לשכת הספנות הישראלית פועלת להחזרת מכולות ריקות שנתקעו בעזה

לשכת הספנות הישראלית פועלת להחזרת מכולות ריקות הנמצאות ברצועת עזה. הלשכה תגיע להסדר עם שלטונות הביטחון של מדינת ישראל בנוגע להחזרת המכולות דרך מסוף קרני, בחזרה לשטחי ישראל.


00:00 ,08.06.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
לשכת הספנות הישראלית פועלת להחזרת מכולות ריקות הנמצאות ברצועת עזה. הלשכה תגיע להסדר עם שלטונות הביטחון של מדינת ישראל בנוגע להחזרת המכולות דרך מסוף קרני, בחזרה לשטחי ישראל.

נשיא לשכת הספנות, נחום גנצרסקי, ירכז את איסוף פרטי המכולות ומועד כניסתן לרצועה, על מנת לטפל במרוכז ולקבוע פרוצדורה ברורה ומוסכמת לגבי החזרתן של המכולות.

מר גנצרסקי הסביר כי נוצר מצב שבו מכולות עם מטען שהועברו ליבואנים ברצועה ועברו את כל התהליכים הפורמלים לא הוחזרו לבעליהן. המצב החמיר לאחר שנתגלתה מכולה בנמל אשדוד עם הדופן הכפולה שבה הסתתרו מחבלים ואשר עשו את הפיגוע בנמל. כתוצאה מכך עצרו השלטונות הישראלים את ההחזרה של המכולות. חלק מהמכולות הריקות עדיין נמצא ברצועה או במעברים בצד הפלשתיני. בחלק מהמכולות, כנראה כאמצעי בטחון, חוררו חורים, וכאן מר גנצרסקי מביע פליאתו: "מה פשוט יותר מאשר לפתוח את המכולה ולמדוד את האורך הפנימי בכדי למנוע דופן כפולה". בנוסף ידוע גם שחלק מהמכולות נלקחו בכדי לשמש כעמדות חיפויח ואינן מוחזרות.

כתוצאה מכך שהמכולה אינה מוחזרת, מאחת הסיבות שנזכרו, מחייבת את חברת הספנות לספק מכולה אחרת, דבר הגורם לעלות נוספת לסוכן האניה. עלות מכולה חדשה כ-3000$ והפחת על כל מכולה הנו כ-150$ לחודש, כך שהנזקים הכלכליים לחברות שיש להן מכולות ברצועה, גדולים.

לדברי גנצרסקי, קיימת אי בהירות לגבי מספרן המדויק של המכולות ברצועה, אולם ההערכה היא שמספרן עומד על כמה עשרות. לשכת הספנות הישראלית החלה לבדוק את הנושא עם השלטונות במעברים, בינתיים הנושא בבדיקה במחסום ארז אך בשבוע הבא צפוי להערך ביקור במעבר קרני במגמה לבדוק את הנושא מקרוב.