מספנות ישראל: התקבל רשיון קבע להפעלת נמל לכל סוגי הסחורות

שרי האוצר והתחבורה חתמו אמש על רישיון הקבע המאפשר למספנות ישראל להפעיל את הנמל הפרטי הראשון בארץ לכל סוגי הסחורות. שלומי פוגל, מבעלי מספנות ישראל: "בתוך שנתיים יעברו בנמל סחורות בהיקף של 2.5 מליון טון בשנה"


00:00 ,12.03.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

שרי האוצר והתחבורה חתמו אמש על רישיון הקבע המאפשר למספנות ישראל להפעיל את הנמל הפרטי הראשון בארץ לכל סוגי הסחורות. שלומי פוגל, מבעלי מספנות ישראל: "בתוך שנתיים יעברו בנמל סחורות בהיקף של 2.5 מליון טון בשנה"
 
לאחר  13 שנים של דיונים, שרי האוצר והתחבורה חתמו אמש על רשיון הקבע המאפשר למספנות ישראל להפעיל במספנות שבחיפה את הנמל הפרטי הראשון בישראל. על פי כתב ההרשאה עליו חתמו השרים בר-און ומופז, מספנות ישראל יוכלו להעביר בנמל החדש סחורות בהיקף של  עד 5% מכלל הסחורות העוברות בנמלי הים בישראל. הרשיון החדש מתיר למספנות לפרוק את כל סוגי הסחורות, ללא הגבלה, זאת לאחר מספר חודשים בהם הותר לנמל המספנות לפרוק במקום אוניות סוכר בלבד.
במספנות ישראל הביעו שביעות רצון מסיום ההליך שהחל בשנת 1995 ואמרו כי בכוונת המספנות להשקיע משאבים רבים על מנת להפוך את הנמל לנמל הימי המתקדם בישראל.
 
מספנות ישראל העוסקת בתכנון וייצור אוניות וכלי שיט שונים הוקמה כחברה ממשלתית בשנת 1959. ב-1995 הופרטו המספנות שסבלו מהפסדים של כ-200 מיליון דולר ועברו לבעלותם של סמי קצב, שלמה שמלצר ושלומי פוגל. למרות הבטחת הממשלה ולפיה הרוכשים יוכלו לפתוח במקום נמל מסחרי, רשות הנמלים עיכבה את מתן ההיתר מסיבות שונות. ההתדיינות בין הרוכשים ובין הרשות נמשכה למעלה מ-13 שנה ולוותה בלא מעט מאבקים ועתירות לבג"צ. במסגרת הרפורמה שנחתמה בפברואר 2005, וכללה את הפיכתם של נמל אשדוד ונמל חיפה לחברות עצמאיות,חתמו עובדי הנמלים, בהסכמת ההסתדרות, על הסכם המתיר למספנות להפוך לנמל. למרות זאת, רק לקראת סוף 2007 קיבלו המספנות אישור להפעיל את הנמל כנמל סוכר ובמהלך החודשים האחרונים פרקו בנמל מספר אוניות סוכר שהגיעו מברזיל.
 
במספנות ישראל מתכוונים ליישם במהירות את הרשיון והנהלת החברה כבר הגיע להסכם עם מספר צרכנים המעונינים לייבא, באמצעות נמל מספנות ישראל, גרעינים וסחורות נוספות. אוניית הגרעינים הראשונה מתוכננת להיכנס לנמל כבר בחודש אפריל הקרוב.
 
לדברי שלומי פוגל, מבעלי מספנות ישראל, בכוונת הנהלת החברה להפוך את הנמל לנמל הסחורות ברמת השירות הגבוהה ביותר בישראל ולאפשר גם ליצואנים ישראלים לייצא סחורות באמצעותו. "בימים אלו אנו נמצאים במו"מ מתקדם עם אחת החברות המובילות בעולם בתחום תכנון ואופטימיזציה של נמלי ים בכדי שזו תתכנן את הנמל החדש, כך שיתאים למגוון סוגי הסחורות". לדברי פוגל, התוכנית היא שבתוך כשנתיים יעברו בנמל סחורות בהיקף של כ-2.5 מליון טון בשנה.