מנהל נמל חיפה לשעבר תובע את חנ"י, חברת נמל חיפה ומדינת ישראל

מנדי זלצמן, אשר שימש כמנהל נמל חיפה לפני הרפורמה בנמלים, טוען כי על אחת משלושת הנתבעות לספק לו עבודה ההולמת את כישוריו וניסיונו. דורש מחנ"י תשלום משכורת פברואר בסך 51 אלף שקל


00:00 ,19.03.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

מנדי זלצמן, אשר שימש כמנהל נמל חיפה לפני הרפורמה בנמלים, טוען כי על אחת משלושת הנתבעות לספק לו עבודה ההולמת את כישוריו וניסיונו. דורש מחנ"י תשלום משכורת פברואר בסך 51 אלף שקל
 
מנדי זלצמן הגיש בתחילת חודש מרץ באמצעות עו"ד נעמי לנדאו תביעה בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה כנגד חברת נמלי ישראל, חברת נמל חיפה ומדינת ישראל. זלצמן מבקש כי מבית המשפט להורות לחנ"י או למי מן הנתבעים האחרים – ככל שימצא לנכון – לשלם לתובע באופן דחוף ולאלתר את שכרו של התובע למן חודש פברואר 2007 ועד בכלל. תובע בנוסף מבית המשפט כי אחד משלושת גופים אלה ישבצו אותו ב"תפקיד הולם ומתאים".
 
בכתב התביעה מגולל מנדי זלצמן את השתלשלות הפרשה אשר החלה בינואר 2006 כאשר חברת נמלי ישראל (חנ"י) הודיעה לזלצמן במכתב כי היא מפסיקה להעסיקו. חנ"י טוענת כי מעולם לא העסיקה את מר זלצמן וכי היתה רק "כלי" דרכו הועבר לו שכרו. גם חברת נמל חיפה טוענת כי מר זלצמן אינו עובד שלה ואינו מועסק על ידה וכך טוען גם משרד התחבורה בשם מדינת ישראל.
 
יש לציין כי החלטה קודמת של בית המשפט הסדירה תשלום שכר זמני עבור מר זלצמן – עד לשינוי מצב המינוי של זלצמן כמנהל הנמל (רגולטור).
 
במשך כל השנה האחרונה, טוען זלצמן בכתב התביעה, הוא היה נכון ומזומן לביצוע כל מטלה הקשורה בתפקידו כמנהל נמל חיפה (רגולטור), אולם הנתבעים כולם "לא אפשרו יציקת תוכן ממשי ואמיתי בתפקיד", ובנוסף להיותו תפקיד זמני הוא בפועל לא היה הולם את כישוריו.
 
זלצמן טוען כי במשך אותו זמן הוא המשיך לייצג את חנ"י בשני דירקטוריונים של אמריליס בע"מ, ושל המכון הישראלי לחקר הנדסה ימית (בשותפות של  הטכניון וחנ"י).
 
אלא שחנ"י הודיעה למר זלצמן בתחילת חודש פברואר 2007 על "סיום תשלומי שכר שהועברו באמצעות חברתנו". במכתב שהועבר לו מציין מר שלמה ברימן, מ"מ מנכ"ל חנ"י, כי "ביום 31 בינואר 2007 מסתיימת כהונתך כמנהל נמל, וזאת בהתאם להודעת שר התחבורה.עם סיום כהונתך כמנהל נמל בכוונת חנ"י להפסיק להעביר לך תשלומי שכר, העברה שבוצעה בהתאם להסדר הזמני שהוחל במהלך שנת 2005. הפסקת התשלומים בתוקף החל מ-1/2/2007".
 
זלצמן מבקש מבית המשפט לעבודה בחיפה כי יורה על תשלום שכר חודש פברואר 2007 לתובע. יחד עם תביעה זו מגיש התובע בקשה דחופה בעניין תשלום השכר כנגד הנתבעים - לתשלום השכר באופן זמני. כמו כן תבקש זלצמן מביה"ד להצהיר לעניין המשך תשלום שכרו של התובע גם בעתיד, ולהצהיר כי על הנתבעים או מי מהם מוטלת החובה לשבץ את התובע לתפקיד ההולם אותו ואת יכולתו, ותוך שמירת זכויותיו ושכר, ולהורות להם לעשות כן.
 
מחברת חנ"י נמסרה תגובתו של בא כוח החברה בעת הדיון בפני השופטת דלית גילה שהתקיים ב-5 במרץ ובו טען עו"ד מלישקביץ כי "לא ייתכן כי כתב תביעה בבית דין לעבודה מבלי שהתובע מצביע על מעביד נטען. היעדר מעביד נטען, טוען עו"ד מלישקביץ, משליכה במקביל גם על אפשרות לתת סעד על ידי בית הדין". בנוסף, טוען עו"ד למישקביץ, כי זלצמן אינו עובד חנ"י וכי המעביד שלו הינו חברת נמל חיפה ועל כן אין על ח"נ"י להעביר לו משכורת כלשהי". המעורבות של חנ"י, טוען עו"ד מלישקביץ, התבטאה בכך שהחברה השתמשה לשמש צינור זמני להעברת כספים לתובע". 
 
באת כוחה של חברת נמל חיפה, עו"ד סיגל פעיל, טענה בדיון בפני השופטת כי בין התובע לבין חברת נמל חיפה אין קיימים יחסי עבודה כבר מחודש אפריל 2005. עו"ד פעיל התייחסה בטיעוניה לחוק רשות הספנות והנמלים אשר שינה את המבנה הקיים והגדיר את עובדי הנמלים כ"עובד מדינה". החל מתאריך אפריל 2005, טוענת עו"ד פעיל, מר זלצמן הפך למעשה להיות עובד של חברת נמלי ישראל.
 
ממשרד עו"ד נעמי לנדאו המייצג את מנדי זלצמן נמסר כי "מר זלצמן הינו עובד הרשות מזה כמה שנים בתפקידים בכירים וביניהם מנהל נמל אילת ומנהל נמל חיפה וביום בהיר הוא מוצא את עצמו ללא מעסיק, כל אחד משלושת המעסיקים הפוטנציאלים: מדינת ישראל, חנ"י וחברת נמל חיפה, מכחישים את היותו עובד שלהם ולכן מסרבים לשבצו בתפקיד הולם ולשלם את שכרו ועל כך הוגשה התביעה".