יבואני המלט התבשרו לאחרונה על החלטה משמחת בעניינם מטעם רספ״ן בנוגע לדמי תשתית על יבוא מלט. נציין כי מדובר בשינוי מהותי, פרי מאבק עיקש של לשכת הספנות והעומד בראשה, ד״ר יורם זבה.
רספ״ן הודיעה בחוזר עליו חתום צביקה שפירא, מנהל אגף כלכלה וקשרי חוץ ברספ״ן, כי פריקה ישירה של מלט מאנייה באמצעות מתקן שאיבה של האנייה או פריקה ישירה באמצעות מתקן נייד ברציף - אינו בגדר מתקן נמל ייעודי ובהתאמה דמי התשתית יחשבו בשיעורם לגבי מתקן נמל ייעודי. יש לזכור שהמתקנים הניידים מסופקים על ידי היבואנים עצמם.
בשורה התחתונה, החלטת רספ״ן מובילה לכך כי במקום חיוב של כ-4 שקלים לטון בחלק מהנמלים שנעשה עד היום, מעתה החיוב יהיה 0.5 שקלים לטון.
בנוסף, כתוצאה מהשמטת הגדרת ״מתקן נמל ייעודי״ כאשר מדובר במתקן שאיבה וסילו ניידים של היבואנים, תתאפשר גם ההנחה בדמי המעגן בצו הפיקוח על המחירים, שנמנעה עד כה.
ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות, ציין כי תקנון הלשכה קובע ש״מטרת לשכת הספנות הינה, בין היתר, לקדם כל אמצעי הנועד לשפר וליעל את הסחר הימי.