אבי אדרי: שיטת הכוח מדברת

בתום דיון ארוך שנמשך אמש עד השעות הקטנות של הלילה הכריזו ועדי העובדים, בגיבוי ההסתדרות, על שביתה כללית בנמלי ישראל. הבוקר הסתיימה במפתיע השביתה כפי שהחלה


08:00 ,24.02.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

דומה היה שכל המחלוקות בין ההסתדרות והאוצר סביב נושא הסכם השכר בנמלים, שהובילו לשביתה כללית בנמלים בראשית ינואר, באו על פתרונן. אולם אמש, בפגישה בין הצדדים, ניכר היה שעדיין קיימת מחלוקת סביב נושא הפנסיה, שהביאה את ועד עובדי הנמלים, בגיבוי ההסתדרות, להכריז סמוך לחצות על שביתה כללית בנמלי ישראל, שהחלה אתמול בסמוך לחצות והסתיימה הבוקר באופן מפתיע כפי שהתחילה.

אבי אדרי, מחזיק תיק התחבורה בהסתדרות, האשים מוקדם יותר הבוקר את נציגי האוצר בפיצוץ המו"מ. לדבריו, המחלוקת הייתה ונותרה סביב נושא הפנסיה לגמלאי הנמלים. משרד האוצר ביקש להחיל את מנגנון ההצמדה למדד של גמלאי הנמלים החל משנת 2011, בעוד שעובדי הנמלים וההסתדרות ביקשו להבטיח שעובדי הנמלים שפרשו לגמלאות יהנו מהתוספת בשחיקת השכר משנת 2008, בהתאם לסיכום הכללי שהושג במגזר הציבורי, ביקש האוצר להחיל זאת החל מ-2011. "זה לא מקובל עלינו. אנו לא מוכנים להיות מוחרגים מאף אחד", אמר אדרי.

לטענת אדרי, למרות שבמהלך השבועיים האחרונים הועברו טיוטות לאוצר ולהנהלות הנמלים בנושא, הוא הופתע אמש לגלות ש"הם הגיעו לפגישה לא מוכנים". הוא הוסיף: "הם לא עברו על הטיוטא, לא מבחינה משפטית ולא מבחינה מהותית. הם לא לקחו ברצינות את ועדי העובדים".

 

נלחמים למען הפנסיונרים

 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה להודעת השביתה הפתאומית של עובדי נמלי אשדוד וחיפה כי, אתמול במהלך ישיבה לילית מול נציגי הממונה על השכר העלו נציגי עובדי הנמלים דרישות חדשות שעד כה לא עלו במהלך הדיונים. הדרישה המרכזית כלל אינה קשורה להסכמי השכר אלא מדברת על מנגנון הפיצוי של גמלאי הנמלים שעברו לשכר צמוד למדד- דרישה לפיצוי רטרואקטיבי משנת 2008.

נציגי הממשלה ביקשו מנציגי העובדים מספר ימים על מנת לבחון את ההצעה, את עלותה ואת יכולת המימון שלה. אולם, לטענת האוצר, העובדים החליטו לפתוח בשביתה מיידית חסרת אחריות וחסרת הצדקה. משרד האוצר קורא היום לחברות הנמלים לפנות מיד לבית הדין לעבודה על מנת למנוע את הפגיעה המיותרת בכלכלת ישראל ובציבור.

על שאלת PORT2PORT עד מתי יימשך המשבר אמר אדרי כי להערכתו ניתן לסיים את המחלוקת עוד היום או מקסימום עד סוף השבוע. "אני באופן אישי פיניתי את לוח הזמנים שלי להיום ואני מוכן לשבת ולפתור את הבעיה בכל שעה".

"זה מאוד יפה בעייני שעובדי הנמל נלחמים למען הפנסיונרים. שאפו", אמר.

מנמל חיפה נמסר כי, במסגרת השביתה שהוכרזה החל ממשרת ג' אתמול בלילה, הופסקה הפעילות בנמלים ורק אוניית הנוסעים הגדולה "קוסטה פסיפיקה" הורשתה להיכנס הבוקר לנמל. מנמל אשדוד הוציאו הודעה ללקוחות, לפיה יפעילו חדר מצב שיאויש כל יום עד 22:00 ולקוחות המעונינים להגיש בקשה למתן היתר עבודה מיוחד למטענים אשר עיכובם בנמל יגרום נזק בלתי הפיך, כמו גם בקשות לשינוע מטענים מטעמים הומניטריים, ביטחוניים או בריאותיים יוכלו לפנות לחדר המצב על מנת לקבל הסבר ופרטים בדבר דרכי ההתקשרות עם ועדת החריגים הממונה בידי ההסתדרות

 

אבי אדרי: העובדים לא אוהבים לשבות

 

למרות כל זאת, כאמור, הסתיימה הבוקר השביתה. לדברי אדרי, "זה רק מראה לצערי ששיטת הכוח מדברת, את מה שקרה עכשיו לא יכלו לעשות לפני שבועיים? עכשיו מזרימים את השכר שהבטיחו לנו כבר לפני שנה.

לשאלת PORT2PORT האם זו הדרך, לדעתו, להשיג דרישות, ענה אדרי כי: "אני לא חושב שזו השיטה, זו שיטה גרועה וצריך לפתור את הדברים לפני. הרי מי שמפסיד זה המשתמשים והספנות. העובדים לא אוהבים לשבות, הם מבינים עניין והנמלים והכנסות הנמלים חשובים להם. אלה ועדי עובדים חזקים שמה-16 לפברואר 2010 מושכים אותם באף".

"לצערי, מה שעשינו אתמול כנראה עובד, אני מקווה שבפעם הבאה מי שיושב בצד השני יחתוך את זה עוד לפני שמגיעים למשבר" הוסיף אדרי.

נזכיר כי, בראשית ינואר סיכמו הצדדים על תוספת שכר של 6% לעובדי הנמלים לתקופה של שנתיים, בדומה לתוספת השכר שהובטחה לכלל עובדי המגזר הציבורי. הסיכום הביא לסיומה של שביתה כללית בנמלים שנמשכה שלושה ימים.

 

סכסוך עבודה הוכרז בנמל חיפה

  

בנמל חיפה מגיבים היום לפרסומים בתקשורת אתמול, לפיהם ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בנמל עקב החלטה של ההנהלה להפסיק לאפשר משמרות כפולות לעובדים. לפי הפרסומים, טענת ההסתדרות היא כי ההחלטה נעשתה באופן חד צדדי, והיא פוגעת בתנאי עבודתם ושכרם של העובדים. 

  

מחברת נמל חיפה נמסר כי, הם מנהלים בימים אלה דיונים עם משרד התמ"ת לגבי הארכת תוקף היתרי העבודה בנמל ולא מדובר בשינוי שיזמה ההנהלה. בחברה פועלים בעניין בתיאום מלא עם וועדי העובדים וההסתדרות ובהתאם להסכמים הקיבוציים הקיימים וציינו כי הם משוכנעים שגם בדיונים הנערכים כעת יגיעו להסכמות מחודשות שיאפשרו עבודה שתתן מענה לדרישות המשק הישראלי.