לשם על הרפורמה בתעריפים: חלון הזדמנויות

מנהל אגף בכיר כלכלה וקשרי חוץ ברשות הספנות והנמלים: הנציגים שלכם עשו עבודה טובה – נגעו בנקודות החשובות והתעלמו מהבעיות ה'אישיות'. ביום רביעי הקרוב תוצג טיוטה של המודל החדש


00:00 ,03.12.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

מנהל אגף בכיר כלכלה וקשרי חוץ ברשות הספנות והנמלים: הנציגים שלכם עשו עבודה טובה – נגעו בנקודות החשובות והתעלמו מהבעיות ה'אישיות'. ביום רביעי הקרוב תוצג טיוטה של המודל החדש
 
כנס איגוד המשתמשים עסק במושב הפותח בנושא הרפורמה המוצעת בנמלים. ממשרד התחבורה נשלח זאב לשם, מנהל אגף בכיר כלכלה וקשרי חוץ ברשות הספנות והנמלים, בכדי לתת תמונת מצב עדכנית של הרפורמה המוצעת.
 
לדבריו, במהלך השימועים לא היה מי שהתנגד לעקרונות הרפורמה וכי לדעתו, כל עקרונות הרפורמה הן נכונות. "אנו מנסים בשקיפות מלאה לבצע אותן", אמר.
 
"זהו חלון הזדמנויות שאם לא ניגע בו כעת, אך אחד לא יעז להתייחס אליו גם ב-20 השנים הבאות", הצהיר לשם והוסיף שחלון ההזדמנויות חייב להיות מנוצל ובגיבוי המשתמשים.
 
"אנו נמצאים בעיצומו של מהלך שהתנענו אותו באמצעות מודל ראשוני ובאמצעות שימועים. זה היה מאד חיובי ואנו בונים מודל חדש בימים אלה", אמר לשם והוסיף כי ביום רביעי הקרוב תוצג טיוטה של המודל החדש שבא יבואו לידי ביטוי מרבית הנושאים החשובים שעלו במהלך השימועים. "הנציגים שלכם עשו עבודה טובה – נגעו בנקודות החשובות והתעלמו מהבעיות ה'אישיות'", הוא ציין.
 
לשם ציין שבמהלך תקופת רשות הנמלים נעשו שבעה ניסיונות להציג רפורמה בתעריפים, אך כולם כשלו. הוא ציין שהאחרונה בהן, הקרויה "דוח הפרופסורים", דיברה על תאגוד וזה היווה בסיס שעליו הסתמכו בהכנת העקרונות לרפורמה הנוכחית.
 
בהתייחסו לאגרת הרציף ציין לשם שבמבנה הנוכחי היא לא יכולה להתקיים. לדבריו, ארגון ה-WTOדורש מישראל לבצע שינויים כאלה ואחרים על מנת שלא לעודד יבוא על חשבון יצוא.
 
הכוונה של הממשלה, אמר לשם, היא לא להתערב בניהול או בפיקוח, אלא ליצור תשתיות נמליות מספיקות ולתת לנמלים לעבוד בהיבט הכלכלי והתפעולי. "הלוואי ויגיע היום ולא נצטרך לפקח אלא השוק החופשי יפקח – הפיקוח של הממשלה יהיה רגולטורי בלבד", הוסיף לשם.
 
הוא ציין שבכוונת משרד התחבורה להוציא מפיקוח את התעריפים של מספר שירותים ברי תחרות שניתן להשיגם מהשוק הפרטי.
 
לשם התייחס לנושא הכוונה לבטל את הסבסוד הצולב שבין היבוא והיצוא. "הנמל אינה גובה", אמר לשם וציין שבפרט הדבר נכון אם יגיע גם שלב של הפרטה שבו אי אפשר להניח שגוף פרטי יגבה תשלום עבור המדינה.