נמל חיפה במו"מ לפתיחת מסוף ערפי במרכז הארץ

במסגרת פגישה שקיימה הנהלת איגוד המשתמשים בהובלה ימית, הבוקר בלשכת המסחר חיפה, הציגו יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה- דוד חרמש והמנכ"ל- עמוס עוזני, מצגת על נמל חיפה ותכניות הפיתוח השונות


00:00 ,20.07.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

במסגרת פגישה שקיימה הנהלת איגוד המשתמשים בהובלה ימית, הבוקר בלשכת המסחר חיפה, הציגו יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה- דוד חרמש והמנכ"ל- עמוס עוזני, מצגת על נמל חיפה ותכניות הפיתוח השונות.
 
יו"ר דירטוריון חברת נמל חיפה, דוד חרמש, נתן סקירה קצרה אך מקיפה על המגמות העולמיות שבתחום הנמלים והתובלה הימית כשבדבריו התמקד בכך שהעולם המערבי מפגר כמעט בעשר שנים מול הפיתוח המואץ של הנמלים בדרום מזרח אסיה ובסין.
 
"שנים 2005- 2008 יהיו שנים קריטיות לענף, הגידול ימשך בכמויות המכולות, האוניות יגיעו לקיבולות של למעלה מ-12,000 מכולות ורוב רובם של הנמלים מפגרים מול מגמות ההתפתחות של השוק." סיכם חרמש ואומר שלמרות הנתונים הידועים לכולם, חברת נמלי ישראל והמדינה אישרו, באיחור של למעלה מארבע שנים, להתחיל לבנות אך ורק חצי מנמל הכרמל.
 
ציין שבחיפה, כמו בשאר נמלי העולם, לא חזו את ההיקף האדיר לביקושים בהובלה ימית, ובכל הנמלים המרכזיים בעולם השטחים העורפיים והקיבולת כבר אינם מספיקים ליצוא המטענים ולטיפול באניות הענק שנבנות ונכנסות לשירות. לדבריו, הגידול העצום והעומס שנוצר על הנמלים הוביל לכך שחלק מהנמלים בעולם הפסיקו לעבוד בשיטת ה"חלונות".
 
עמוס עוזני, מנכ"ל חברת הנמל, העלה את בעית שטחי העורף המוגבלים העומדים לרשות הנמל. הוא העביר מצגת "נמל חיפה לאחר השינוי המבני" שבה הציג את פורמט החברה שאמור להתגבש עד לסוף 2005. בדבריו הדגיש עוזני את חוסר הבהירות שקיים בין הרשאות הנמל במתכונת החדשה לבין אי יכולתו לקבוע את מדיניות הפיתוח וההשקעות שעל פי החוק מוקנות לחברת נמלי ישראל.
 
"קיים כאן חוסר הבנה בסיסי בתהליך תפעולו של נמל. למרות ההשקעות באשדוד וכעט, בפיגור רב גם בחיפה, שני הנמלים מפגרים מול צרכי השוק העתידיים ומול הנמלים הגדולים האחרים באגן הים התיכון. אין לנו להלין על חלב שנשפך, אנו חייבים לשנס מותניים, לעבוד קשה, לשפר וליעל את העבודה בכדי להשלים את החסר".
 
הוא ציין, בין השאר, את התכנית ליצור רצף בין רציפי הנמל ורציף קישון מזרח באמצעות גשר וכביש ואת התכנית להארכת הערוגות במסוף המזרחי. בהקשר למצוקת שטחי העורף ציין עוזני שבנמל חיפה מחפשים מסוף ערפי סמוך למרכז הארץ והם כבר נמצאים במו"מ בנושא זה. בנושא נמל הכרמל, שבימים אלו צפויה הנחת אבן הפינה לתחילת העבודות, ציין עוזני שהפרוייקט יכלול 700 מטר של רציף מכולות, 6 מנופי גשר חדישים, שטחי אחסנה בעורף עם 24 מנופי שער.
 
עודד פלר, נשיא לשכת המסחר, ציין שהמשתמשים מקווים שהרפורמה תביא לתחרות בין הנמלים ולא רק בתעריפים. כך למשל, הציע פלר, הם מצפים שנמל חיפה יוביל יוזמה לשינוי תנאי התשלום עבור אגרות הנמלים.
 
בהמשך הישיבה של חברי הנהלת האיגוד סוכם על הקמת צוות מיוחד לדיון בנושא אגרות והיטלים אשר מוטלים על המשתמשים על ידי סוכני האניות. בסיום הישיבה הופצה בקרב חברי ההנהלה טיוטת תקנון האיגוד.