יו״ר ועדת הכלכלה ביטן מציע הסדר לנמל אילת

לפי הצעתו של ביטן הנמל יקבל סיוע של הלוואה בערבות מדינה – ולא יפטר עובדים למשך 4 חודשים. ח״כ ביטן הדגיש כי ההלוואה תכוסה במהרה עם חזרת פעילות הנמל לנורמה ודרש לסיים מהאוצר לסיים את עניין ההלוואה עד ה-7 באוגוסט


10:25 ,31.07.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ דוד ביטן, קיימה אתמול ישיבת המשך שעסקה בנושא הסיוע לנמל אילת. הוועדה החלה לדון בנושא, על רקע מצב הנמל בעקבות המלחמה, לפני כשבועיים, אז קיבלה דיווח על האפשרויות לסיוע לנמל כדי להימנע מפיטורי עובדים.

 

יו״ר הועדה, ח״כ דוד ביטן פתח את הדיון בשאלה: ״בזמנו קיימנו דיון בנוגע להלוואה לנמל, ביקשתם זמן להסדיר, אני רוצה לדעת מה התקדם?״. נציגת אגף התקציבים באוצר, דנה דובר, השיבה כי הם בעיצומו של תהליך מול משרד התחבורה ונמל אילת, וכי הסיוע הנדרש חורג מהמסגרות הרגילות. ״אנחנו צריכים להחליט ביחד עם הנמל באיזה מסלול אנחנו מביאים את הפיצויים ולקבל את הנתונים״, אמרה.

 

ח״כ ביטן הדגיש כי יש צורך בהילוך מהיר ושהמצב דורש פתרון מיידי: ״אי אפשר ללכת לפי המסגרת שלכם, לוחות הזמנים מצומצמים, אין ברירה. בינתיים הם מפסידים את הכסף״.

 

נציגי הנמל ציינו כי הנמל קיבל עד כה הלוואה של 16 מיליון שקלים בערבות מדינה בתחילת המלחמה, אך עדיין קיימים חובות ופערים שיש לסגור.

 

מנכ״ל נמל אילת, גדעון גולבר, אמר: ״יש הרבה ספינים למשל העברת עובדים לנמל אשדוד, קיבלנו הלוואה 16 מיליון אבל בערבויות אישיות של הבעלים. אנחנו במשא ומתן עם ההסתדרות, יש לנו עודפי פנסיה של 6 וחצי מיליון שקל. אני חושב שהדבר הראשון שצריך זה לשחרר את הכסף הזה״.

 

ח״כ ביטן הדגיש כי ההלוואה תכוסה במהרה עם חזרת פעילות הנמל לנורמה ודרש לסיים מהאוצר לסיים את עניין ההלוואה עד ה-7 באוגוסט: ״אני מבקש לסיים את העניין הזה עד ה-7 באוגוסט, אני אזמין אתכם לדיון, תבואו עם תשובה חיובית, אין זמן פה, יש השלכות מבחינת המדינה והעובדים״.

 

ח״כ עודד פורר הדגיש את ההשלכות הכלכליות והביטחוניות על העיר אילת בעקבות הפגיעה בנמל, ואמר: ״כשמפקירים נמל יש על זה מחיר והמדינה צריכה לשאת בזה״.

 

ראש עיריית אילת, אלי לנקרי, הביע את דאגתו מהמצב הביטחוני והכלכלי של אילת, ואמר: ״אילת סופגת מכה כלכלית קשה מאוד. צריך לתת מענה לעיר שהיא נכס אסטרטגי חשוב למדינה וסוגרת את קצה המדינה. אילת חזקה זה אינטרס לאומי מובהק״.

 

ח״כ ביטן סיכם את הדיון בדרישה לגיבוש מתווה סיוע חדש לנמל אילת, וציין כי, תתקיים ישיבת מעקב בעוד שלושה חודשים: ״אם המצב  הזה יימשך נצטרך לדון במתווה חדש של סיוע לנמל. ניפגש בעוד שלושה חודשים. אתם צריכים לדאוג לסיים את מתווה הקליטה של העובדים בנמל אשדוד. מבקש מהאוצר לסכם את עניין ההלוואה עד ה-7.8״.