אסדת לוויתן הגיעה היום לישראל

החלקים התפעוליים מהם בנויה האסדה הגיעו היום לארץ על גבי ארבע דוברות והם יוצבו באמצעות העגורן הימי הגדול בעולם באורך של 220 מטר ורוחב של 102 מטר ובעל כושר הרמה של עד 10,000 טון


10:09 ,05.09.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

לוויתן, פרויקט האנרגיה הגדול, מגיע לשלבים הסופיים: הפקת הגז הטבעי ואספקתו ללקוחות בארץ ובאזור אשר צפויה לקראת סוף השנה. החלקים התפעוליים (TopSides), שמורכבים מחמש יחידות שונות המהוות יחדיו את אסדת לוויתן, הגיעו היום לארץ על גבי ארבע דוברות. במקביל יגיע העגורן הימי(Semi-Submersible Crane Vessel)  הגדול בעולם, שייראה מהחוף, יתמקם בסמוך ליסודות האסדה שהוצבו בתחילת השנה ויבצע, את מלאכת הרכבת האסדה.

 

 תהליך ההנפה וההרכבה יימשך כארבעה שבועות, ובסופו יעזוב העגורן את האיזור. במקביל תמשך עבודתם של מספר כלי שיט  שנדרשים להמשך העבודות ההתקנה עד לתחילת ההזרמה המסחרית. מספר כלי השיט באיזור יפחת בהדרגה במהלך החודשים הקרובים. על פי החלטת ועדת החוץ והבטחון, חל איסור שיט ברדיוס של כ-3 קילומטרים מסביב לאסדה, מסיבות בטחוניות ובטיחותיות.

 

אסדת לוויתן מוצבת במרחק של כ-10 ק״מ מהחוף בעומק מים של 86 מטרים, וגובהה 47 מטרים מעל פני הים. זרוע האסדה (BOOM), שהיא חלק ממערך הבטיחות של האסדה, מגיעה לגובה של 130 מטרים מעל פני הים. אורכם של סיפוני האסדה 102 מטרים ורוחבם 80 מטרים. משקלם 38 אלף טון. במבנה התפעולי ממוקמים מתקני הטיפול בגז, מגורי צוותי העובדים, מרחבי עבודה, מנחת מסוקים, וכן לפיד שיופעל רק בעת הצורך, המהווה חלק ממערכת הבטיחות והפחתת הפליטות לאוויר מהאסדה, וממוקם בקצה הזרוע (BOOM). על האסדה מותקנות כל המערכות הנדרשות לתפעולה העצמאי ללא תלות במערכות חיצוניות. לאחר חיבור והרכבת מתקני התפעול יבוצעו  בדיקות הרצה ((Comissioning טרם תחל ההפקה המסחרית.

 

אסדת לוויתן מוצבת במרחק של כ-10 ק״מ מהחוף בעומק מים של 86 מטרים, וגובהה 47 מטרים מעל פני הים. זרוע האסדה (BOOM), שהיא חלק ממערך הבטיחות של האסדה, מגיעה לגובה של 130 מטרים מעל פני הים. אורכם של סיפוני האסדה 102 מטרים ורוחבם 80 מטרים. משקלם 38 אלף טון

 

העגורן, שירכיב את האסדה מצוייד בשני מנופים בעלי יכולת הרמה של עד 10,000 טון כל אחד, אורכו 220 מטר, רוחבו 102 מטרים וגובהו מפני המים ועד קצה הזרועות כ-195 מטרים מה שהופך אותו לאניית המנופים הגדולה בעולם. העגורן מתמחה בהרכבת יסודות ימיים, קיבוע מבנים ימיים, ויש לו יכולת ייחודית לעבוד במים עמוקים.
 

הפקת הגז הטבעי ממאגר לוויתן תאפשר הפחתה משמעותית בהיקף השימוש בפחם המזהם לייצור חשמל אשר לא התאפשרה כל עוד נישען המשק על מקור מפיק אחד של גז טבעי. הגז מלוויתן ייאפשר סגירה של יחידות ייצור פחמיות בתחנת הכוח בחדרה והסבה של יחידות אחרות לייצור באמצעות גז טבעי, דבר שיביא לצמצום ניכר בזיהום האוויר, ויביא לכך שמשק החשמל הישראלי יוכל להתבסס כמעט באופן בלעדי על ייצור באמצעות גז טבעי ומקורות אנרגיה מתחדשת. בנוסף, בזכות ההפקה מלוויתן תייצא ישראל לראשונה בהיסטוריה כמויות משמעותויות של גז טבעי למדינות שכנות.

 

העגורן, שירכיב את האסדה מצוייד בשני מנופים בעלי יכולת הרמה של עד 10,000 טון כל אחד, אורכו 220 מטר, רוחבו 102 מטרים וגובהו מפני המים ועד קצה הזרועות כ-195 מטרים מה שהופך אותו לאניית המנופים הגדולה בעולם

 

השלב הראשון בפיתוח מאגר לוויתן, שעלותו  3.75 מליארד דולר, כולל פיתוח תת ימי המורכב מארבעה  קידוחי הפקה בעומק ממוצע של כ-5 ק״מ מתחת לפני הים. כל קידוח הוא בעל כושר הפקה של כ-300 MMcf  גז טבעי מדי יום, עם יכולת הפקה שנתית של כ-12BCM. הגז הטבעי מהמאגר יועבר באמצעות שני צינורות תת-ימיים באורך של כ-120 ק״מ ישירות לאסדת לוויתן שממוקמת כעשרה ק״מ מהחוף. הטיפול בגז ייעשה כולו בים, והגז המטופל יוזרם מהאסדה, באמצעות צינור כניסה תת קרקעי שחובר למערכת הולכת הגז הארצית של נתג״ז (נתיבי גז לישראל), כפי שהוגדר בתכנית המתאר הארצית ואושר על ידי הגורמים הרלבנטיים.