מספנות ישראל תייצר 4 אוניות מטען בשווי כ-50 מיליון דולר

מדובר בארבע אוניות צובר בעלות קיבולת של כ-4,500 טונות. בחברה צופים כי היא צפויה לחתום על הסכמים נוספים לבניית אוניות בקרוב


00:00 ,12.12.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

מדובר בארבע אוניות צובר בעלות קיבולת של כ-4,500 טונות. בחברה צופים כי היא צפויה לחתום על הסכמים נוספים לבניית אוניות בקרוב
 
חברת מספנות ישראל, שהתמחתה עד כה בעיקר בייצור ובייצוא כלי שייט צבאיים, תחל לייצא גם אוניות משא. בשבוע שעבר חתמה החברה על הסכם לייצור 4 אוניות מטען כללי עבור שני לקוחות אירופאים. הלקוח הראשון הזמין שתי אוניות לצורך הובלת מלט. הלקוח השני הינו חברת ספנות שבבעלותה יותר מ-50 אוניות בסדר גודל דומה (עסקה זו עדיין מחייבת את אישור הבנק של חברת הספנות). היקפן הכולל של שתי העסקאות עומד על כ-50 מיליון דולר.
 
מחברת מספנות ישראל נמסר כי מדובר במהלך אסטרטגי וכניסה לתחומי ייצור בהם לא פעלה עד כה. במספנות מעריכים כי עקב הביקוש העולמי הגואה לאוניות משא, החברה צפויה לחתום על הסכמים נוספים.
 
ארבע האוניות שהוזמנו הינן אוניות צובר המשמשות להעברת סחורה בתפזורת או בשקים, וכן עבור העברת סחורות גדולות וארוכות כגון מוטות ברזל. אורכן של האוניות הוא כ-90 מטר והן מסוגלות לשאת משא במשקל של עד 4,500 טונות. מערכות ההנעה של האוניות הן מתוצרת MAN הנחשבת לאחת מיצרניות המנועים המובילות. יתרונן הגדול של האוניות היא באפשרות שלהן לשאת גם מכולות וכן להכניס להן סיפון ביניים שמאפשר הובלת מספר סוגי סחורות במקביל. בנוסף, האוניות חוזקו בצורה מיוחדת המאפשרת להוביל סחורות גדולות וכבדות מאוד.
 
לדברי אבי שחף, מנכ"ל מספנות ישראל, הכניסה לתחום ייצור וייצוא אוניות משא הינו מהלך אסטרטגי של החברה, וביחד עם קבלת הרישיון להפעלת נמל פרטי בישראל, מדובר בצעד משמעותי נוסף לפיתוחן של מספנות ישראל. לדבריו, ההחלטה שהתקבלה בחברה היא להיכנס לתחרות מול מספנות אירופאיות מבחינת איכות הייצור ורמת המחירים, ולא להתחרות ביצרנים הסיניים. "מספנות ישראל נחשבת לאחת מהיצרניות המובילות בתחום כלי השיט הצבאיים וליצרנית כלי שיט בסטנדרטים גבוהים  תוך שימוש בציוד וחומרים איכותיים, בבקרת איכות מתקדמת ויכולת ייצור כלי שייט מתקדמים. הסטנדרטים הללו והמוניטין שיש לחברה, יסייעו לה בכניסתה לתחום הפעילות החדש". אמר שחף.
 
בבניית האוניות יועסקו כ-300 עובדים והאונייה הראשונה תסופק ללקוח הראשון בדצמבר 2008. שאר האוניות יסופקו בהפרשים של כחמישה חודשים.
 
חברת מספנות ישראל פעלה באופן מסורתי בעיקר בשוק המקומי ובייצור כלי שיט עבור משרד הביטחון, וכן בייצור גוררות. אוניית המשא האחרונה יוצרה במספנות בשנת 1975 עבור חברת צים שהיתה אז אף היא בבעלות ממשלתית. עם הפרטת חברת מספנות ישראל בשנת 1995 החליטו הבעלים החדשים: סמי קצב, שלומי פוגל ושלמה שמלצר, להרחיב את היקפי הפעילות תוך התמקדות בייצור כלי שיט ומכירתם בחו"ל. מהחברה נמסר כי המוניטין שלה בתחום ייצור כלי שיט צבאיים סייע לבעלים להרחיב את היקפי הייצוא בתחום. מהחברה נמסר עוד כי בשל הביקושים העולמיים הגדולים לאוניות משא, החליטו בחברה להיכנס גם לתחום הייצור והייצוא האזרחי.