מנכ"ל צים: אנו מעבירים את מרכז השטעון מחיפה בלב כבד

החלטתה של צים שבשנה הקרובה ישמש נמל (ככל הנראה Taranto) אחר כנמל שטעון תפחית באופן לא מבוטל את כמות המכולות שיעברו דרך הנמל ; מנהל נמל חיפה: הנמל החלופי הוא אמנם נמל איטלקי אך לא מדובר בחתונה קתולית


00:00 ,19.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
החלטתה של צים שבשנה הקרובה ישמש נמל (ככל הנראה Taranto) אחר כנמל שטעון תפחית באופן לא מבוטל את כמות המכולות שיעברו דרך הנמל ; מנהל נמל חיפה: הנמל החלופי הוא אמנם נמל איטלקי אך לא מדובר בחתונה קתולית

נמל חיפה הצטרף ב- 2003 למועדון האקסקלוסיבי של "המליונרים" – נמלים המובילים למעלה ממליון TEU בשנה, הרבה בזכות החלטת צים להשתמש בנמל חיפה כנמל שטעון המשרת יעדים באזור. ב- 2003 עברו בנמל חיפה בסה"כ 1,013,794 TEU של מכולות מלאות וריקות, כשמתוכן למעלה מ- 170 אלף מכולות היו מכולות שטעון וכל היתר בשירות היבוא ויצוא של ישראל.

החלטתה של צים להעביר את מרכז השטעון שלה מחיפה לאיטליה, לנמל טרנטו (Taranto) באיטליה, לשנה הקרובה נועדה לאפשר פעילות עסקית שוטפת, בסחר הבינלאומי, שלא תפגע מהשביתות התכופות בנמלים.

ד"ר יורם זבה, מנכ"ל צים, אמר אתמול במסיבת העתונאים, שהמצב כיום בנמלים הכניס אותם לדילמה קשה. נמל חיפה משמש אותם לשתי מטרות: יבוא ויצוא ישראלי וכנמל HUB לנמלים סמוכים. לדבריו, השביתה האחרונה גרמה לעיכובים כבדים, במסגרת פעילות הסחר הבינלאומית של צים, שאינה קשורה לישראל, מה שחייב מציאת HUB אלטרנטיבי.

"זה ללא ספק יוריד מה- Volume שיש לנמלי ישראל , אבל אין שום דרך בעולם, עם כל הרצון הטוב, להסביר לקליינט המייצא סחורה מאיסטנבול לניו יורק למה הסחורה צריכה לעבור דוקא בישראל ולהיתקע פה- היא יכולה לעבור דרך ברצלונה, פיראוס, או כל מקום אחר".

"שיהיה ברור, אנו לא עושים את ההחלטה הזו בלב קל. ואנו במפורש, ברגע שיהיה כאן שקט והסכם, בהחלט מעדיפים לעבוד בחיפה", הוסיף ד"ר זבה וציין כי אפשר להסביר את העיכובים בהובלה בשל המצב בנמלים ליבואנים ויצואנים ישראלים, אבל להסביר את זה ליבואנים ויצואנים בחו"ל זה משימה כמעט בלתי אפשרית.


מנהל נמל חיפה: הנמל החלופי הוא אמנם איטלקי אך לא מדובר בחתונה קתולית

אתמול, ביומן כלכלה – צבע הכסף, ברשת ב', התראיין מנהל נמל חיפה ואמר שאמנם הנמל החלופי (טרנטו) הוא איטלקי אבל עדיין לא מדובר ב"חתונה קתולית". לדעתו, ברגע שהעובדים וההנהלה בנמל יאותתו לצים שהם יציבים בנושא יחסי עבודה, הרי שהוא משוכנע שצים תזדרז ותשוב להפעיל את נמל חיפה כנמל שטעון.

מנדי זלצמן ציין באותו הראיון שלא מדובר ביום שמח עבורו אך הוא "התנחם" בכך שמתחרותיה של צים בוודאי קיבלו את החלטת צים באנחת רווחה. זאת מכיון שלדבריו, הורדת היקפי הפעילות של צים בחיפה יגרמו להגדלת התפוקות בעבור הטיפול במטענים של החברות המתחרות ואז שוב יגדל הביקוש לטעון ולפרוק ברציפי נמל חיפה.

לפיכך, הוא אינו חוזה ירידה בהיקף הפעילות שעולה על 5%.