מנהל נמל אשדוד: ההדלפות לתקשורת שגויות ונובעות ממניעים אישיים

שאול רותם טוען שהצגת נתונים שגויים ומסולפים בתקשורת נועדה לפגוע בו באופן אישי, מתוך מטרה לנסות ולטרפד את מינויו בשנית למנהל הנמל


00:00 ,12.12.2004 מאת: מערכת פורט2פורט

במהלך השבוע הקרוב צפויה מועצת רשות הנמלים לקיים דיון ענייני בנושא טיוטת דוח המבקר. לדברי מנהל הנמל, שאול רותם, על כל סעיף בדוח הם הגישו שורת השגות מפורטות. 

לאחרונה הודלפה לעתונות טיוטת דו"ח ביקורת פנימי של מבקר רשות הנמלים, בו נמצאו לכאורה ליקויים קשים בנמל אשדוד, בכל הנוגע לקליטת עובדים חדשים אף שנפסלו על ידי ועדת הקליטה, לתוספות שכר, וליקויים במכרזים לאיוש משרות. אמנם מדובר בטיוטה ראשונית שעליה תידרש הנהלת נמל אשדוד להגיש הסתייגויות, אך זה לא מנע מאלון חסן, מזכיר ועד ציוד מכני בנמל, למתוח ביקורת אישית קשה כנגד מנהל הנמל, מר שאול רותם, והוא אף קרא להשעות אותו מתפקידו (ראה ידיעה נפרדת).
 
עוד לפני שהודלפה הטיוטה, נחלו ההסתדרות וועד הציוד המכני בנמל אשדוד, בראשות אלון חסן, שורה של מפלות בזירה המשפטית. תחילה (ב- 3.11.04) דחה ביה"ד האזורי לעבודה בבאר שבע, בראשות השופט אילן סופר, את הדרישה לבטל את המכרז לקורס מנהלי עבודה בנמל אשדוד, ולזאת צורפו דברי ביקורת קשים כנגד מזכיר ועד מנהלי עבודה, מר אמיל חסן, אביו של אלון. כשבועיים אח"כ דחה שופט ביה"ד האזורי לעבודה בבאר שבע, השופט יוסף יוספי, את תביעת ההסתדרות וועדי נמל אשדוד לקחת חלק פעיל בהליך קליטת עובדים חדשים. השופט אף ציין כי בהקשר לעדותו של מנהל הנמל, מר שאול רותם, הוא מקבל את עדותו כאמינה ביותר. ולבסוף, ב- 1 בדצמבר, הורה ביה"ד לעובדי הציוד המכני בנמל אשדוד להתייצב לפעילויות הדרכה והכשרה, וזאת לאור החלטת ועד עובדי ציוד מכני בנמל אשדוד לאסור על עובדי הציוד המכני, שהינו חלק מסקטור התפעול בנמל, להשתתף בכל פעילות הדרכה הקשורה להפעלת ציוד מכני ברציפי נמל היובל.
 
מנהל הנמל, מר שאול רותם, הגיב על האשמותיו של חסן. לדבריו, התנהלותו של חסן היא על רקע כפול. "כישלונו של אלון חסן במאבק המשפטי שניהל כנגד הנהלת הנמל מחד וההכרה שלו בכך שהנהלת הנמל מיישמת הליכי קליטה חדשים, עפ"י קריטריונים ברורים ויצר הנקמנות האישית שלו מאידך, מובילים את אלון חסן לנהל מאבק אישי כנגדי ולדאוג לכך שלא אבחר שנית לתפקיד", אמר שאול רותם בתגובה.
 
לדבריו, חסן לקח חלקי נתונים ודאג להציגם בתקשורת בצורה מעוותת, ולחילופין הוא דאג שלא להציג מידע בעל בסיס עובדתי שכן הופיע בדוח אך לא משרת את מטרתו. כך למשל, ציין רותם, דאג חסן להציג נתון מהדוח שלפיו נקלטו 15 עובדי תפעול חדשים, שלא על פי קריטריונים נכונים, "אך מה שהוא לא ציין היא העובדה שהם נקלטו כחצי שנה לפני כניסתי לתפקיד".
 
רותם ציין כי חסן, באופן מגמתי, הציג בתקשורת, בצירוף פרשנות רבה, כי מנהל מסוע הפחם בנמל נתמנה שלא באמצעות מכרז. לדבריו, חסן הציג כאילו מסוע הפחם אינו פעיל כבר משנת 2000, מנהל המסוע ממשיך לקבל שכר, אך, לדברי רותם, חסן לא הציג את מלוא המידע שלפיו, מנהל מסוע הפחם עבד בעבר בחברת הפחם וכשהיא פורקה ומסוף הפחם עבר לאחריות רשות הנמלים, החליט בצדק רב סמנכ"ל הכספים ברשות להעסיקו כמנהל המסוע בכדי לשמור על רמת הידע והמקצועיות וזאת ללא מכרז, ואילו לרותם לא היה כל חלק בכך.
 
לדבריו, המסוע עובד כל השנה בפעילות מלאה והשנה הוא אף מאד רווחי, כשבחציו מאחסנים פטקוק (חומר בעירה דמוי פחם שחברת נשר משתמשת בו לבעירת הכבשנים שלהם לצורך ייצור מלט) ובחציו השני התנהל כל השנה פרוייקט שבמסגרתו הועסקו מאות עובדים, לציפוי צנרת הגז.
 
"בנמל אין מינויים פוליטיים אלא הכל מתבצע בשיקול דעת ובכובד ראש. יחד עם זאת, אם יתברר אחרת הרי שנצטרך ללמוד לקח מהמקרה ולתקן את הדרוש תיקון. בהחלט לא מדובר על תופעה רחבה כמו שניסו להציג זאת בתקשורת", הוסיף רותם.
 
במהלך השבוע הקרוב צפויה מועצת רשות הנמלים לקיים דיון ענייני בנושא טיוטת דוח המבקר. לדברי רותם, על כל סעיף בדוח הם הגישו שורת השגות מפורטות.