איגוד המשתמשים בצובר מתריע: לא יהיה אוכל לתושבי ישראל

אלי סיון: אנו קובלים על הכשלים החמורים – בטווח המיידי, הבינוני והארוך - הנוגעים לתשתיות יבוא התבואות לישראל ועל התוצאות המסתברות מכך


14:19 ,01.06.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת של תבואות, אלי סיון, טוען כי מקבלי ההחלטות מתעלמים ממצב החירום המתפתח בתחום פריקת תבואות - גרעינים ומוצריהם, במדינת ישראל. לדברי סיון, האיגוד בראשו הוא עומד ואשר מאגד את בעלי טחנות הקמח, מכוני התערובת, מפעלי שמנים וכוספאות, יצרני עמילן, יבואני תבואות, סוכני אוניות, מתריע כבר שבועות על משבר פריקת התבואות שמדינת ישראל נמצאת בפתחו ושעשוי להשפיע באופן ישיר על אספקת המזון הסדירה ועל מחירו.

 

"אנחנו בעד רווחת החיים של תושבי חיפה ותומכים בתכניות הפיתוח: 'חזית הים העירונית בחיפה', מאידך, אנחנו מבהירים שללא פתרון חלופי לפריקת אניות צובר, הן בדגון, והן פריקה ישירה, לא יהיה אוכל לתושבי ישראל וזו לא מליצה. אנחנו מציעים שהתכנית לא תיושם לפני שתוקם ממגורה חלופית לדגון חיפה ותתאפשר גם פריקה ישירה של תבואות ומוצרי תבואות בנמל חיפה, ובכל מקרה דורשים כי בתקופת הביניים תינתן עדיפות מוחלטת לפעילות פריקת התבואות", טוען סיון.

 

יו"ר האיגוד מספר כי נעשתה פנייה בהולה לממונה על מחוז חיפה במשרד הפנים ולמנהלת התכנון במשרד האוצר בה הובהר כי תוכנית המתאר הארצית: 'פיתוח חזית ים עירונית בחיפה' חייבת לטפל באופן מובנה גם בפעולות ממשיות לתכנון והקמת תשתיות פריקה חלופיות בנמלי חיפה, וחייבת לקבוע הוראות מעבר מתאימות להמשך פריקת התבואות הסדירה והמלאה בתקופת הביניים, עד השלמת העברת כל הפעילות לתשתיות החדשות שתוקמנה, "אחרת תיווצר סכנה ממשית ליכולת להזין באופן סדיר את אוכלוסיית המדינה ומשק החי". 

 

סיון וראשי האיגוד ציינו במכתב כי 95% מהתבואות הנצרכות בארץ מיובאות דרך הים, וכי כ-60% מהייבוא הזה, ואף ויותר מכך, מגיע לאזור הכלול בתכנית 'פיתוח חזית ים עירונית בחיפה', קרי: לחלקו המערבי של נמל חיפה ולממגורות דגון בחיפה, שהינן בפועל שער הכניסה המרכזי של התבואות לישראל. תבואות אלה אחראיות באופן ישיר, או עקיף, לייצור הקמח, הלחם, הפסטה, השמן הצמחי, העמילן, העופות, הביצים, הדגים, בשר הבקר, החלב ומוצריהם.

 

במכתבם ציינו ראשי האיגוד כי פעילות הפריקה בנמל מתבצעת לאורך כל שעות היממה, מצאת השבת ועד כניסת השבת הבאה, וכי בתקופת הביניים עד להקמת תשתיות חדשות באתר חלופי בנמלי חיפה צפויות באופן טבעי התנגשויות בין הפעילות הנמלית לבין פעילויות הבילוי, התיירות המסחר והמגורים, המתוכננות בנמל במסגרת תוכנית 'חזית הים'.

 

לטענת סיון, שירות פריקת התבואות בישראל הולך ומתדרדר, והוא איטי באופן ניכר מזה שבמדינות המערב. לטענתו, כבר היום קיימים כשלים וליקויים רבים בפריקת התבואות בנמל חיפה, בממגורות דגון, בנמל אשדוד ובנמל המספנות ותכנית 'חזית הים' בחיפה צפויה להחריף את הבעיות הקיימות.

 

סיון טען: "אנו חברי האיגוד, האחראים על רוב מוחלט מהתבואות המשמשות להזנת האוכלוסייה ומשק החי בארץ, קובלים פעם אחר פעם על הכשלים החמורים – בטווח המיידי, הבינוני והארוך, הנוגעים לתשתיות יבוא התבואות לישראל ועל התוצאות המסתברות מכך. כפי שהבהרנו לך ולגורמים האחרים, אתם חייבים לגבש בדחיפות ובשקיפות מלאה תכנית חרום לטווח המיידי, הבינוני והארוך, כדי לאפשר פריקה סדירה, יעילה ורציפה של התבואות בנמלי ישראל".

 

ממשרד התחבורה טרם נמסרה תגובה לדברים.