נמל אשדוד יתמוך בהקמת נמל יבשתי במעבר ארז

שיתוף פעולה כלכלי ראשון עם רצועת עזה לאחר ההינתקות; מנהל המכס הפלשתיני נפגש עם יו"ר נמל אשדוד במטרה לסכם על הרחבת יבוא סחורות ומטענים לרצועת עזה; איריס שטרק: שיקום רצועת עזה בשנים הקרובות יחייב הגדלה משמעותית בהיקף השינוע הימי של סחורות דרך נמל אשדוד. היק


00:00 ,21.09.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

שיתוף פעולה כלכלי ראשון עם רצועת עזה לאחר ההינתקות; מנהל המכס הפלשתיני נפגש עם יו"ר נמל אשדוד במטרה לסכם על הרחבת יבוא סחורות ומטענים לרצועת עזה; איריס שטרק: שיקום רצועת עזה בשנים הקרובות יחייב הגדלה משמעותית בהיקף השינוע הימי של סחורות דרך נמל אשדוד. היקף הפעילות צפוי לגדול במאות אחוזים, ומחייב היערכות של שני הצדדים
 
יו"ר חברת נמל אשדוד, איריס שטרק, תתמוך בהקמת נמל יבשתי במעבר ארז, שישמש כעורף הנמל הימי באשדוד ויאפשר להדק את היבוא והיצוא של סחורות לרצועת עזה וממנה, במסגרת המאמץ הבינלאומי לשיקום רצועת עזה. הגב' שטרק חשפה את היוזמה בכנס, שנערך היום, במשרדי גובה המכס של נמל אשדוד בהשתתפות מאיר שטרית, שר התחבורה, מוחמד חאדר, יוזם איגוד המשתמשים בהובלה ימית ברשות הפלשתינית, חטאם יוסוף, מנהל המכס הפלשתיני ושוקי סגיס, מנכ"ל חברת נמל אשדוד.
 
במפגש היום בנמל אשדוד השתתפו כ- 50 אנשי עסקים בכירים מעזה, רמאללה, בית לחם וחברון ביניהם יבואנים, יצואנים, אנשי מסחר ותעשיינים. מחר, יום ה', צפוי להתקיים ברצועת עזה טקס בהשתתפות נציגי האיחוד האירופאי והאו"ם בו יוכרז על הקמת איגוד המשתמשים הפלשתיני.
 
שר התחבורה מאיר שטרית אמר באירוע כי הוא מברך על יוזמת נמל אשדוד לשתף פעולה ככל הניתן עם איגוד המשתמשים הפלשתיני החדש. שיתוף פעולה זה יקדם את כלכלת הרשות הפלשתינית תוך שימוש בשירותיו של נמל מתקדם כנמל אשדוד, אשר ייהנה גם הוא מפירותיו של הסחר המתפתח.
 
השר שטרית הוסיף כי באותו היום ממש הוא צפוי לחתום על הסכם חסר תקדים עם שר התחבורה הפלשתיני, אשר יביא להקמתו של משרד משותף לשני הצדדים אשר יפעל לקידום פרויקטי תשתית משותפים ואשר ימומן ע"י האיחוד האירופאי.
 
לדברי שטרק, הכנס שנערך היום נועד לבחון את העמקת שיתוף הפעולה, תוך שיפור השירות בטיפול בסחורות המגיעות לרצועה באמצעות נמל אשדוד. "אנו שואבים עידוד מהרצון של גורמים עסקיים ברשות הפלשתינית לרכוש ידע בתחום ההובלה הימית כדי שיוכלו להעמיק בעתיד הקרוב את פעילות הסחר של יבוא ויצוא סחורות ומטענים מרצועת עזה ואליה".
 
לדברי יו"ר נמל אשדוד, הקמת נמל יבשתי, מתבססת על עבודת מטה שביצע מנכ"ל הנמל שוקי סגיס. מדובר בנמל שיתפקד כחלק אינטגראלי של נמל אשדוד ויהווה נקודה מרכזית בה ניתן לבצע את כל הפעולות הדרושות- למעט פעולות פריקה וטעינת אוניות- החל משחרור מהמכס, הפצה, בנית מרכז לוגיסטי, מערך מכסי ועוד.
 
בהתייחסה ליבוא סחורות דרך נמל אשדוד לרצועת עזה, ציינה שטרק כי היקף היבוא הסתכם בשנה שעברה בכ- 50 מיליון ₪ בלבד, שהם כ- 5% מפעילות הנמל. לדברי שטרק, שיקום רצועת עזה יחייב הגדלה משמעותית בשינוע סחורות וחומרי תשתית באמצעות הים והידוק שיתוף הפעולה בין גורמים ברצועת עזה ובין הנהלת הנמל.
 
עוד הוסיפה שטרק, "גם אם יוקם בעתיד נמל עזה החדש הוא יהיה ככל הנראה נמל שיוכל לטפל באניות קטנות ובינוניות ושיתוף הפעולה עם חברת נמל אשדוד ישמר גם בעתיד. בכל מקרה, אמרה שטרק, הקמת הנמל בעזה תארך לפחות 5 שנים ובתקופה זו יש להיערך להגברת הפעילות של גורמים פלשתינאים עם חברת נמל אשדוד".
 
מוחמד חאדר, יוזם איגוד המשתמשים בהובלה ימית ברצועת עזה, אמר באירוע כי לאו"ם באמצעות ה- UNCTAD (בשמו המלא: United Nations Conference Trade and Development) יש ניסיון רב ברחבי העולם בהקמת איגודי משתמשים בהובלה ימית ושילובם בקהילה העסקית הבינלאומית. לדבריו, הקמת האיגוד נעשית בסיוע לשכת המסחר הפלשתינית 'פלטרייד'. מטרת האיגוד לסייע ליבואנים ויצואנים פלשתינים להרחיב את פעילותם באמצעות הובלה ימית לשווקים העיקריים. האיגוד ישמש בעיקר כמקור מרכזי למידע עבור הסקטור העסקי הפרטי הפלשתיני. אני רואה חשיבות רבה, אמר חאדר, בהידוק הקשר בין האיגוד וחבריו ובין גורמים עסקיים ישראלים ובראשם נמל אשדוד שישמש בשנים הקרובות כשער כלכלי עיקרי בתנועת מטענים מרצועת עזה ואליה.