לין: ״תכנית העבודה של משרד התחבורה אינה כוללת טיפול בתחרות בנמלי הים״

לדברי נשיא איגוד לשכות המסחר למשרד התחבורה ישנה הזדמנות פז לפתור את בעיית הנמלים בישראל, אבל הוא בוחר שלא לעסוק בכך ולא לכלול זאת במסגרת יעדיו לשנת 2023. ״משרד התחבורה אינו מאשר לכלל הנמלים לפעול בצורה מלאה ולעשות שימוש בכל הרציפים הנמצאים ברשותם״


13:07 ,16.07.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר: ״אני מתקשה להבין את ראש הממשלה המוכן להשמיט מתוכנית העבודה של הממשלה את השלמת הרפורמה בנמלי הים, לכלל רציפי הים, פרי חזונו שלו בתקופת כהונתו כשר אוצר. נמלי הים בישראל וכלל רציפי הים זוהי אחת מהשתיות החשובות לכלכלת המדינה ולהתייעלותה״

 

״תכנית העבודה של משרד התחבורה אינה כוללת טיפול כלשהו בנושא התחרות בנמלי הים. למעט אמירות חסרות ממשות על חשיבות הפחתת יוקר המחיה וקידום התחרות בין הנמלים״. כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בתגובה לתכנית העבודה של משרדי הממשלה שפורסמה היום על ידי משרד ראש הממשלה. לדבריו, למשרד התחבורה ישנה הזדמנות פז לפתור את בעיית הנמלים בישראל, אבל מסיבותיו שלו הוא בוחר שלא לעסוק בכך ולא לכלול זאת במסגרת יעדיו לשנת 2023.

 

לין מתייחס לכך שבהקדמה לתכנית העבודה של משרד התחבורה לשנת 2023 מצויין כי ״האתגר השלישי הוא הפחתת יוקר המחייה. לצורך כך, נטפל בעלויות השינוע, נקדם תחרות בין נמלי הים במטרה להוזיל עלויות ולהביא לקיצור זמני הטעינה והפריקה...״ אולם בהמשך אין כל תכנית מוסדרת לנושא ואין יעדים שקבע המשרד.

 

נשיא איגוד לשכות המסחר: ״אני מתקשה להבין את ראש הממשלה המוכן להשמיט מתוכנית העבודה של הממשלה את השלמת הרפורמה בנמלי הים, לכלל רציפי הים, פרי חזונו שלו בתקופת כהונתו כשר אוצר. נמלי הים בישראל וכלל רציפי הים זוהי אחת מהשתיות החשובות לכלכלת המדינה ולהתייעלותה״

 

״דרך נמלי הים בישראל עובר כ-74% מהתל״ג הישראלי. כ-400 מיליארד שקל. למרות זאת, ולמרות התחרות לכאורה שקיימת בנמלים, שחלקם הופרטו, משרד התחבורה אינו מאשר לכלל הנמלים לפעול בצורה מלאה ולעשות שימוש בכל הרציפים הנמצאים ברשותם״, אומר לין. לין מתייחס בין היתר, לרציפים 7 ו-8 בחיפה וברציף 28 באשדוד היות והנמלים לא קיבלו כתבי הסמכה המאפשרים להם לנצל רציפים אלה במלוא התפוקה. ״הם צריכים לקבל תקופת הסמכה של שימוש מלא ברציפים הן לצורך פירוק מטען כללי ומטעני צובר ללא הגבלה ולתקופה מינימלית של 10 שנים שתצדיק השקעות הוניות למנופים כבדים ככל הנדרש וכן ציוד אחר״, אמר לין.

 

לדבריו, העיכוב הנגרם בשל כך בפריקת אניות מייקר את עלויות הייבוא ועולה לכל יבואן 8,000 – 30,000 שקל ליום, בהתאם לגודל האנייה. עלויות שנתיות אלה, המגיעות לעשרות מיליוני שקלים, מושתות על הציבור וגורמות לעליות מחירים. ״חבל שממניעים שונים ולא ענייניים, משרד התחבורה מונע תחרות אמיתית ומלאה בנמלי ישראל ובמקום להכניס זאת לתכנית העבודה, הוא מסתפק באמירות כלליות על מחוייבותו להפחתת יוקר המחייה״.