ישראל נוקטת בצעדי תגובה כנגד הטרור הכלכלי של טורקיה

ישראל תפעל לצמצום כל קשר כלכלי של טורקיה עם שטחי הרשות הפלסטינאית ורצועת עזה ובמקביל הגישה תלונה ל-OECD. שר הכלכלה ברקת: אנו מצפים מה-OECD לנקוט בפעולות נגד טורקיה. על אירופה לשים גבולות לארדואן הרודן


11:04 ,05.05.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

משרד החוץ הישראלי הודיע על מספר צעדים שינקטו נגד טורקיה בעקבות החלטתה של האחרונה להפסיק את כל פעילות הסחר עם ישראל עקב מה שהוגדר על ידם כ-"אלימות בלתי פוסקת" נגד פלסטינים ברצועת עזה.

 

מהמשרד נמסר ביום שישי בהודעתו כי בדיון שערכו בכירי משרדי החוץ והכלכלה וכן מרשות המסים, הוחלט לפעול לצמצום כל קשר כלכלי בין ספקים מטורקיה ליבואנים משטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה. זאת לאור העובדה שטורקיה עומדת בראש המדינות המייצאות סחורות אל הרשות הפלסטינית.

 

בנוסף, הוחלט לפעול בפורומים כלכליים בינלאומיים לבחון סנקציות נגד טורקיה בגין הפרת הסכמי סחר, ליצור רשימה חלופית לכלכלה הישראלית על פני מגזרים ומוצרים שונים, ולתמוך במגזרי הייצוא הישראליים המושפעים.

 

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2023 הסתכם יצוא הסחורות הישראלי לטורקיה ב-1.57 מיליארד דולר, בעוד שהיבוא הישראלי מטורקיה הגיע ל-4.61 מיליארד דולר.

 

נזכיר כי גם טורקיה וגם ישראל הן מדינות חברות בארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי OECD ולכן, ישראל הגישה תלונה לארגון כנגד טורקיה על החלטתה להשעות את הסחר, נאמר בהצהרה של שר הכלכלה של ישראל ניר ברקת.

 

השר ברקת צייץ ברשת X ביום שישי (3 מאי): ״נפגשתי לפני זמן קצר עם מזכ״ל הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי ה-OECD מתיאס קורמן. הגשתי לקורמן תלונה נגד טורקיה לאור החלטתה החד צדדית לעצור את הסחר הימי בין המדינות. ארדואן הוא רודן אנטישמי שפוגע באירופה כולה בהחלטה שמפרה באופן בוטה את חוקי הסחר הימי ומזיקה לרציפות האספקה העולמית. עצירת הסחר הימי בין המדינות פוגעת בעיקר בחברות אירופאיות שלא יוכלו לשלוח סחורות ממפעלים בטורקיה לישראל.

 

״אנו מצפים מה-OECD לנקוט בפעולות נגד טורקיה בשל ההחלטה ההזויה של ארדואן שמזיקה לכלכלה האירופאית כולה. על אירופה לשים גבולות לארדואן הרודן״.