זבה למינהל המכס: אל תאשרו אחסנת מכוניות בנמלים מעבר לשלושה חודשים

לטענת נשיא לשכת הספנות המכוניות המאוחסנות בנמלים סותמות את השטח התפעולי וגורמות לנזקים ולשירות לקוי. זבה: "התופעה גורמת להצטברות מספר הזוי של מכולות בכל המסופים העורפיים סביב הנמל"


13:19 ,05.09.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא לשכת הספנות, ד"ר יורם זבה, פנה לאחרונה בבקשה אל ראש מנהל המכס ברשות המסים, מר אבי ארדיטי, בנושא אחסון מכוניות בשטחי נמלי ישראל. זבה ביקש מראש מנהל המכס כי לא יאשר אחסנת מכוניות בנמל מעבר לשלושה חודשים.

 

לטענת זבה, בחצי השנה הראשונה של 2016 נפרקו בנמלים 175 אלף מכוניות – אולם רק 165 אלף מהם שוחררו למכירה. כלומר, 10,000 מכוניות נוספו ל-50 אלף מכוניות שכבר מאוחסנות בשטחי הנמלים מתחילת השנה.

 

בשבוע שעבר פנה נשיא לשכת הספנות באופן רשמי למר ארדיטי במכתב בנושא זה בו ציין כי "המכוניות 'השתלטו' על שטחי הנמל". לדברי זבה, "אתה יכול למצוא מכוניות חדשות מאוחסנות לתקופות ארוכות באחד השטחים היקרים בארץ – אפילו בין המנופים המוצבים בקו המים!!!".

 

זבה כותב עוד כי "יבוא המכוניות 'נתקע' בהמוניו כבר למעלה משנה בנמלים וסותם את כל השטח המיועד לטיפול כל שאר הסחורות הנכנסות ויוצאות מהם. זו תופעה שלילית הגורמת לנזקים ולשירות לקוי". לטענת זבה, הנמלים מאחסנים כיום כחמישית מהיבוא השנתי לתקופות ארוכות במיוחד.

 

"תאר לך", כותב זבה לאדריטי, "כי האחראים בנמל אשדוד מטילים מגבלות תפעוליות כגון הגבלת טעינה של מכולות ריקות לאניות – תופעה שגורמת להצטברות מספר הזוי של מכולות בכל המסופים העורפיים סביב הנמל. הגבלה זו פוגעת בזרימת הסחורות ומייקרת את השינוע בצורה ניכרת".

 

נציין כי אחסנת מכוניות בנמל – בדומה לאחסנת מכולות ריקות בנמל – לא נדרשה עד כה בתשלום מסים לתקופה של שלושה חודשים ואף מעבר לכך. אולם דרישתו של נשיא לשכת הספנות, אשר טוען כי הנזק באחסנה עבור המשתמשים עולה על התועלת, עשויה לשנות מצב זה כך שמכוניות שמאוחסנות בנמל מעבר לשלושה חודשים יידרשו בתשלום מס.