו בשנים האחרונות ומעבר קווי ספנות ולקוחות מנמל לנמל הם התשובה הטובה ביותר לכך. זו סיסמה דמגוגית לשמה". כדוגמה לשינוי בנתחי השוק, מציין רז את החלטת חברת הספנות צים לעבוד גם עם נמל אשדוד, לאחר שנים ארוכות של נאמנות לנמל חיפה בלבד. החל מחודש אוגוסט האחרון גם חברת EVERGREEN נמנית על לקוחות נמל אשדוד, בעקבות חתימה על הסכם חלונות ראשון מסוגו בארץ, באמצעות נציגת החברה בישראל, גרין ספנות בע"מ.

כחלק מהתחרות בין הנמלים, רואה רז אתגר גדול ברציף כרמל ומערכת ה-TOS של נמל חיפה שאמורים להיכנס לפעילות מלאה השנה. "גם היום אנו מתמודדים בתחרות לא פשוטה ומדובר בהחלט באתגר מהותי" אומר רז. "אני מאמין שהגידול בנתחי השוק שלנו בשנים האחרונות מוכיח שיש לנו יתרונות מוכחים. אין לי ספק שזה ייאלץ אותנו להמשיך להיות טובים ויצירתיים על מנת להוביל את שוק הנמלים בישראל. אימצנו את ה-TOS לפני מספר שנים והוא הוכיח את עצמו ככלי הטוב ביותר לתפעול רציפים בנמלים המובילים בעולם וגם בישראל. גם לאחר רכישת ה-TOS והטמעתו אצל המתחרים אני מאמין כי הניסיון הרב שנצבר בנמל במסגרת השימוש במערכת, יציב את אשדוד ביתרון משמעותי".

העתיד שצופה רז לנמל אשדוד שונה מהמצופה בנמל חיפה. הוא לא רואה את נמל אשדוד כנמל HUB של חברת ספנות מסוימת או מתכנן להגדיל את היקף השטעון שהנמל מבצע, גם לא על רקע אי היציבות במצרים. "נמל אשדוד איננו רואה עצמו כיום כנמל שטעון שאמור להתחרות בפורט סעיד. הכמויות המשוטענות שם בשנה יחייבו את מדינת ישראל להשקיע השקעות עתק בפיתוח רציפים יקרים שיתקשו להחזיר את ההשקעה לאור פערי השכר ורמת החיים בין עובד ישראלי לעובד מצרי. בטווח הקצר נשמח לסייע כל עוד יהיה לנו עודף קיבולת ובכפוף לכדאיות הכלכלית. בטווח הבינוני והארוך, אני מאמין שכל שלטון מצרי יכיר בחשיבות של תעלת סואץ ונמלי השטעון בפורט סעיד לכלכלה המצרית, וישמר את המשך עבודתם".

עם זאת, מאמין רז כי אולי זה הזמן שהממשלה תבחן שוב את החלופה לתעלת סואץ, והיא הקמת קו רכבת מאילת לאשדוד להעברת מטענים. זהו צעד שהוא יתמוך בו ויברך עליו, אומר רז. "הקמת קו רכבת מאילת לאשדוד הוא פרויקט לאומי שיקרב את הפריפריה למרכז ויפתח את דרום הארץ. מדובר בפרויקט שכדאיותו הכלכלית איננה מיידית ולא בהכרח שהובלת מטענים יצליחו להחזיר את ההשקעה הישירה. אני חושב שגם דעתו ועמדתו של שר התחבורה היא שאנחנו צריכים לפתוח חזיתות נוספות בתחום התחבורה ואני תומך בעמדתו. כל מהלך שהשר יטיל עלי בנושא הזה לעשות אני אעשה". רז אומנם לא יכול לאמוד את היקף הפעילות שצעד כזה יוסיף לנמל אשדוד, אך ברור לו שהכדאיות עבור חברות הספנות תלויה ברמת מחירי הדלק לאוניות, בחיסכון מאגרת מעבר בתעלת סואץ וכן בפרמיית הסיכון שתיחסך בתרחיש פסימי של הנהגה לא ידידותית למערב במצרים.

מתכננים לטווח ארוך

בין אם השינויים הפוליטיים במצרים יביאו לשינויים מהותיים בתחום התחבורה בישראל ובין אם לאו, בנמל אשדוד כבר עושים תכניות משלהם. פרויקט שער המשאיות האוטומטי, הכולל 32 מסלולים, שבכל אחד מהם משקל לשקילת כלי הרכב שנבנה על ידי חנ"י, פועל מזה כמה חודשים ומביא לשביעות רצון בקרב הנהגים. בנוסף, מרחיבים בנמל את מעגל הבידוק הביטחוני ובקרוב יחלו להפעיל "מסלול ירוק", שבמסגרתו יבוצע בידוק ביטחוני למכולות טרם כניסתן לנמל. הבידוק הביטחוני יבוצע רק עבור מכולות המיועדות לייצוא, ומדובר בהטבה שירותית, במסגרתה יבוצע הליך כניסה מזורז, אשר ימנע עיכובים של המכולות בדרכן לאוניה הרלוונטית.

בחודש שעבר נחנך לראשונה מרכז המבקרים בנמל. "המרכז שלנו יחשוף בפני המבקרים הרבים, בכל הגילאים, את העבר וההיסטוריה של נמל אשדוד, הסיפורים של האנשים שהקימו אותו, תהליכי העבודה המורכבים והמתוחכמים הקיימים בנמל ועוד נושאים רבים ומגוונים המרכיבים יחד את תמונת הנמל. יצרנו כאן שילוב של חוויה חינוכית, חכמה ומעשירה, עם פעילויות אינטראקטיביות, דינמיות ומשעשעות. התגובות שקיבלנו עד כה היו מדהימות." מציין רז.

חברת נמל אשדוד מבינה שאיננה יכולה לדרוך במקום לאור התחרות הצפויה בתחום המכולות. "אני מעדיף להימנע מלהתחייב על פתרונות חדשים או רציפים חדשים. האם ללקוח איכפת איפה המטען שלו נפרק בתוך הנמל? נכון יותר להגיד שאנו פועלים לשיפור התפוקות בתחומים המרכזיים בהם אנו פעילים ולהגדלת הקיבולת האפשרית בנמל."  אומר רז "אני מאמין שאנחנו יכולים לתת מענה לשנים הבאות, וכמובן שחושבים על חלופות לתקופות בטווחי זמן ארוכים יותר".

על מה שצפוי בשנה הקרובה מציין רז כי "כשאני מסתכל על העתיד אני משתדל להסתכל קצת יותר משנה קדימה. לכאורה מדובר בהגדלת חוסר הוודאות והקושי לחזות, אך זה מאפשר לך כמנהל להתעלם ממה שרואים בקצה החוטם ולחזור לערכים הניהוליים הבסיסיים של שמרנות וזהירות מחד, לצד חזון ומעוף מאידך. אני מאמין ששיפור והתייעלות, יחד עם השקעות נכונות, שיפור השירות ללקוח ושמירה על יחסי עבודה טובים יתאימו בכל תרחיש כלכלי. אנחנו מדברים על תקציב השקעות ופיתוח של 700 מיליון שקלים לחמש שנים, כשבתכנית גם תשתיות וגם רכש, וללא ספק יש תכנית מאוד מוסדרת בנושא של רכש, ואני בעד עודף תשתית. מבחינתי מנוף ועובד מחכים לאוניה ולא אוניה מחכה להם".