בג"ץ דחה את בקשת המדינה והורה להידבר עם עובדי הנמלים

ביה"ד הארצי לעבודה חייב בהחלטה קודמת את המדינה לקיים הידברות עם העובדים. זאת למורת רוחה של המדינה שהגישה על כך בקשה דחופה לבג"ץ, אולם הבקשה נדחתה


00:00 ,03.10.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

שופט בית המשפט העליון זילברטל דחה אתמול (ד') את בקשת המדינה למתן צו ביניים על החלטת בית הדין הארצי לעבודה, המורה למדינה להידבר עם ההסתדרות ועובדי הנמלים באשר לרפורמה בנמלי הים של ישראל.

נזכיר כי רק לפני פחות משבועיים קיבל בית הדין הארצי לעבודה את מרבית תביעות המדינה וקבע שאין עילה להורות על המשך עיכוב המכרזים להקמת נמלי ים חדשים ושאין צורך בהסכמת העובדים להמשך ההליך. ביה"ד גם אסר על העובדים לשבות אך חייב את המדינה להמשיך להידבר עם העובדים להבטחת תנאי העסקתם בתנאי תחרות.

וכך, למרות שמרבית תביעותיה של המדינה למעשה נתקבלו בדיון שנערך לפני שבועיים בביה"ד הארצי לעבודה, הגישה אמש המדינה עתירה דחופה לבית המשפט העליון שם טענה המדינה כי "בהחלטת בית הדין הארצי נפלו טעויות משפטיות מהותיות שהצדק דורש את תיקונם".

כזכור, באותו הדיון שנערך ב- 23 בספטמבר אף קבע בית הדין שעילת השביתה היא עילה ביחסי עבודה ולא עילה מינהלית, כלומר מתרכזת בהשלכות האפשריות של ההחלטה להקים נמלים פרטיים. ולכן על המדינה חלה חובת הידברות עם ההסתדרות בנוגע להשלכות החלטת הממשלה על הקמת נמלים פרטיים לגבי זכויותיהם, תנאי עבודתם וביטחונם התעסוקתי של עובדי הנמלים.

ועל כך נכתב אמש בבקשה: "גם המסקנה האופרטיבית אליה הגיע בית הדין הארצי, לפיה יש לחייב לאלתר את המדינה לנהל הידברות שמשמעה משא-ומתן עם ארגון העובדים בכל הנוגע להשלכות החלטת הממשלה על הקמת נמלים פרטיים לגבי זכויותיהם תנאי עבודתם וביטחונם התעסוקתי – היא שגויה".

בסיכומו של דבר, לאחר ש בית המשפט העליון בחן אמש את בקשת המדינה דחה השופט זילברטל את הבקשה ובכך למעשה חיזק את עמדת ביה"ד הארצי לעבודה מהדיון שנערך ב- 23 בספטמבר שלפיו על הצדדים לקיים הליך הידברות "באינטנסיביות, בתום לב ובהגינות".

בתגובה להחלטה מסר אמש אבי ניסנקורן , יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות: "אני קורא לנציגי האוצר לכבד את החלטת בית הדין הארצי לעבודה ולהיכנס למשא ומתן אינטנסיבי ומידי ".

הצדדים יופיעו בפני בית הדין הארצי לעבודה ב-10 באוקטובר וידווחו על ההתקדמות במגעים.