נחום גנצרסקי נשיא לשכת הספנות הישראלית: "המצב בנמלים גרוע שבגרועים"

בישיבת ועד לשכת הספנות מיום ג' השבוע, התקיים דיון על המצב בנמלים. דובר על הנושא בישיבה שבמבחן התוצאה אין שום התקדמות מאז הקריאה הראשונה בחוק הספנות ב-2003. מבחן התוצאה גרוע שבגרועים.


00:00 ,14.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בישיבת ועד לשכת הספנות מיום ג' השבוע, התקיים דיון על המצב בנמלים. דובר על הנושא בישיבה שבמבחן התוצאה אין שום התקדמות מאז הקריאה הראשונה בחוק הספנות ב-2003. מבחן התוצאה גרוע שבגרועים.

לא יתכן שאוניות שעלותן לבעל האוניה היא 30,000-50,000 דולר ליום, תישארנה בישראל שבוע ימים, נאמר בישיבה. העלות הישירה אומנם מוטלת האזרח, כאשר בעלי האוניות מעבירים את ההוצאה ליבואנים וליצואנים במדינה, אך קיימים גם הנזקים העקיפים אשר מונעים מהאוניה להפליג בקו הקבוע שלה, ובכך היא מפסידה.

הנזקים, לפי סקר של התאחדות התעשיינים, מגיע ל-5 מיליארד שקל לשנה, אשר מועברים לאזרח בישראל כאשר כל משפחה מממנת כ-5,000 ₪ בשנה. לדברי גנצרסקי, זו שערוריה שאין כמוה.

בישיבת הלשכה הועלו מספר דרכי פעולה מתוכננות. לדברי נשיא הלשכה "אין ספק שנצטרך לפעול, או באמצעות בקשה לוועדת חקירה בנושא זה, או בהצעות להעלות את דמי ההובלה".
"ההקצבה של 210 הימים יגמרו בפברואר 2005, ללא התקדמות ממשית בדיונים המתקיימים בעצלתיים בין האוצר וההסתדרות, ואז עלולה להתפתח שביתה נוספת, חריפה יותר, שבה לא נוכל לעמוד", מוסיף נשיא הלשכה.


"בפברואר 2005, יכנס החוק לרפורמה בנמלים לתוקף, ממש לפני חג הפסח. אז לא תהיה רשות נמלים, ולא תהיינה הנהלות נמלים, כי עדיין לא החלו בהקמתם". בקיצור, לדברי גנצרסקי, לא יהיה "בעל בית", ולכן על האוצר לתת מיד את הדעת כיצד למנוע מצב כזה.

"לא אתפלא אם יפסיקו לפקוד את ישראל קווי ספנות, ואז בסופו של תהליך יחסרו בארץ מצרכים בסופרמקטים ובחנויות כי לא תהיה חברת ספנות שתספק זאת. ואם כן יהיו מצרכים, העלות להבאתם ארצה תהיה גבוהה ביותר, ואפילו אנשי העשירון העליון יתקשו או לא יוכלו לרכשם".