"מקימים ועדה ומחכים להחלטות ממשלה"

הודעת האוצר על הכוונה להנפיק פוליסות לביטוח הובלה ימית, אמורה היתה לבשר טובות. רק שלצורך כך, נדרשת הקמת ועדה ואח"כ תידרש קבלת אישור הממשלה. באיגוד המשתמשים טוענים למחדל. האוצר בתגובה: הממשלה פועלת להפחתת התעריפים


00:00 ,24.07.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

הודעת האוצר על הכוונה להנפיק פוליסות לביטוח הובלה ימית, אמורה היתה לשמח רבים מציבור היבואנים והיצואנים. רק שלצורך כך, נדרשת הקמת ועדה ואח"כ תידרש קבלת אישור הממשלה. באיגוד המשתמשים טוענים למחדל. משרד האוצר: הממשלה פועלת להפחתת התעריפים
 
בסוף השבוע הודיע משרד האוצר שלאור העלאה משמעותית של תעריפי ביטוח סיכוני המלחמה הנגבה מאוניות המגיעות לחופי מדינת ישראל, הוחלט שממשלת ישראל, באמצעות חברת "ענבל" ורשות המיסים, תנפיק פוליסות לביטוח הובלה ימית.
 
בהודעת האוצר צויין שבכדי להשלים את המהלך הוקמה ועדה אשר תקבע כי האוניות הינן "נכס בר-ביטוח" וכן תקבע את גובה הפרמיה שתשולם על ידי בעלי האוניות. לצורך זה אישרה הממשלה את מינויים של ד"ר יוסי בכר מנכ"ל משרד האוצר, ג'קי מצא, מנהל רשות המיסים ויצחק קליין, מנכ"ל חברת ענבל כחברי הועדה.
 
באיגוד המשתמשים בהובלה ימית קיבלו את הודעת האוצר בזעם רב. "יש כאן מחדל של המנגנון הממשלתי שמצד אחד לא טיפל בבעיה מראש, לפני שנוצרה ומצד שני, כשהוא מטפל, הוא מטפל בצורה שטחית ולא נכונה", אמר מיקי פנקס, מנהל הלוגיסטיקה והיצוא במפעלי נייר חדרה וחבר הנהלה באיגוד המשתמשים בהובלה ימית.
 
"במקום להנפיק באופן מיידי פוליסת ביטוח שתכסה נזקי מלחמה לגוף האניה, לציוד על האניה, לצוות האניה ולצד ג' (אותם תחומים שלא מכוסים בפרמיית הביטח של המטענים) ולשלם את הפרמייה, מקימים, כנהוג במחוזותנו, ועדה שתמליץ, כאשר תסיים את הטיפול, על גובה הפרמייה שידרשו חברות הספנות לשלם".
 
לדברי מיקי פנקס, אף גוף ממשלתי לא מעביר הנחיות ברורות כמה יש לשלם, אם בכלל, עבור הובלה של מכולות, חלקי מכולות, מטען כללי, רכבים וכד'. "משאירים את הנושא פרוץ לשרירות ליבם וההחלטות החד צדדיות של חברות הספנות, שמשתמשות בנסיבות המצערות כהזדמנות להשלים הכנסותיהן בלי שום תיאום עם אף גוף".
 
לדבריו, אכן, חברות הביטוח העלו את הפוליסה לביטוח אניות בגלל טביעתה של האניה המצרית לפני ימים אחדים ליד חופי ביירות, לאחר שנפגעה מטיל שירה ארגון החיזבאללה, אך עדיין הפקרת השטח, כפי שנעשה היום על ידי המנגנון הממשלתי, היא בלתי נסבלת.
 
"מדינת ישראל במלחמה והגיע הזמן שהמנגנון הממשלתי הכלכלי יפנים את העובדה ויתנהג בהתאם".
 
 
האוצר בתגובה: הממשלה פועלת להפחתת התעריפים
 
ממשרד האוצר נמסר בתגובה שהקמת הוועדה היא הכלי הביצועי שנקבע בתקנות החוק כדי לממש את הפעולה, ועל כן נדרשה הממשלה למנות ועדה אשר תקבע כי האוניות הינן "נכס בר-ביטוח" בהתאם לתקנה 1 לתקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים בשל נזק) (נכס חוץ ישראלי), התשמ"ב – 1982 וכן תקבע את גובה הפרמיה שתשולם על ידי בעלי האוניות בהתאם לתקנה 4(2) לתקנות. לצורך זה, ציינו באוצר, אישרה הממשלה את מינויים של ד"ר יוסי בכר מנכ"ל משרד האוצר, ג'קי מצא, מנהל רשות המיסים ויצחק קליין, מנכ"ל חברת ענבל כחברי הועדה.
 
"הוועדה בהחלטתה קובעת את הפרמטרים לפיהם מפעילים את החוק שמשמעות יישומו היא מתן כיסוי ביטוחי בפוליסה ימית לפי הסטנדרטים של לויידס. החלטות הוועדה יתנו לציבור המשתמשים מידע מפורט בדבר גובה התשלום, היקף כיסוי הפוליסה ואנשי הקשר והיא תתבצע במהירות".
 
"חשוב להדגיש", ציינו בדוברות האוצר, "כי הסדר זה של הממשלה הוא ייחודי בעולם שכן, אין ממשלות אחרות אשר מסדירות נושא כזה בחוק ומפעילות את ההסדר במהירות שכזו".
 
"להזכירך, בשנת 2001, עקב אירועי ה-11 בספטמבר (נפילת התאומים) ומלחמת עיראק בהמשך, עלו התעריפים  באותו סדר גודל והממשלה פעלה להפחתת הסכומים בדרך של הנפקת הפוליסה ובמפגשים ופעולות מול לויידס שהביאו בסופו של דבר להפחתת התעריפים לאחר תקופה של שבועות רבים. בימים אלו, בשונה מן העבר, הממשלה מפעילה  את הביטוח באופן מיידי ופועלת להפחתת התעריפים כך שהתלונה המובאת בפנייתך כלל אינה מובנת".