מנהלי הנמלים משיבים אש: להסיר חסמים, לספק תשתיות

בכנס איגוד המשתמשים בהובלה ימית שהתקיים הבוקר בחרו מנהלי נמלי חיפה ואשדוד לתלות את האשמה על הצפיפות בנמלים על חסמים ועל היעדר תשתיות מספקות. עוזני: משרד התחבורה לדורותיו לא עושה דבר. חרמש: אנו יודעים לנהל – שלא יפריעו לנו. סגיס: להסיר חסמים בעיקר רגולטיבי


00:00 ,08.05.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

בכנס איגוד המשתמשים בהובלה ימית שהתקיים הבוקר בחרו מנהלי נמלי חיפה ואשדוד לתלות את האשמה על הצפיפות בנמלים על חסמים ועל היעדר תשתיות מספקות. עוזני: משרד התחבורה לדורותיו לא עושה דבר. חרמש: אנו יודעים לנהל – שלא יפריעו לנו. סגיס: להסיר חסמים בעיקר רגולטיביים
 
כנס איגוד המשתמשים בהובלה ימית נפתח הבוקר בדיון סוער. אם לשפוט מעיקרי הדברים, המצב הכאוטי בנמלים מכאיב לכולם וחצי הביקורת הופנו לכל עבר, אך את עיקר הביקורת ספגה הממשלה והמערכת הציבורית על חוסר יכולתה לחזות את המצב כיום ועל חוסר יכולתה לבוא ולמצוא פתרונות תשתית.
 
שוקי סגיס, מנכ"ל חברת נמל אשדוד, היה ראשון הדוברים מקרב נציגי הנמלים. הרפורמה לדעתו של סגיס לא נכשלה. לטענתו, יש בה הרבה לתקן אבל היא דבר חשוב. "נמל היובל, למשל, עמד שנה ללא פעילות בגלל בעיות שונות ומשונות. חברת הנמל הפעילה אותו אחרי חודשיים. יש עוד הרבה בעיות. מצד שני, עשינו כברת דרך ארוכה".
 
סגיס מנה מספר הישגים: ב-2005 גויסו 100 עובדים, הוגבר תהליך רכש והוצבו 2 מנופי גשר חדשים שהחלו לפעול השבוע.
 
סגיס בירך את החלטת משרד התחבורה לבחון את הנושא של הנמלים לעומקו. לדבריו, ישנם חסמים רבים, בעיקר רגולטיביים, המונעים את ההתפתחות הטבעית של הנמל. ביניהם הוא מנה את יחסי העבודה שנשענים על הסכמים מלפני עשרות שנים, ציוד שבחלקו הלא מבוטל ישן מאוד והקושי בחיזוי הגידול בתנועת המטענים.
 
סגיס ציין שלמרות הכל, הנמל מצוי בתהליך רכש (100 מיליון שקל ב-2007), וזאת למרות תקציב גרעוני שאושר שבו תוקצבו 50 מיליון שקל בשנת 2007 לטובת שיפור השירות הטווח הקצר. בהקשר זה ציין סגיס כי ביום ראשון הקרוב (13 מאי) מתחיל מחזור ראשון של גיוס 34 עובדים. לדבריו, עד סוף השנה יגויסו בסה"כ 100 עובדים.
 
סגיס יצא בקריאה תקיפה: "המסופים צריכים לעבוד 24 שעות ביממה. אי אפשר לתקוף בכל הזדמנות רק את הנמל. הנמלים אינם מחסנים. צוואר הבקבוק הוא האחסנה והיא לא צריכה להיות בנמלים. תפקיד הנמל לטעון ולפרוק סחורה וזהו".
 
עוזני: משרד התחבורה לדורותיו לא עושה דבר
 
עמוס עוזני, מנכ"ל חברת נמל חיפה, פתח דבריו בציינו שנמל חיפה עובד בשמונה השנים האחרונות עם אותם התשתיות בדיוק, למרות גידול של 6%-10% בתנועת המכולות בשנים אלה. לטענתו, נמל חיפה הוא מהבודדים בעולם העובד ב-100% תפוסה. "אפשר לצעוק ולכעוס, אבל בסופו של דבר אין לנו תשתיות". הוא תקף את תרבות ה"ספין" שלפיה לטענתו צועקים הרבה ועושים מעט.
 
"משרד התחבורה לדורותיו, כולל הנוכחי, לא עושה כלום בדבר", האשים עוזני והוסיף, "יש פער עצום בין יכולת הניהול של נמל חיפה לבין יכולת הניהול הכוללת (משרד התחבורה, חנ"י, רשות החברות הממשלתיות). אנו אופרטור שלא מסוגל למכור/לקנות/לחכור קרקעות. קל להגיד 'הנמלים', אבל אנו לא יחידה אחת. אם לא תהיה מערכת מובנית שתדווח לכל המערכת על בסיס רבעוני, אז שום דבר לא יתקדם".
 
לטענת עוזני, שם המשחק זה הכרמל והיובל - שניהם יחדיו יאפשרו טיפול ב-2 מיליון TEU. "זה מספיק לישראל ל-10 שנים קדימה. צריך לפתח את השלבים הבאים ולמסור אותם לסקטור הפרטי. הוא יעשה את זה אם הוא יבין שאפשר להרוויח מזה".
 
עוזני התייחס לנושא חברת צים ומכולות השטעון. הוא ציין שהסיכום עם חברת צים מאפשר הכנסת 2,500 מכולות שטעון בזמן נתון. לדבריו שורה של גורמים, לרבות השביתה בנמל פיראוס, הובילה את צים להגביר את מכולות השטעון שעברו בחיפה עד לכדי 4,000 מכולות. לאחר שיחות שקיים עם צים, כמות מכולות השטעון פחתה ל-2,500 ונקבע שמעתה והלאה, מעל ל- 2,500 מכולות יידרש אישורו של מנהל הנמל.
 
מנכ"ל חברת נמל חיפה ציין שבטווח הקצר הם מתבצעים מספר מהלכים: הנמל מגייס 50 עובדים נוספים (עד סוף החודש), מגביהים את המנופים - מה שייתן 25% תוספת נפח לאחסון בגובה ארבע מכולות (מתחילת 2008) והם במו"מ עם העובדים להארכת שעות העבודה. "אנו עובדים ב-100% ואנו יכולים לעשות דברים טקטיים אבל זה לא אסטרטגיה".
 
חרמש: אנו יודעים לנהל – שלא יפריעו לנו
 
דוד חרמש, יו"ר חברת נמל חיפה, אמר דברים בוטים במיוחד שהופנו לרשויות הממשלתיות. הוא רמז לאוזלת היד הממשלתית בטיפול בתשתיות שאליהם משווע הנמל כל כך. הוא קרא נחרצות לנציגי משרדי הממשלה לקבל, עד סוף השבוע, את החתימות הדרושות להפקעת הקרקעות של חברת החשמל ומקורות הסמוכים לשטחי התפעול של הנמל. הוא גם קרא לנציגי הממשלה לפעול לקבלת היתר לקישור קישון מזרח ומערב. לטענתו, יש שם שטחי אחסון אך קשה לנצלם – הקישור כיום נעשה דרך כבישים חיצוניים.
 
"אנו יודעים לנהל. שלא יפריעו לנו. שיפסיקו להפריע. אם לא נצליח – שיחליפו אותנו. מי שמפריע – שהוא יתחלף".