נחום גנצרסקי, נשיא לשכת הספנות הישראלית: יום שביתת נמלים עולה למשק 8 מיליון ₪

גנצרסקי קורא לעובדים ולממשלה – "התעלמו מהאגו והגיעו להסכמה, ללא שביתות"; טוען: "משרדי הממשלה בהכרזותיהם הבלתי אחראיות ועובדי הנמל באיומיהם, מביאים לידי כך שגם בעלי אניות "ציוניים" ימנעו מלהגיע לישראל".


00:00 ,08.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
קורא לעובדים ולממשלה – "התעלמו מהאגו והגיעו להסכמה, ללא שביתות"

נחום גנצרסקי, נשיא לשכת הספנות הישראלית, התייחס לאיומי השביתה בנמלים ואמר כי בימים אלו, כאשר בעלי אניות זרות אינם ששים להעביר אניותיהן לנמלי ישראל, בגלל החרם הערבי הישיר על חברות העוסקות בישראל והמחירים הגבוהים ביותר נמשכים לאורך זמן - בעלי אניות נמנעים מלהגיע לנמלי ישראל. "משרדי הממשלה בהכרזותיהם הבלתי אחראיות ועובדי הנמל באיומיהם, מביאים לידי כך שגם בעלי אניות "ציוניים" ימנעו מלהגיע לישראל".

לדברי גנצרסקי, כל חודש פוקדות את נמלי ישראל כ- 450 אניות. מחיר אלטרנטיבי ממוצע של כל אניה הוא כ- 18,000$ ליום. "באם במשך חודש, יחכו כל האניות יום אחד עקב השביתה יאלץ המשק לשלם כ- 8 מיליון$ עבור יום פיגורים בודד", הוסיף.

על כן, פנתה לשכת הספנות אל הצדדים בהציעה שני פתרונות לבעיות הפוקדות את הנמלים. פתרון ראשון הוא בשינוי תקנות הנמלים והעברת הסמכויות בניהול הנמלים, מידית למנהלי הנמל. בלשכת הספנות טוענים כי שינוי התקנות למתן סמכויות למנהלי הנמלים הוא בידי הממשלה, וכי אין שום סיבה שוועדות הכנסת למיניהן יאשרו נהלים, הסכמים ותמחורים של כל נמל ונמל. "גם במבנה הנוכחי של הרשות והנמלים, ניתן לקיים תחרות בונה בין הנמלים על ידי צעד אחד קטן ופשוט ללא סבוכים:
תנו למנהלי הנמלים לעבוד כמו כל מנהל נמל אחר בעולם. רק לאחר תקופה, בה ינוהלו הנמלים על ידי המנהלים שלהם ולא על ידי הרשות ו/או וועדות הכנסת, ניתן יהיה לשנות את המבנה, למבנה מודרני יותר. רשות הנמלים יכולה להישאר גוף מפקח מטעם המדינה", אמר גנצרסקי.

פתרון שני המוצע על ידי לשכת הספנות מתייחס לנושא פעולות גישור. לשיטתם, במקום להעסיק את בית הדין לעבודה, אשר ייתן בכל התכנסות שלו, ארכה שבועית למו"מ, יש להעביר את הטיפול למגשרים מקצועיים, אשר ישכילו לקרב את עמדות הצדדים. "לשכת הספנות מוכנה לתרום מידע ומניסיון חבריה (אלפי שנות ניסיון בספנות ובנמלים) בכל צורה שהיא, ולו רק על מנת למנוע את הרס הספנות במדינת ישראל", אמר נשיא הלשכה.

גנצרסקי קורא הן לממשלה והן לעובדים "למען בטחון תעסוקתי, שלכם ושל העובדים האחרים במשק, התרסנו, רדו מהעץ, התעלמו מהאגו והגיעו להסכמה, ללא שביתות".