נמל אשדוד למשרד התחבורה: הסירו המגבלות על הובלת מכולות ברכבת מנמל אשדוד לחיפה

לטענת נמל אשדוד מזה זמן מטילה הנהלת נמל חיפה מגבלות על פריקת מכולות רכבת בשטחה, דבר שפוגע בנמל אשדוד. חברת נמל חיפה בתגובה: קבלת המכולות מוכתבת על פי זמינות המקום הפנוי, אין זה מתפקידנו לשמש כמחסן ערובה


00:00 ,25.03.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

לטענת נמל אשדוד מזה זמן מטילה הנהלת נמל חיפה מגבלות על פריקת מכולות רכבת בשטחה, דבר שפוגע בנמל אשדוד. חברת נמל חיפה בתגובה: קבלת המכולות מוכתבת על פי זמינות המקום הפנוי, אין זה מתפקידנו לשמש כמחסן ערובה
 
חברת נמל אשדוד פנתה למשרד התחבורה בדרישה להסרה מיידית של המגבלות על  הובלת מכולות באמצעות רכבת מנמל אשדוד לחיפה. עד לא מכבר פעלה הרכבת ללא הפרעה בשני הכיוונים, אך בספטמבר 2007 החלה הנהלת נמל חיפה להטיל מגבלות על פריקת מכולות רכבת בשטחה. מכיוון שלא קיימת אלטרנטיבת פריקה אחרת באזור חיפה, קטנה תנועת המכולות המלאות מאשדוד לחיפה באופן ניכר.
 
במכתב ששלח שוקי סגיס, מנכ"ל חברת נמל אשדוד, למנכ"ל משרד התחבורה מר גדעון סיטרמן, מצוין כי מטרת הרפורמה בנמלי הים היא ליצור בין הנמלים תחרות אשר מוגבלת באופן טבעי עקב המרחק הגיאוגרפי בין הנמלים והעלויות הכבדות של ההובלה היבשתית, וכתוצאה מכך התחרות מתרכזת בסחורות המיועדות למרכז הארץ וקטנה משמעותית כאשר מדובר בסחורות המיועדות לצפון או דרום הארץ.
 
אחד האמצעים לקידום התחרות הוא הובלה ברכבת, שמספקת שירותי הובלה זולים יחסית למשאיות. התשתיות המסילתיות באשדוד ובחיפה מאפשרות הובלת מטענים בין הנמלים וכך גוברת התחרות, היעילות וכמובן אטרקטיביות נמלי ישראל בעיני חברות הספנות.
 
מעבר לפגיעה בתחרות ובשירות לציבור לקוחות הנמלים, מדובר במצב לא מאוזן, בו שירות בבעלות ממשלתית אינו זמין באופן דומה לשני גופים מתחרים, ולמעשה גורם לפגיעה בחברת נמל אשדוד ובאפשרותה להתחרות באופן הוגן ושוויוני עם חברת נמל חיפה. כמו כן, גורם המצב לחוסר יעילות ושימוש בזבזני בתשתיות הרכבת, המתבטא ברכבות אשר יוצאות מלאות מנמל חיפה לנמל אשדוד וסובלות מתת תפוסה בדרך חזרה.
 
שוקי סגיס, מנכ"ל חברת נמל אשדוד אמר כי "ההתנהלות הנוכחית חורגת מעקרונות ממלכתיים, שקבע משרד התחבורה. העדר היכולת להישען על תשתית ההובלה המסילתית בין נמל אשדוד לנמל חיפה יוצרת עומס בלתי הגיוני על התשתית התחבורתית העמוסה ממילא, מגבירה את היקף תנועת המטענים הכבדים ומשאיות התובלה בכבישי ישראל, מגבירה בלאי של תשתית הכבישים ופוגעת בעקרונות הבסיסיים של חסכון כלכלי ותפעולי. הסרת המגבלות על פריקת מכולות בתחום נמל חיפה תשיג תחרות ויעלות רבה יותר ותביא לשיפור ניכר בשירות ללקוחות הנמלים".
 
מחברת נמל חיפה נמסר בתגובה כי "בהתאם לסיכום בין חברת נמל חיפה, לשכת הספנות והתאחדות התעשיינים, הוחלט על מתן אפשרות להוריד בחיפה מכולות המגיעות מאשדוד כל עוד הנמל לא נסתם. מכיוון שאין מדובר בפעילות דרך הים – זהו לא תפקידו של נמל חיפה להיות מחסן ערובה. כרגע אנו מקבלים את המכולות מכיוון שיש מעט מקום פנוי – אך קבלת המכולות מוכתבת על פי זמינות המקום הפנוי. בנוסף לכך, יש לציין כי ישנם גם אמצעי תחבורה אחרים להעברת מכולות אשדוד". 
 
ממשרד התחבורה טרם נמסרה תגובה לידיעה.