ועדת הכלכלה דנה בתחרות בנמלי ישראל

נציגי ענף הספנות הישראלית נכחו בדיון וכל אחד מהם ביקש לקדם את הנושא הקרוב ללבו. מנכ״ל מספנות ישראל שכטרמן ביקש להסיר את מגבלת 5%, נציג נמל המפרץ צוקרמן ביקש להגדיל את התחרות בפריקת מלט, נציג יבואני הגרעינים ביקש לטפל בכוח האדם ובממגורה באשדוד


13:57 ,24.01.2023 מאת: מירב רונן

בדיון שנערך היום בצהריים (ג׳) בוועדת הכלכלה של הכנסת בראשות היו״ר דוד ביטן, תהה היו״ר החדש מהן עלויות הנוספות של ההמתנות בנמלים. ביטן תהה מהן העלויות הנוספות של המתנות אניות מכולה ואניות גרעינים אך התקשה לקבל תשובה בשל סערת הרוחות וחילופי האשמות.

 

יחד עם זאת, נציגי ענף הספנות הישראלית נכחו בדיון וכל אחד מהם ביקש לקדם את הנושא הקרוב ללבו. צביקה שכטרמן, מנכ״ל תעשיות מספנות ישראל, סיפר על ההכרזה הטרייה על רכישת ממגורות בהשקעה של כ-100 מיליון שקל וביקש להזכיר כי פעילות הנמל מוגבלת ב-5% מסך המטענים הכולל של מדינת ישראל – מגבלה שהוטלה כבר בשנת 2007 עת נמל מספנות היה הנמל הפרטי הראשון בישראל. שכטרמן ביקש להסיר את המגבלה ודוד ביטן הורה למשרד התחבורה לתת תשובה לוועדת הכלכלה בתוך 30 יום. יש לציין כי בפועל נמל מספנות פורק כ-6 עד 7 אחוזים מסך המטענים הכולל בנמלי ישראל.

 

יואב צוקרמן, סגן נשיא נמל המפרץ SIPG, ביקש לציין כי התחרות במלט יכולה להתגבר כבר מחר אולם משרד התחבורה ורספ״ן טרם העניקו לנמל המפרץ את האישור המיוחל לפרוק סוג מטען זה, ולכן ללקוחות יש היצע מוגבל יותר של ספקים.

 

איתי רון, יו״ר איגוד יבואני הגרעינים, ציין בדבריו בוועדת הכלכלה כי נמל אשדוד פרק במהלך 2022 חצי מכמות הגרעינים שנפרקה בשנה שלפני כן. לדבריו, אניות הגרעינים אינם מקבלות מספיק עובדים לפריקה ומספיק משמרות עבודה דבר שמאריך את זמני הפריקה של האנייה מסך של שבוע לכ-35 ימים – עם עלות נוספת של כמיליון דולר שמגולגלגת בסופו של דבר לצרכן הישראלי. רון הוסיף כי מסוע הגרעינים בנמל אשדוד עובד היטב אולם הממגורה שנמצאת בקצהו  אינה ערוכה לקבל את הכמויות מהמסוע והדבר יוצר צוואר בקבוק. לטענתו, בשנת 2022 כ-35,000 משאיות שינעו סחורה של גרעינים מנמל חיפה לאזור הדרום בשל התפקוד האיטי של נמל אשדוד והעדפת היבואנים לפקוד את נמלי מפרץ חיפה – נמל חיפה, נמל מספנות ונמל המפרץ.

 

זאב מנצור, מנכ״ל לוגיסטיקר, הזכיינית שנבחרה להפעיל את מסוע הגרעינים בנמל אשדוד, ואף מפעילה מזה מספר שנים את הממגורה באשדוד – תחת זיכיון מטעם חנ״י, הודה בדיון כי לו מסוע הרכבת שקיים במקום היה עובד התפוקות היו גבוהות יותר.

 

בעקבות דבריו של מנצור הורה יו״ר ועדת ביטן להסדיר מחדש ובהקדם האפשרי את מעבר רכבת המטען בממגורת התבואה בנמל אשדוד ולהשמיש את המסילות במתחם. נציגי מהנהלת רכבת ישראל אף יידרשו להגיע לדיון המשך של ועדת הכלכלה שנקבע לחודש הבא ולהציג תכנית עבודה לביצוע המהלך.

 

גבי בן הרוש, יו״ר איגוד המובילים והמסיעים, ציין בדבריו בוועדה כי ״ישראל השקיעה למעלה מ-8 מיליארד שקל בבניית נמלים חדשים, אבל אחרי שהמכולות נפרקות איך הן אמורות להגיע לבית הלקוח?״. לדבריו, חסרים היום כ-6,000 נהגי משאיות בשוק הישראלי ואילו תקנה 168 בדבר שעות נהיגה ומנוחה מאפשרות לנהגים לנהוג 9 שעות בלבד בעוד שהמשמרות עומדות על 12 שעות. דבריו הדגישו את חוסר היעילות בשרשרת האספקה הישראלית שנמדדת בחוזקה  לפי עוצמתה של כל חוליה וחוליה בשרשרת.

 

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, השתתף גם הוא בדיון היום והדגיש את משקלה המכריע של מדיניות משרד האוצר על יוקר המחייה בישראל.

 

לין הפנה אצבע מאשימה למשרד האוצר, ואמר: ״משרד האוצר גובה מע״מ על כל התייקרויות לרוחב כל המשק. הוא גובה מסי יבוא על כל הוצאות ההובלה הימית על פי ערך הכולל את תעריפי ההובלה, היטלים על ההובלה וכמובן היעדר היעילות בנמלי הים״.