כנס PORT2PORT: יושק הספר ״עבודת נמלים״

קבלו טעימה מתוך הספר על השיעור שלימד אלון חסן את שוקי סגיס, מנכ״ל נמל אשדוד דאז. ספרו של יואב צוקרמן הוא מסמך מרתק, החושף את יחסי הכוחות וזירת הקרבות בין הנמלים לבין הממשלה לאורך השנים


11:15 ,14.06.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

בשבוע הבא, בכנס PORT2PORT 2018 שיתקיים בגני התערוכה תתקיים ההשקה הראשונית של ״עבודת נמלים״, ספרו החדש והמרתק של יואב צוקרמן, החושף את יחסי הכוחות וזירות הקרבות בין הנמלים לבין הממשלה לאורך השנים. צוקרמן שימש יועצם של שני שרי תחבורה לענייני התאגידים הממשלתיים, ובהמשך הוביל את תכנית ׳נמלי העתיד׳, עת כיהן כסמנכ״ל הפיתוח של חברת נמלי ישראל. 

 

קבלו טעימה אקסקלוסיבית מתוך הספר על היחסים שנרקמו בין אלון חסן למנכ״ל הנמל, שוקי סגיס: 


״באחד הימים ביקש שוקי סגיס (מנכ״ל נמל אשדוד 2013 – 2007) מאלון חסן להתלוות אליו, והשניים נעמדו תחת מנוף ענקי שעמד ללא שימוש ברציפי הנמל. סגיס שאל את חסן מדוע העובדים אינם מפעילים את המנוף ומגדילים בעזרתו את תפוקות הנמל. חסן הביט בסגיס והסביר כי לעובדים אין אינטרס לעשות את המאמץ הנוסף, שלא יביא לשיפור בפרמיות שהם מקבלים. סגיס לא שכח את השיחה המכוננת והפנים כי הדרך היחידה לשפר את התפוקות בנמל היא ליצור אינטרס מובהק אצל העובדים״ (עמ׳ 162).

 

״שוקי סגיס ראה בהפרטה את גולת הכותרת של כהונתו כמנכ״ל נמל אשדוד... הוא היה נחוש למנף את שאיפתו של חסן להשיג עבור העובדים בראשותו נתח משמעותי ממניות חברת הנמל, לפעול להעלאת שווי החברה לאחר ההפרטה ובכך אולי יהפוך כל עובד למיליונר״ (עמ' 257).

 

... ״היה זה תרגיל מתוחכם ואכזרי במיוחד שחסן תכנן לעמיתיו בנמל חיפה. אילו היה יוצא אל הפועל, היה מעלה כמעט בוודאות את נמל חיפה על מסלול התרסקות. במסגרת המתווה החדש, האוצר יסכים לכל דרישותיו של חסן הנוגעות להפרטת נמל אשדוד, על פי ההבנות שסוכמו בברצלונה, כולל הקצאת מניות לעובדי הנמל... הרעיון שרק לצד נמל חיפה יוקם נמל פרטי מתחרה, בעוד שהקמתו של נמל הדרום, האמור להתחרות בנמל אשדוד, תידחה למועד בלתי ידוע״ (עמ׳ 269).

 

צוקרמן כותב כך ״מיהושוע פרץ ועד אלון חסן, מיצחק בן אהרן ועד ישראל כ״ץ, מדוד בן גוריון ועד בנימין נתניהו – נמלי הים של ישראל שימשו תמיד זירת קרבות בין הממשלה לבין ועדי העובדים החזקים בישראל. במשך עשורים נדמה היה שדבר לא יעמוד בפניהם. דווקא כשהגיעו לשיא כוחם, תחת הנהגתו של אלון חסן, הצליחה הממשלה להביא להכרעה ולהכניס לזירת הנמלים שחקנים גלובליים, שיתחרו בנמלים הממשלתיים. אבל אז הכול התהפך״.

בשפה ציורית וקולחת משרטט צוקרמן את מאחורי הקלעים של אחת הרפורמות החשובות שידעה המדינה, עבודה מאומצת של שנים בה לקחו חלק מרבית הממשלות בישראל – חלקן קידמו את הרפורמה וחלקן הסיגו אותה לאחור. שבירת כוחו של מונופול העובדים האימתני בנמלים הושלמה רק בעשור האחרון, עם בנייתם של שני נמלי ים חדשים בחיפה ובאשדוד. קדמו לכך שנים של מאבקי כוח, תככים, מפגשים חשאיים מעבר לים, דילים סודיים, מעצרים, בתי דין, בתי משפט ותמרונים אינספור של התקשורת ושל הציבור.

 

אלון חסן הוא דמות אחת בספר, מיני רבים, שקשור למערכות היחסים ממשל – נמלים. בספר מככבים גם פוליטיקאים רבים, אנשי האוצר לדורותיהם ואנשי משרד התחבורה, מנהלי רספ״ן, מנהלים בחברת נמלי ישראל, מנהלים ועובדים בנמלים, ראשי ההסתדרות, גורמים במערכת המשפט (בעיקר מבית הדין לענייני עבודה), ואפילו כתבים ועיתונאים, שנטלו חלק משמעותי באירועים הקשורים בנמלים לאורך השנים.

 

כאמור, הספר ״עבודת נמלים״ (בהוצאת מטר) יושק לראשונה ב-20 ביוני בכנס PORT2PORT בגני התערוכה בתל אביב. בימים הקרובים נחשוף כאן קטעים נוספים מהספר הקשורים בבעלי תפקידים, בזירות השונות, המוזכרים בספר. להרשמה לכנס PORT2PORT לחצו כאן.