"התנהלות המדינה מזכירה ימים חשוכים של איראן"

בהתאם להחלטת בית הדין לעבודה, ייכנסו ועדי העובדים בנמלים וההסתדרות למשא ומתן אינטנסיבי עם המדינה על קידום תוכנית הרפורמה; העובדים עדיין משוכנעים שהמדינה נגד העבודה המאורגנת


00:00 ,02.12.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

"אני מקווה שלאט לאט נופל למדינה האסימון, שבלי העובדים היא לא תוכל לקדם את הרפורמה בנמלים". כך אמר יו"ר ועד עובדי נמל חיפה מאיר תורג'מן בעקבות החלטת בית הדין הארצי לעבודה, על כניסה למשא ומתן אינטנסיבי בין המדינה לבין העובדים בנמלים.

בדיון שנערך אתמול (א') החליט סגן נשיאת בית הדין הארצי, השופט יגאל פליטמן, על קיום משא ומתן אינטנסיבי ורציף, במקום הדיונים הספורדיים שהתנהלו עד כה. עוד הוחלט, כי לקראת סוף השבוע, לאחר סבב פגישות שיתקיים, והיה ויראו הצדדים שהמשא ומתן מתנהל בכיוון חיובי, אמורים הצדדים להיכנס לבית מלון, על מנת להגביר את קצב הדיונים. והיה ולא תושג התקדמות כלשהי, יחזרו הצדדים לבית הדין לעבודה.

בעקבות ההחלטה הוציאה ההסתדרות הודעה: "סוכם על משא ומתן אינטנסיבי בין ההסתדרות וועדי העובדים לבין המדינה. הוחלט כי במהלך המשא ומתן, שצפוי להימשך כשבועיים וחצי, יתקיימו בין הצדדים דיונים רציפים, לרבות ימים מרוכזים, אשר ייערכו מחוץ למשרדים, כדוגמת מתווה השיחות של הרפורמה משנת 2005".

בעקבות הדברים הגיב תורג'מן: "בשבוע הזה אנחנו נבדוק אותם (את נציגי משרדי האוצר והתחבורה) ואת כוונותיהם. אנחנו יודעים בדיוק לאיפה אנחנו רוצים להגיע".

מה עם החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים?

"ההחלטה של הממונה לא מעניינת אותנו. ברגע שייחתם הסכם, הם ילכו לממונה והם יודעים מה לעשות. זה מזכיר ימים חשוכים של איראן, נוגד את כל עיקרון התחרות. אולי אנחנו יותר טובים מהעובדים שיעבדו ברציפים החדשים? למה לא עושים את זה לאחים עופר? אנחנו לא מייחסים חשיבות להחלטות של הממונה. מדינת ישראל מעבירה פה החלטות דיקטטוריות".

החלטת הממונה באה כדי להסדיר את עקרון התחרות.

"כל מה שקורה הוא בשביל לחשק את העובדים, לפגוע בכוח העבודה המאורגן ולעשות מהלכים חד צדדים לטובת המדינה. עכשיו, כשאני בתוך המשא ומתן ורואה את ההתנהלות של המדינה, אני בטוח בדבר אחד - שעובדי הנמלים יהיו מוגנים וישמרו על הזכויות שלהם. אני אומר את זה בידיעה, כי אני רואה בדיוק את ההתנהלות של מי שעומד מולנו, את חוסר הרצינות שלהם להגיד את הדברים כמו שהם, את התוכניות החפיפיות שהם עושים. עד כדי כך חפיף, שאתה אומר לעצמך - זה הזוי. אני בטוח לחלוטין שאנחנו נהיה בסוף הדרך חזקים מאוד, שמורים מאוד, הנמלים יהיו תחרותיים מאוד ועוצמתיים מאוד. אני בטוח בזה עכשיו יותר מאשר הייתי בהתחלה. כל מה שאני רואה זה ניסיון נטו לשבור את העבודה המאורגנת ושום דבר מעבר לזה".

יועץ התקשורת של ועד עובדי נמל אשדוד חיים קוזניץ, מה קורה אם אין הסכמה במהלך סבב השיחות הראשון?

"במידה ואין התקדמות, חוזרים לבית הדין, שקבע שמדובר במועד האחרון ואז הוא ייתן את זכות השביתה לעובדים".

לא זה בדיוק מה שהם רוצים?

"לא, ממש לא. השר כץ מוביל קו ברור, ולפיו הוא ישמח מאוד אם מחר העובדים שובתים. זה יוביל אותו ישר לפריים טיים".

לא קיבלת את הרושם שלבית הדין פשוט נמאס מהסחבת?

"כל עוד יש סיכוי לנהל משא ומתן, בית הדין ימצה את האפשרות. ישראל כץ הבהיר עד כה שהוא מנהל משא ומתן רק כי בית הדין מכריח אותו. הוא מוביל קו שממש לא ברור, שמסב נזקים למדינה".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "לוועדי עובדי הנמלים יש אי אלו טענות. בכל מקרה, הרפורמה בנמלים נמשכת במלוא התנופה. שני נמלים חדשים ייבנו בחיפה ואשדוד ויובילו לתחרות, להורדת יוקר המחייה ולהוספת אלפי משרות חדשות למשק".