ד"ר שפר: להתאים מיידית את נמלי ישראל לקליטת אניות ענק

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית ד"ר גד שפר מתריע: אם הממשלה לא תדאג מייד להתאמת הנמלים לקליטת אוניות גדולות, ישראל תפסיד מעל חצי מיליארד דולר בכל שנה ותהיה תלויה כלכלית במדינות שיחסן לישראל לא יציב


00:00 ,22.11.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, ד"ר גד שפר, התריע הבוקר על הסכנה באובדן הכנסות אדיר במידה והנמלים לא יהיו ערוכים לקלוט אניות גדולות משמעותית מאלו הפוקדות את הנמלים כיום. שפר אמר את הדברים במסגרת הכנס השנתי של איגוד המשתמשים בהובלה ימית שנערך היום (שלישי) בתל אביב, במעמד שר התחבורה ישראל כץ.

לדברי ד"ר גד שפר, הנמלים בישראל אינם עמוקים דיים ואינם מסוגלים לקלוט את האוניות הגדולות הנבנות היום. חלקן של האוניות הגדולות - אוניות בעלות כושר הובלה הנע בין 10,000 – 18,000 TEU - הולך וגדל בצי העולמי כך שכ- 300 אוניות בגודל כזה צפויות להיות בשימוש בעולם תוך 3 שנים. "המשמעות היא שיותר ויותר אוניות לא יוכלו לפקוד את ישראל", טען.

יו"ר איגוד המשתמשים תיאר תסריט לפיו בכדי שמטענים יוכלו להגיע לארץ, יפרקו אוניות ענק אלה את המטענים המיועדים לישראל בנמלי הזנה ומשם יובלו המטענים לנמלי ישראל באוניות קטנות יותר.

"התהליך הזה כבר החל, כבר היום ישנן חברות הפורקות את המטענים לישראל בפורט סעיד. לתהליך זה כמה תוצאות קשות על המשק הישראלי: כתוצאה מהצורך להעביר מטענים לישראל בשתי אוניות תגדל עלות ההובלה הימית בסכום המוערך בחצי מיליארד דולר בשנה. יתר על כן, נמלי ההזנה הגדולים באזור נמצאים במצרים ובתורכיה וכן בלבנון ובסוריה. פנייה לנמלי הזנה רחוקים יותר תכפיל את עלות תוספת השימוש באוניות הזנה כמיליארד דולר בשנה".

"מאחר שבשנים האחרונות העבירו מפעלים ישראליים יותר ויותר ייצור לארצות שעלות הייצור בהן זולה יותר, ולאור העובדה ש-99% מסחר החוץ של ישראל מגיע בדרך הים, נוצרת כאן תלות מסוכנת בנמלי הזנה במדינות שיחסן לישראל אינו יציב", ציין שפר.

ד"ר שפר קרא לממשלה להתחיל לאלתר בפעולות להעמקת נמלי הים בישראל, כדי לאפשר כניסת אוניות גדולות. לדבריו, השימוש באוניות גדולות הולך וצובר תאוצה, ואם לא יינקטו צעדים מיידיים, ישראל תשלם סכומי עתק מדי שנה, תוך תלות מסוכנת ברצונן הטוב של מדינות שיכולות "לסגור את הברז" של סחר החוץ הישראלי בכל רגע. להערכתו, ההשקעה הנדרשת להעמקת נמלי ישראל, תכסה את עצמה תוך 8 שנים בחיסכון בתוספת עלות ההובלה מנמלי ההזנה.

"האוניות הגדולות כבר מפליגות בים התיכון – ואינן מגיעות אלינו. המספנות בעולם בונות עכשיו את ציי העתיד, שיתבססו על אוניות גדולות. למעשה, אנחנו כבר מעבר לדקה התשעים. העבודות להעמקת הנמלים עתידות לארוך שנים לא מעטות. גם אם יחליטו עכשיו על ההשקעה בנמלים, נראה את התוצאה רק ב-2018. כלומר: עשר שנים כבר הפסדנו. יש להקצות עכשיו את הכספים הדרושים – ויפה שעה אחת קודם. לא, טעיתי – יפה דקה אחת קודם", אמר שפר.