איגוד המשתמשים בתפזורת: מחיר חוסר היעילות של הנמלים - זיהום כבד

לדברי אלי סיון עשרות האניות שממתינות לפריקה בנמלים מקבילות לכ-2,000 משאיות מזהמות כל יום. וזאת בנוסף לנזקים כלכליים בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה


12:44 ,12.09.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

בדיון, שהתקיים לפני מספר ימים בלשכת המסחר חיפה והצפון, בנוכחות גורמים מהעירייה, מהמשרד להגנת הסביבה, מאיגוד המובילים וגורמים נוספים, טען אלי סיון, יו"ר איגוד                משתמשי התובלה הימית בתפזורת לשינוע תבואות ומוצרי גרעינים כי: "בשנה האחרונה, ירד קצב פריקת האניות בנמלי אשדוד וחיפה בכ-60%, על רקע תקנות מתקדמות של המשרד להגנת הסביבה, שבא לברך, אבל יצא מקלל. אמנם התקנות החדשות נועדות להפחית את אבק פריקת התבואות, אך הן גם מאריכות את זמני הפריקה וגורמות לפליטה כפולה של דיזל לאוויר, גם בשל ציוד לא מתאים לפריקה בנמלים".  

 

סיון טען בדיון כי "כתוצאה מתפקוד בעייתי של נמל אשדוד, מוסטות מדי שנה מאשדוד לנמל חיפה כ- 80 אניות, ועליהן כמיליון טון תבואות ומוצרי גרעינים, שמיועדים לתחנות קמח, מכוני תערובת ומפעלי מזון בדרום הארץ. המטענים הללו מובלים דרומה בכבישים מחיפה באמצעות כ-25 אלף משאיות בשנה. אלא שכאן לא נגמר הסיפור, שכן תוספת האניות הללו בנמל חיפה מעמיסה על התורים הממושכים גם כך לפריקה, ועקב כך, לפליטת דיזל מהאניות, בהיקף שווה ערך לזיהום הנפלט מעוד כ-30 אלף משאיות מזהמות בשנה". סך הכל, טען סיון בדיון, תושבי חיפה סובלים מזיהום אוויר מיותר, המקביל לכ-55 אלף משאיות מזהמות בשנה מאותן אניות שצריכות היו להגיע לאשדוד.

 

סיון הרחיב ואמר כי "הכשל אינו רק בנמל אשדוד ממנו בורחים היבואנים ככל האפשר. גם נמל חיפה            אינו יעיל. אם הנמל היה מצמצם את זמני ההמתנה לפריקה, ופורק את האניות בתחום הגרעינים והמטען הכללי רק ביממה אחת פחות, היתה נמנעת בחיפה פליטת גזים מיותרים, המקבילים לעוד כ- 40,000 משאיות מזהמות".

 

 לדבריו: "הנתונים המצרפיים הארציים קשים. 30 אניות שממתינות לתור לפריקה בנמלי הארץ, מראה שכיח בחודשים האחרונים, מקבילות לכ-2,000 משאיות מזהמות כל יום. וזאת בנוסף לנזקים כלכליים בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה". בחשבון שנתי, טוען סיון, מדובר בסדר גודל של כ-700 אלף משאיות מזהמות בנמלים עקב חוסר יעילות הנמלים המביאה להמתנות יתר יוצאות דופן ביחס לעולם".

 

מאיגוד משתמשי התובלה הימית בתפזורת לשינוע תבואות ומוצרי גרעינים נמסר כי חברי האיגוד מתדפקים כבר תקופה ארוכה על דלתות משרד התחבורה, רשות הנמלים והספנות, חברת נמלי ישראל, הנהלות הנמלים וכל גורם אפשרי, בקריאה לטפל בנושא פריקת תבואות ומוצרי גרעינים בנמלים, על מנת לצמצם את שהיית האניות בנמלי הארץ ולהגביר את קצב פריקתן.

 

חברי האיגוד טוענים כי לשם הקטנת זיהום האוויר יש לייעל את תפקוד נמלי חיפה ואשדוד ולהקטין באופן דרמטי את המתנת האניות. במקביל, יש לבדוק את המגבלות הסביבתיות על הפריקה, כך שהפסקות פריקה מסיבות סביבתיות, או מקרים של האטה בפריקה, תיבדקנה מזווית של מדדי הקטנת הזיהום. כמו כן, טוענים חברי האיגוד כי יש לדאוג מיידית להקמת תשתית ראויה ולתפעול יעיל של פריקת התבואות בנמל אשדוד ולתכנון תכנית אב כוללת לפריקת התבואות ומוצריהם בישראל.

 

דובר נמל חיפה זוהר רום הגיב: ״קצת נואשנו מלקרוא את ההודעות לעיתונות של אלי סיוון שכנראה מתאהב בהגיגיו, שהקשר בינם לבין המציאות בנמל חיפה מקרי בהחלט. נמל חיפה עשה זינוק אדיר ביכולותיו לטפל במטען כללי ותפזורת בשנה האחרונה, בעבור לקוחות הנמל, ואדון סיון מוזמן לעזוב את המקלדת ולבוא לראות במו עיניו. אנו מזמינים את כל האוניות לבחור בנמל חיפה, ליהנות מהשירות המצויין שאנו מציעים, ולא לבזבז זמן יקר מחוץ לנמל״.

 

טרם נמסרה תגובת חברת נמל אשדוד.