לשכת הספנות: מתנגדים לצמצום ימי הפטור מדמי אחסון

רספ״ן פרסמה באוגוסט ״הצעה לשינוי ימי הפטור לאחסנת גרעינים בממגורות״ בה נכתב כי מטרת המודל המוצע הינה להסיט 500,000- 1,000,000 טון גרעינים מהממגורה בחיפה לממגורה באשדוד. יוני איזקוב, חבר בוועד לשכת הספנות: העוול כלפי היבואנים רק יתעצם


13:52 ,07.09.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

רשות הספנות והנמלים פרסמה באוגוסט טיוטה החתומה על ידי האדי עבאס, מרכז בכיר, שכותרתה ״הצעה לשינוי ימי הפטור לאחסנת גרעינים בממגורות״. כידוע לכל, מרבית היבואנים נהנים ממספר ימי פטור מתשלום עבור אחסנה מיד לאחר שהמטענים שלהם נפרקים בנמל וכך גם יבואני התבואה והגרעינים שנהנים מ-8 ימי פטור מתשלום עבור אחסנה.

 

בדיון שנערך בוועדת הכלכלה בחודש אפריל ואשר עסק בצמצום זמני ההמתנה בנמלים השתתף אבי בר-אלי, מנכ״ל בפועל של חברת נמל אשדוד, וקרא ״לבטל את שמונת ימי הפטור של מטעני הגרעינים״ (ר׳ ידיעה).

 

בר יוסף אמר באותו דיון כי ״צוואר הבקבוק הקשה ביותר שהיה לפריקת גרעינים נפתח״ בהתייחסו לפעילות מסוע הגרעינים החדש שנבנה בהשקעה של 250 מיליון שקל מכספי נמל אשדוד וחנ״י. בר יוסף הוסיף ואמר כי ״הדבר היחיד שאני מוטרד ממנו היא הפעילות בתוך הממגורות. קצב הטעינה של הממגורות לעומת קצב הפריקה לא עומד בהלימה. זה ייצור סתימות מפעם לפעם ולעיתים קרובות בקצב התפוקה הנוכחי. לכן, צריך לבטל את 8 ימי הפטור שיש על פי התקנות. יש מספיק מקומות אחסנה אלטרנטיביים. ואני מאד מבקש שהדבר ייבחן על ידי יחידת המחקר של הכנסת ורספ״ן״.

 

כאמור, רספ״ן אכן פרסם באוגוסט טיוטה לצמצום ימי הפטור לאחסנת גרעינים בממגורות באופן מדורג כתלות בתפוקת הפריקה. בהתאם למנגנון המוצע נקבעו 9 מדרגות לשינוי ימי הפטור לאחסנת הגרעינים. בהצעת רספ״ן צויין עוד כי מטרת המודל המוצע הינה להסיט 500,000- 1,000,000 טון גרעינים מהממגורה בחיפה לממגורה באשדוד.

 

יוני איזקוב, חבר בוועד לשכת הספנות ומנכ״ל חברת קוראל שירותי ים: ״לשכת הספנות מתנגדת באופן נחרץ למהלך זה. הפחתת מספר ימי הפטור לא תתרום לפריקה מהירה יותר של אניות, שכן קצב הפריקה תלוי בהקצאת כוח אדם מתאים ובתפעול נכון של הציוד הנמלי ולא במספר ימי הפטור. העוול כלפי היבואנים רק יתעצם והחלטה זו היא בבחינת תגמול לנמל ללא תמורה. מעבר לכך, צעד זה יוביל לקנסות שיושתו על יבואני התבואות ואלו יתגלגלו אל הצרכנים ו׳יתרמו׳ ליוקר המחייה. החלטה זו תמוהה בעיננו וראוי כי תבוטל״.