החלה הפרטת נמל אילת

רשות החברות הממשלתיות פרסמה מודעה למכירת 100% ממניות המדינה בחברת נמל אילת. על המעונינים להגיש פנייה לרשות החברות הממשלתיות ביום ה-19 למאי 2011


00:00 ,04.04.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

ממשרד האוצר נמסר כי, בהתאם למתווה הרפורמה בנמלים משנת 2005 ולהחלטה מיום ה-6 לדצמבר 2010 של ועדת שרים לענייני הפרטה בראשות שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, מציעה המדינה למכירה 100% ממניות חברת נמל אילת.

שר האוצר ציין כי "הפרטת חברת נמל אילת מהווה צעד חשוב בהפרטת הנמלים, ביישום הרפורמה בנמלים משנת 2005 ועידוד התחרות בענף הנמלים. נמל אילת הינו נמל אסטרטגי המהווה שער דרומי של מדינת ישראל ופיתוחו יביא לשגשוג הדרום והעיר אילת בפרט".

עוד נמסר כי, המודעה, המפורסמת באתר האינטרנט של רשות החברות הממשלתיות ובעיתונים, מזמינה את כל המעונין לרכוש את אחזקות המדינה, להגיש פנייה לרשות החברות הממשלתיות ביום ה-19 למאי 2011. באתר האינטרנט של רשות החברות הממשלתיות מתפרסם כל המידע על הליך המכירה. המידע כולל את נוהל המכירה, מתווה המכירה, טיוטת כתב ההסמכה, תיאור תמציתי של החברה ומידע חיוני אחר למתעניינים ברכישה. המידע מפורסם בעברית ובאנגלית.

כמו כן, הליך המכירה התגבש לאחר עבודת צוות ממושכת של רשות החברות הממשלתיות, משרד התחבורה, רספ"ן, אגפי האוצר, חנ"י (חברת נמלי ישראל – נכסים), חברת נמל אילת ואחרים. עבודת הצוות כללה ייעוץ של חברת הייעוץ האסטרטגי, TASC ושל חברת הייעוץ הבינלאומית Rebel group המתמחה, בין היתר בנמלים.

עם מכירת אחזקות המדינה בחברה, יאריך שר התחבורה, בהסכמת שר האוצר את כתב ההסמכה של החברה לתקופה של 15 שנים ממועד מכירת מניות החברה לרוכש, עם אופציה להארכה נוספת של עשר שנים. הארכת האופציה מותנית בפיתוח תנועת המטענים בנמל.

מנהל רשות החברות הממשלתיות, רו"ח דורון כהן, הוסיף כי "הפרטת חברת נמל אילת תוביל לפיתוח של הפעילות הנמלית והלוגיסטית בעיר אילת וסביבתה על ידי גורם פרטי שיש לו את היכולות לכך והוא מתמחה בהפעלת טרמינלים. ההפרטה נועדה להביא לגידול משמעותי בשינוע הסחורות ובתנועת התיירים בנמל. כל זאת, כחלק מהרפורמה במערך הנמלים בישראל.

עוד ציינו במשרד האוצר כי, נמל אילת משנע כ-6% מהיקף הסחר הימי בישראל, כאשר המטען העיקרי ששונע בשנה האחרונה היה יבוא של כ-119,129 כלי רכב המהווים כ-65% מכלל הפעילות בנמל, וכ-45% משינוע רכבים בנמלי הים של ישראל, וייצוא דשנים של כ-2.25 מיליון טון. סך ההכנסות בשנת 2010 עמד על כ-124 מיליון שקלים. בנמל מועסקים כ-130 עובדים. בשנת 2010 לראשונה החל הנמל להפעיל מסוף נוסעים מתקדם, במהלך שנת 2010 פקדו את הנמל 10,637 נוסעים. במהלך שני החודשים הראשונים של שנת 2011, פקדו את הנמל מספר דומה של תיירים.

נמל אילת פועל בשטח של 31,298 דונם ימי ו-1,095 דונם יבשתי. בנמל מצויים שטחי אחסון של כ-15 אלף מ"ר של שטחי אחסנה למטענים, וכ-14 אלף מ"ר של מחסני צובר, המשמשים להטענת אשלג, פוספט ומלח וכ-200 אלף מ"ר של שטח אחסון למכולות וכלי רכב. בנמל ישנם שני רציפים, רציף ראשי באורך של כ-530 מטר, ורציף מים רדודים באורך של כ-200 מטר. בנמל מסוף נוסעים בשטח של 1500 מ"ר, המספק מגוון שירותים לסוכני נסיעות ולמבקרים.

בהתאם למתווה ההפרטה, המדינה תמכור את מלוא אחזקות המדינה בחברת נמל אילת בע"מ בדרך של מכירה פרטית, למשקיע או לקבוצת משקיעים מהארץ או מחו"ל, בהתאם להסכמי הרפורמה אשר נחתמו בשנת 2005.

במסגרת בחירת הרוכש, רשות החברות תשקול ותתחשב, בין היתר, בניסיונו של המשתתף בהליך המכירה בהפעלת טרמינלים נמליים בחו"ל. רשות החברות מקיימת שיחות עם נציגות העובדים ועם ההסתדרות על מנת להבטיח את זכויות העובדים בתקופת הזיכיון ולאחר סיומה.