מחלוקות חדשות סביב ההבנות שהושגו בין האוצר והתחבורה לבין ההסתדרות

מחלוקות חדשות התעוררו בין ראשי ההסתדרות לבין ראשי האוצר והתחבורה עוד לפני שנכנסו הצדדים למשא ומתן, במסגרת 100 ימי ה"פסק זמן" שעליהם סוכם לצורך יישוב המחלוקות בין הצדדים


00:00 ,15.10.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
מחלוקות חדשות התעוררו בין ראשי ההסתדרות לבין ראשי האוצר והתחבורה עוד לפני שנכנסו הצדדים למשא ומתן, במסגרת 100 ימי ה"פסק זמן" שעליהם סוכם לצורך יישוב המחלוקות בין הצדדים. למרות המחלוקות, לא צפוי עיכוב כלשהו בכניסה למשא ומתן לאחר החג

המחלוקת הראשונה שהתעוררה מתייחסת לדרישתה של ההסתדרות כי על מסמך ההבנות מיום חמישי בלילה יחתמו בחתימתם שרי האוצר והתחבורה ולא הממונה על השכר באוצר מר יובל רכלבסקי. כזכור, ביום חמישי בלילה הושגו שורת הבנות בין יו"ר ההסתדרות ח"כ עמיר פרץ לבין שר האוצר נתניהו ושר התחבורה ליברמן, שלפיהם יוקצבו 100 ימי "שקט תעשייתי" שבמהלכם יכנסו הצדדים למשא ומתן בכדי ליישב את המחלוקות, הממשלה תימנע מהמשך החקיקה ואילו ההסתדרות תימנע מלהשבית את נמלי הים במסגרת תוכנית האוצר לשינויים מבניים בנמלי הים.

השרים נתניהו וליברמן מסרבים לחתום על המסמך בטענה כי זהו מסמך הבנות בין הצדדים ולכן ראוי כי על מסמך זה יחתום הדרג הפקידותי, כלומר מר יובל רכלבסקי – הממונה על השכר באוצר, מר עמוס רון – מנכ"ל רשות הנמלים ומר שלמה שני – יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות.

חיים שייב, מחזיק תיק התחבורה בהסתדרות, טוען כי ההבנות הושגו בתיווכו של רה"מ לשעבר ח"כ שמעון פרס ובמעמד ראש הממשלה הנוכחי מר אריאל שרון ולכן, חוסר רצונם של השרים לחתום על מסמך ההבנות, כאשר ראשי הממשלה הנוכחית ובעבר היו מעורבים, מדליקה "נורה אדומה". מאחר וראש הממשלה וראש האופוציזציה היו מעורבים בתהליך, הרי זה מחייב כי על המסמך יחתמו השרים ולא הדרג הפקידותי, "כי אחרת אין למסמך הרבה ערך", אמר.

מחלוקת נוספת סביב ההבנות שהושגו מתייחסת לנושא ה"שקט התעשייתי". מבחינתם של שרי האוצר והתחבורה המושג "שקט תעשייתי" מתייחס לכך שההסתדרות מחוייבת שלא לנקוט בשום צעדים של עיצומים או שביתות במהלך 100 ימי המשא ומתן. לעומת זאת, ראשי ההסתדרות טוענים כי המסמך אכן מחייב אותם להמנע משביתות ומעצומים במסגרת כל הקשור לנושא של השינויים המבניים בנמלי הים, אך לבטח לא מתייחס לנושאים אחרים כגון זכויות הפנסיה של העובדים במגזר הציבורי.

גורם בכיר במשרד התחבורה התייחס לענין וטען כי ההסתדרות, מסיבות פנימיות שלה, מנסה לשנות כעת את ההבנות שהושגו ובאמתלא של "סולידריות" עם שאר העובדים במגזר הציבורי שייחדשו כנראה את העצומים בשבוע הבא, מנסה להתחמק מההבנות ולגרור בחזרה את נמלי הים לעיצומים ושביתות, למרות 100 ימי השקט. "יש להביא את הסכם ההבנות המקורי שהושג ביום חמישי בלילה ועליו יחתמו הנציגים המתאימים", סיכם.

על פי מה שנמסר הן מההסתדרות והן מגורמים ממשרדי האוצר והתחבורה, לא צפוי שהמחלוקות הללו יגרמו לכך שהמשא ומתן לא יתחיל מייד לאחר החג. מר חיים שייב אמר כי ההסתדרות תגיע למשא ומתן בכל מקרה, כאשר ייקבע לוח הזמנים וכאשר הם יזומנו לתחילתו, אך לדבריו, את הסוגיות הללו הם יפתרו ב"מסלולים אחרים".

"אנו רוצים להיכנס למשא ומתן וליישב את כל המחלוקות לטובת כלכלת ישראל", אמר מקור בכיר במשרד התחבורה.