נמל חיפה קיים כנס לקוחות בהשתתפות יבואנים ויצואנים

נמל חיפה קיים הבוקר כנס לקוחות, שאליו הגיעו יבואנים ויצואנים רבים, שנוהגים בדרך קבע לשנע את מטעניהם דרך נמל חיפה. הכנס כלל דברים שנשאו דוברים מהנהלת הנמל, המכס והמובילים, וכן פורום פתוח של שאלות ותשובות


00:00 ,13.05.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
נמל חיפה קיים הבוקר כנס לקוחות, שאליו הגיעו יבואנים ויצואנים רבים, שנוהגים בדרך קבע לשנע את מטעניהם דרך נמל חיפה. הכנס התקיים במלון מרידיאן בחיפה, הוא כלל דברים שנשאו דוברים מקרב הנהלת הנמל, המכס והמובילים, וכן פורום פתוח של שאלות ותשובות

יהודה ברקן, סגן מנהל נמל חיפה, הנחה את כנס הלקוחות והיה גם ראשון הדוברים. "אנו נמצאים בעיצומם של מהלכים הסטוריים, דרמטיים משהו, שישפיעו על דמות הנמל וגם על דמות הכלכלה והחברה בישראל. נמל חיפה בשל לקראת חירות ארגונית ועצמאות ניהולית", אמר יהודה ברקן בראשית דבריו.

ברקן ציין כי בנמל חיפה הקימו, לפני שנה וחצי, את יחידת השיווק מתוך הבנה שהמנהלים בשרשרת הלוגיסטית בחברות השונות, היבואנים והיצואנים, הינם בעצם לקוחות הנמל. ברקן ציין כי התפיסה הזו היא שונה לעומת זו המקובלת באשדוד, שם נתפשים סוכני האניות וסוכני המכס כלקוחות הנמל. "מבלי לפגוע בסוכני האניה וסוכני המכס, החלטנו להעלות רף ואתם, היבואנים והיצואנים, בקו העדיפות הראשון".

ישראל ברילרשטיין, סגן גובה מכס חיפה, עלה לשאת דברים. בדבריו הדגיש ברילרשטיין את החשיבות בשיתוף פעולה הדוק בין המכס והנמל. "בשנים האחרונות, השיתוף פעולה הוא פורה מאד", אמר. בהקשר לנושאי מכס, ציין כי השנה הושם דגש רב על סוכני האניות, בכל מה שקשור במצהרים, העברות של מטענים בין הנמלים, פקודות מסירה. לדבריו, אגף המכס מתכנן, עד סוף השנה הנוכחית, למחשב את הכל בצורה של מסרים בין כולם, קרי בין המכס, הנמל, סוכני המכס, סוכני האניות, מסופי המטענים. עוד ציין כי ב- 2006 המכס ייכנס למערכת המכס החדשה "דור חדש", כך שביבוא וביצוא הקשר יתנהל באמצעות מסרים וזה יוריד חסמים ומהירות התגובה תהיה מהירה מאד, עם בקרה מקסימלית.

לאחריו נשא דברים גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, ששיבח את תפקודו של נמל חיפה. "במשך כל השנים היינו מקטרים, מאיימים וסוגרים שערים על כך שהיינו ממתינים שעות בנמלים. כיום, בנמל חיפה, אנחנו לא עומדים בקצב של הנמל וזה מצב בריא". לדבריו, התחרות בין הנמלים כבר למעשה החלה ובנמל חיפה הפנימו את זה. בהתייחסו לנושא החקיקה המתוכננת, ציין בין הרוש כי ייערמו קשיים רבים במידה והנמלים יופרטו לידיים פרטיות וקרא להצטרף כנגד תוכנית האוצר לחקיקה חד צדדית.

משנה למנהל הנמל, חיים לנציסקי, עלה לאחריו לשאת דברים והציג את הצד התפעולי בנמל. לדבריו, המחמאה הגדולה ביותר נשמעה דוקא מפיו של "המבקר הכי גדול לאורך זמן", גבי בן הרוש, שהחמיא על תפקוד הנמל. "אנו משקיעים לא מעט משאבים כדי לשמור על רמת השירות. זה אומר למעשה שאם יש עומס בערוגות, אז אנו משקיעים המון כספים להעביר את המכולות לאתרים אחרים, אם זה מסופים ערפיים או נמל הקישון, בכדי לחכות לגל הבא של האניות ולכן התפוקות שלנו הם גבוהות בכל סוגי המטענים שעוברים בנמל. ראו זה פלא, בהתפלגות נורמלית, הרי שאשדוד היתה אמורה לתפוס סדר גודל של 65% מהמטענים אך למעשה התפלגות המטענים היא בדיוק הפוכה", אמר.

לנציסקי ציין כי נמל חיפה נמצא בסדר גודל כזה כך שבכל שבע שנים לערך הם מכפילים את כמות המכולות שעוברת בנמל וזה מחייב את הנהלת הנמל להערך בהתאם. לדבריו, הנמל נמצא במצוקת שטחים ערפיים וזה מתבטא בכך שהתפוקות במשמרת ג', כאשר השטח פחות עמוס, הוא בסדר גודל בממוצע שנתי של 25% יותר ממשמרת א' ו- ב'. לנציסקי הוסיף וציין כי הכלים והציוד הם מהמתקדמים והתפוקות למשמרת הן מהגבוהות שיש.

משנה למנהל הנמל ציין פרוייקטים עתידיים וביניהם מסוף הכרמל שבו "ייקבלו" עוד 700 מטר אורך לרציפי מכולות, ופרוייקט השערים כך שיתאפשר לעשות את כלל הפעילות במקום אחד תוך שיפור מערך השירות וכך משאית תשהה בנמל מקסימום 20 דקות.

מנהל הנמל, מנדי זלצמן, הודה לבאים וציין בראשית דבריו כי תחרות בין הנמלים היא דבר חיובי ושהנהנים העיקריים יהיו משתמשי הנמלים. מנהל הנמל המשיך את "קו מחשבתו" של יהודה ברקן, ראשון הדוברים, וציין כי בתקופה האחרונה הם הצליחו להגדיר לעמצם היטב מיהו הלקוח ובזכות זאת יש בידם את הכלים לשפר את השירות וליצור ערוצי תקשורת משופרים. לכן, ציין, לכנס הלקוחות יש חלק מרכזי בחיזוק הקשר ובהעברת מסרים, שכן הנמל תופס חלק מרכזי במערך התפעולי.

מנהל הנמל ציין לטובה את מנהיגות העובדים בנמל חיפה ושיבח את דודו פרץ על היוזמה שלקח בכך ששיגר אל שרי האוצר והתחבורה מכתב בו הביע נכונות "להתנתק מועדי אשדוד" ולהידבר על מבנה נמל חיפה, במסגרת הרפורמה המתוכננת, כחברה ממשלתית עצמאית עם עצמאות ניהולית. "אני מאד לא שקט אם אכן החקיקה תיכנס לשלבי חקיקה", אמר וציין כי, כידוע, קריאה שניה ושלישית מתבצעת באותו היום בלא אפשרות לעובדים לנסות ולהמשיך להידבר בכדי להגיע להסכמות. לדבריו, הוא ציפה כי לאחר שנשלח המכתב, "ירים האוצר את הכפפה" ויתקיימו דיונים אינטנסיביים בכדי להגיע להסכמה, מה שבפועל לא קרה.

לאחר מכן נפתח פורום פתוח של שאלות ותשובות.