לין לשרי האוצר והתחבורה: האחריות לפתרון הפקקים בנמלי הים נופלת עליכם

נשיא איגוד לשכות המסחר דורש מהשרים כי ישתמשו בסמכותכם ויפעילו את הרציפים הדוממים בנמלי הים כדי להוריד את יוקר המחייה. מדובר ברציפים 7,8 והרציף המערבי בחיפה; והרציפים 25 ו-27 בנמל אשדוד


11:20 ,30.03.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

עו״ד אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר, שיגר פנייה דחופה אל ח״כ מרב מיכאלי שרת התחבורה והבטיחות בדרכים ואל מר אביגדור ליברמן שר האוצר, בדרישה כי ישתמשו בסמכותכם ויפעילו את הרציפים הדוממים בנמלי הים כדי להוריד את יוקר המחייה. המדובר ברציפים 7,8 והרציף המערבי בחיפה; והרציפים 25 ו-27 בנמל אשדוד.

 

״אין צורך להסביר את הנזק הגדול הנגרם לכלכלת המדינה ולציבור כתוצאה מרמת העבודה הנחותה בנמלי הים הוותיקים של ישראל. לא ייתכן שנכסי מדינה שאמורים לשרת את המשק ואת הציבור כולו לא ייועדו על מנת לתת פתרון אמת כדי להוריד את עלויות היבוא והיצוא והמחירים לצרכן. עליכם ליצור את השינוי הנחוץ במצב הקיים היום. האחריות והסמכות היא שלכם. הנזקים למשק הם גבוהים והשפעה על יוקר המחייה ברורה ביותר״.

 

לין מסביר: ״אין היום בנמלי הים הוותיקים כוח אדם מספיק לעבודה מלאה בשלוש משמרות, שהיה יכול לפתור את המצוקה האדירה בנמלים. אם אפשר היה לגייס כוח אדם נוסף בנמלי הים אפשר היה גם להעלות פי 2 או 3 את התפוקה ולפתור את הבעיה כולה״.

 

״אין כוונה לפגוע בעובדי הנמלים, אבל אם לאחר למעלה משנתיים אנו נוכחים שבעיית העומס של פריקת המטען הכללי אינה נפתרת אלא רק מחמירה והגענו לשלב בו למעלה מ-80 אניות של מטען כללי ממתינות לכניסה בחיפה, אין מנוס אלא שתעשו שימוש בסמכותכם להפעלת הרציפים הדוממים בנמלי הים לצורך פריקת מטען כללי״.

 

לבדיקת עוה״ד שלומי לויה, סמנכ״ל משפט וממשל והיועץ המשפטי של איגוד לשכות המסחר בנוגע לרציפים שאינם פועלים  בחיפה עולה, שבהתאם  לחוזה שנחתם בין חברת נמלי ישראל לבין חברת SIPG במאי 2015, יש להבחין בין שני מצבים:

 

1. הפעלת הנמלים הריקים בהתאם לרף כמותי: כל עוד הנמלים בישראל לא עוברים את הרף של 4.9 מיליון מכולות בשנה, אין אפשרות לקבל את רציפים 7+8 לפריקת מכולות. לאחר שרף ה-4.9 מיליון מכולות השנתי נחצה, המדינה יכולה לחייב את הנמל להפעיל את רציפים 7+8.

 

2. אפשרות להפעלת הנמלים הריקים גם ללא עמידה ביעד הכמותי: גם אם לא חוצים את רף ה-4.9 מיליון מכולות, SIPG יכול לפנות לחנ״י על מנת להשמיש את רציפים 7+8 לפריקת מטענים אחרים. ההשמשה מחייבת הסכמה על התנאים המסחריים בין חנ״י לבין SIPG בהפעלת הרציפים 7+8 וכן אישור של שרת התחבורה ושר האוצר.

 

לין: ״הנזקים הנגרמים לעסקים ולמשק כתוצאה מהפקקים בנמלי הים הם הרבה מעבר ל- 600 מיליון שקל בחודש. הם כוללים נזקים נוספים הפוגעים בדימוי ובאמינות של נמלי הים בישראל והתייחסות שלילית של חלק גדול מהספקים המוציאים מטעני יצוא מנמלי ישראל״.

 

משכך, יש לשר האוצר ושרת התחבורה אפשרות מעשית לסייע בעומס הבלתי נסבל בנמלי הים ולאפשר שימוש בתשתית הנמלית שבאופן אבסרודיאלי ומקומם נותרים ללא שימוש בעוד התור של האניות מחוץ לנמלים רק הולך וגודל. הפעולה המתבקשת היא השמשת כל התשתית הנמלית בישראל על מנת לפתור את בעיית הפקקים והעיכובים״.