אמיר שני לשרים כץ וכחלון: התערבו למען הסרת היטלי הצפיפות והדלק

סגן נשיא איגוד לשכות המסחר מבקש את התערבות שר התחבורה ושר האוצר בנושא גביית היטלי הצפיפות והדלק ביבוא לישראל. שני: העלות החודשית הנוספת ליבואנים עומדת על כ-22 מיליון דולר בחודש וכ-264 מיליון דולר בשנה


11:59 ,11.12.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה אתמול לשר התחבורה ישראל כץ, ולשר האוצר משה כחלון וביקש את התערבותם למען הפסקת היטלי הצפיפות והדלק המושתים על היבוא לישראל. לטענת שני, היטלי הצפיפות בענף הספנות מגיעים לעלות נוספת של מיליארד שקל בשנה למשק הישראלי אשר גורמת לעלייה ביוקר המחייה.

 

שני מזכיר במכתבו כי מאז חודש מאי האחרון, במהלכו היו עיצומים בנמלי הים, הוטלו היטלי צפיפות כבדים על מטעני היבוא לישראל כאשר החיוב עומד על עד 235 דולר בממוצע למכולה המכונה ״היטל צפיפות חירום״ ועד 25 דולר בממוצע ל-TEU עבור היטל ״דלק חירום״.

 

לטענת שני, היטלי צפיפות אלה, אשר נקבעו באופן חד צדדי על ידי חברות הספנות שפקדו את ישראל בתקופת העיצומים, ״מתווספים לעלות ההובלה הימית וכתוצאה מכך חל ייקור דרמטי, לא רק בעלות ההובלה הימית לבעלי המטענים אלא גם גורמים לעלייה בערך הטובין לצורכי מס״ – עובדה שגורמת לפגיעה כפולה ביבואנים.

 

שני מוסיף וכותב לשרי התחבורה והאוצר כי על פי הנתונים, העלות החודשית הנוספת ליבואנים עומדת על כ-22 מיליון דולר בחודש - כ-264 מיליון דולר בשנה, או, כמיליארד שקל תוספת עלות למשק לפני תשלומי מכס.

 

שני מציין כי ״למרות שהמצב חזר לתקנו ואניות פוקדות את הנמלים בהתאם ללוח העבודה שנקבע להם, ללא צורך בהמתנה, עדיין ממשיכות חברות הספנות לגבות עלויות אלו ללא כל הצדקה״. שני מציין כי במהלך חצי השנה האחרונה חלה ירידה ניכרת במחירי הנפט בעולם – ירידה שאינה באה לידי ביטוי בהיטלי הספנות. הוא מוסיף וכותב כי ״היטלי הצפיפות הספנותיים כמו גם היטלי הדלק, אינם שקופים וחברות הספנות אינן מפרסמות כל מידע בדבר אופן חישוב ההיטל״.

 

שני ציין במכתבו לשרים כץ וכחלון כי חברות הספנות וסוכני האניות חרגו ממנהגן כדי לגבות את היטל הצפיפות מהגורם אשר שילם את דמי ההובלה וקבעו, באופן שרירותי, כי ההיטל ייגבה בישראל, ללא קשר לתנאי המכר, מכל בעלי המטענים האוחזים בשטרי מטען המציינים את נמל אשדוד או נמל חיפה כנמל הפריקה, וכי היטל זה יהיה בתוקף עד להודעה חדשה.

 

סגן נשיא איגוד לשכות המסחר מבקש כאמור מהשרים כץ וכחלון כי יתערבו ״למניעת המשך הגבייה הבלתי סבירה, הפוגעת קשות לא רק בקהיליית העסקים אלא גם ובעיקר בצרכנים״.

 

טרם נמסרה תגובה ממשרד התחבורה וממשרד האוצר.